عوامل زیان‌آور محیط کار با هدف سلامت شاغلین باید کنترل شود

کارشناس سلامت کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مواجهه با عوامل زیان آور در محیط کار تاثیر نامطلوبی بر سلامت شاغلین دارد لذا شناسایی این فاکتورها با صیانت از شاغلین، سلامتی آنان را تضمین می‌کند.

علاالدین محمدی کارشناس سلامت کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان، عوامل زیان آور محیط کار را عوامل فیزیکی، شیمیایی، ارگونومیک، روانی و بیولوژیک برشمرد و افزود: مواجهه با هر کدام از عوامل زیان آور فوق در محیط کار می تواند تأثیرات نامطلوبی بر سلامت شاغلین داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه هر عاملی که تاثیر مخربی بر سلامت افراد در محیط کار دارد، اصطلاحاً عامل زیان آور اطلاق می شود، افزود: با توجه به اهمیت موضوع، کنترل مواجهه با این عوامل زیان آور، صیانت از سلامت شاغلین محسوب می‌شود.

 

محمدی هدف از شناسایی و کنترل عوامل زیان آور در محیط کار را، حفظ سلامتی کارکنان و بهداشت آنها و همچنین محیط کار توصیف نمود و اظهار داشت:  اجرای موفق چنین برنامه‌ای صرفاً موجب سلامتی کارگر یا کارمند نیست بلکه ساعات غیبت و محرومیت از کار را کاهش داده و زیان های اقتصادی ناشی از آن را به حداقل می‌رساند.

 

کارشناس سلامت کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: برای بهینه کردن تعامل انسان و اجزای سیستم، انسان و ماشین ضروری است که تطابق و تناسبی بین ویژگی‌های آناتومیک، فیزیولوژیک و روانی انسان با ماشین و ابزاری که توسط وی استفاده و یا کاری که بر عهده‌ او گذاشته می‌شود و محیطی که در آن فعالیت می کند، برقرار شود.

 

محمدی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر میانگین سن جمعیت نیروی کار به ازای گذشت هر سال، نیم سال افزایش می یابد، افزود: اگرچه افزایش میانگین سنی نیروی کار پختگی، تجربه، مهارت و تخصص را به دنبال دارد، اما توانایی‌های فیزیکی را نیز کاهش می دهد (بینایی ضعیف، چابکی و قدرت تحرک کمتر، توان پایین تر، آسیب پذیری بیشتر و ...). بنابراین بکارگیری تدابیر پیشگیرانه مناسب می‌تواند بر این محدودیت‌ها فایق آید و آنها را خنثی نماید.

 

وی ادامه داد: در تمام مشاغل عوامل و فاکتورهای زیان آوری وجود دارند که می توانند شاغلین را دچار بیماری کنند و به این بیماری‌ها، بیماری ناشی از کار یا بیماری شغلی گفته می‌شود.

 

کارشناس سلامت کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، تغییری اساسی در نظام ارزشی و انتظارات نیروی کار اتفاق افتاده است، افزود: اگر پدران و نسل‌های گذشته ما، شرایط سخت و نامطلوب کار را پذیرفته بودند، امروز برای هیچ کدام از ما پذیرفته نیست که هر روز در پایان ساعات کار، با تنی آسیب دیده و روانی آزرده و خسته به منزل بازگردیم.

 

محمدی اضافه کرد: امروزه استانداردهای زندگی شغلی بالا رفته و سطح انتظارات ارتقا یافته است.

 

وی در ادامه اذعان کرد: شرکت سیمان کردستان بعنوان یکی از صنایع پیشرو در زمینه کنترل عوامل زیان آور در محیط کار در استان کردستان شناخته شده است.

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: شرکت سیمان کردستان با دارا بودن 371 نفر شاغل شامل 11 نفر زن و 360 نفر مرد، در زمینه کنترل صدا، کنترل گرد و غبار و ذرات معلق، کنترل استرس‌های حرارتی، بهسازی تاسیسات رفاهی و بهداشتی کارگران و همچنین تدابیر اصلاحی زیست محیطی، اقدامات مناسبی انجام داده است.

 

محمدی در ادامه اهتمام ویژه این شرکت به معاینات شاغلین را از دیگر نقاط قوت کارخانه سیمان کردستان برشمرد و اظهار داشت: هر ساله معاینات لازم برای کلیه شاغلین این شرکت به انجام رسیده است.

 

وی تصریح کرد: تشکیلات بهداشت حرفه‌ای کارخانه سیمان نیز با دارا بودن پرسنل مجرب جزو تشکیلات برتر در سطح استان و نامزد دریافت عنوان برتر تشکیلات بهداشت حرفه‌ای در کشور است.

کد خبر 1150636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha