لزوم دغدغه مندی مدیران برای امربه معروف و نهی از منکر/ جهاد تبیین دسیسه ترویج ناامیدی در جامعه را خنثی می‌کند

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: مدیران دغدغه امربه معروف و نهی از منکر داشته باشند؛ باید آن کسی که در راس امور است متواضع، متدین و پایبند به ارزش‌ها باشد و برای مردمش احترام و کرامت قائل باشند و دنبال رفع نیازهای آن‌ها باشند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ با توجه به فرارسیدن چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احیای اصل فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و اینکه ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن را از بزرگترین معروفات حال حاضر عنوان نمودند، بدین جهت در سلسله گفت‌وگوهایی با کارشناسان و استادان دانشگاه و حوزه سایر مسئولان استانی به بررسی جوانب کار در حوزه امربه معروف و نهی از منکر و اثرات اجرای این فریضتین در جامعه خواهیم پرداخت.

 

در ادامه گفت‌وگوها پیرامون اجرای فریضتین امربه معروف و نهی از منکر  به سراغ حجت الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران و امام جمعه ساری رفتیم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛


*لطفاً بفرمایید چگونه می توان از ظرفیت دستگاه ها در جهت گسترش معروفات و نهی از منکرات استفاده نمود.

 با توجه به اختیارات قانونی دستگاه‌های اجرایی در حوزه امربه معروف و نهی از منکر نباید منعی برای اجرای این فریضتین وجود داشته باشد همچنین باید امکاناتی در اختیار آمران قرار داده و شورای امر به معروف تشکیل شود و با ستاد همکاری داشته باشند دستگاه‌ها هم باید با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و به کمک هم بیایند.

 

*جنابعالی موانع گسترش فرهنگ اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه را در چه مواردی می دانید؟

عمده موانع در حوزه امر به معروف و نهی از منکر این است که امنیت آن‌ها حفظ نشود ما الان شهدا و جانبازانی را در این مسیر داریم که اگر امنیت نداشته باشند خوب نیست علاوه بر این حمایت‌های قضایی هم لازم است،البته داشتن دغدغه کافی انگیزه برای انجام امر به معروف و نهی از منکر مهم است.

 

 *به نظر شما اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به چه میزان در جلوگیری از نفوذ و گسترش فرهنگ مهاجم غربی مؤثر است؟

 اجرای فریضتین مسلما موثر است چون هر مهاجمی اگر مانعی سر راهش نبیند سریع‌تر پیشروی می‌کند و امر به معروف و نهی از منکر سدی جلوی گسترش است از مهاجم فرار کردن نتیجه‌ای ندارد و باید جلوی آن ایستاد.

 

*با توجه به گلایه مندی مردم در خصوص وضع موجود و تذکر رهبری در خصوص کیفیت لوازم تولید داخل و صنعت خودرو، مهمترین مسائل و مشکلات استان مازندران چه موضوعاتی است و راهکار مقابله با آن چیست ؟

اولا نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که استفاده از اجناس خارجی به‌عنوان پرستیژ محسوب شود بلکه استفاده از اجناس داخلی باید افتخار باشد مسلما کیفیت اجناس و قیمت آن‌ها بسیار مهم است اینکه بیاییم برای واداشتن مردم به استفاده از تولیدات داخلی فقط به این فکر کنیم که جلوی واردات را بگیریم کافی نیست بلکه باید به نظارت در کار صنایع داخلی اهمیت بدهیم تا هم برای تولیدکننده هم مصرف کننده بصرفد، البته رانت و فساد در صنایع یکی از آسیب‌های جدی است.

 

*در خصوص جهاد تبیین که موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری طی دیدارهای اخیر ایشان با اقشار مختلف در مناسبت های گوناگون بوده است، به نظر جنابعالی رسالت ستاد، نخبگان و دستگاه های حاکمیتی در این خصوص چیست؟

در این چهل  و سه که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد خدمات زیادی انجام داده و پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است برهمگان لازم است که اینها را تبیین و بازگو کنند تا مردم بدانند که با آزادی از استکبار جهانی چقدر میتوان پیشرفت کرد البته باید ضعف‌ها را پذیرفته و برطرف کنیم. ما باید واقعیت‌های بیرون از کشور را برای مردم تشریح کنیم شاید مردم فکر کنند در غرب معضلات در حوزه‌های مختلف وجود ندارد در حالی که معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در آنجا باوجود قدرت و اینکه در حال چاپیدن و غارت ملت‌ها هستند بسیار زیاد است ولی نقاط مثبت خود را بلد می‌کنند. ما هم باید نقاط مثبت عملکرد و همچنین ضعف‌ها را بگوییم تا مردم بدانند که ما جزو کشورهای پیشرفته هستیم.

 

*به عنوان یک مسئول ظرفیت های استان مازندران در جهت عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

مازندران از همه استان‌ها ظرفیت بیشتری دارد همین دریا کافی است تا چرخ اقتصاد بچرخد ما فضای سبز جنگلی و شرایط مساعد آب و هوایی و ظرفیت گردشگری و صنعتی فراوانی داریم که باید بدان توجه کنیم، نیروهای انسانی و متخصص هم فراوان داریم پس بنابراین برای پیاده و عملیاتی شدن بیانیه گام دوم مشکلی جز اینکه مدیریت‌ها باید قوی باشد وجود ندارد.

 

*با توجه به اهمیت موضوع امید بخشی به جامعه، به نظر جنابعالی چگونه می توان به این مهم پرداخت؟

 دشمنان سعی می‌کنند که مردم را مایوس و ناامید کنند و یاس بزرگترین دشمن پیشرفت است و ما در مقابل باید به امیدبخشی توجه داشته باشیم و روح امید را در نسل جوان و مردم زنده و تقویت کنیم چرا که امید به آینده باعث تحرک و پویایی است زمینه‌های رشد وجود دارد فقط همت خودمان را می‌طلبد پس جایی برای ناامیدی وجود ندارد اگر به خودمان اعتماد کنیم رشد می‌کنیم، تا الان هم هر چه به دست آوردیم با اعتقاد به خودمان و برخلاف خواسته دشمنان بوده اما ما در مقابل مانع تراشی‌ها موفق تر عمل کردیم و هر کجا موفق نبودیم به خاطر ضعف خودمان است و افق آینده یک افق امیدبخش و روشنی است در حالی که دشمن می‌خواهد بگوید تنها روزنه امید تکیه بر استکبار جهانی است.

 

*طرح ها و پیشنهادات موفق مجموعه تحت مدیریت جنابعالی در گسترش معروفات و اکرام مراجعین و ارتقاء کارآمدی در بخش های مختلف را برشمارید.

 فراموشی امر به معروف  و نهی از منکر در جامعه آسیب‌هایی را با خود به همراه دارد. و پیشنهاد ما این است که مدیران دغدغه امربه معروف و نهی از منکر را داشته باشند اگر بی‌درد بوده و خودشان اهل منکرات باشند امیدی نمیتوان داشت باید آن کسی که در راس امور است متواضع و متدین و پایبند به ارزش‌ها و مخالف هنجارها باشد و برای مردمش احترام و کرامت قائل باشد به اراب رجوع احترام گذاشته و دنبال رفع نیازهای آن‌ها برود بنابراین هم در انتخاب مدیران و هم گزینش دستگاه‌ها باید دقت شود تا شاهد شکستن حرمت‌ها و ارزش‌ها نباشیم.

کد خبر 1150642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha