دستگاه پایش خوردگی در پالایشگاه گاز ایلام بومی سازی شد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از بومی سازی دستگاه پایش خوردگی به روش مقاومت الکتریکی در این واحد صنعتی توسط متخصصان داخلی و به کمک شرکت های دانش بنیان خبر داد.

به گزارش  خبرگزاری شبستان از ایلام، «روح اله نوریان» با بیان اینکه دستگاه هاي پايش خوردگي براي تعيين سرعت خوردگي و در نتيجه تخمين عمرباقي مانده تجهيزاتي كه در سرويس قراردارند استفاده مي شوند،  اظهار کرد: پايش خوردگي به دو روش لحظه اي  و دوره اي صورت مي گيرد که با استفاده از این روش ها می توان سرعت خوردگی را محاسبه کرد.

 

وی با بیان اینکه استفاده از كوپن هاي وزني خوردگي رايجترين روش اندازه گيري خوردگي دوره ای مي باشد، ابراز کرد: در روش دوره اي، سرعت خوردگي طي يك دوره زماني مشخص و بصورت متوسط اندازه گيري مي شود.

 

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه  در روش لحظه اي  سرعت خوردگي با استفاده از دستگاه مربوطه در هر لحظه اندازه گيري مي گردد، تصریح کرد: روش هاي متعددي براي اندازه گيري خوردگي بصورت لحظه اي و آنلاين وجود دارد و ضخامت سنجي معمولي، پلاريزاسيون خطي، مقاومت الكتريكي و غیره از جمله روش هاي متداول اندازه گيري سرعت خوردگي بصورت لحظه اي و آنلاين مي باشند.

 

 

نوریان با بیان اینکه در روش مقاومت الكتريكي، سرعت خوردگي با اندازه گيري مقاومت الكتريكي يك المان كه در داخل پراب و در معرض محيط خورنده قرار دارد اندازه گيري مي شود، خاطر نشان کرد: خوردگي باعث خورده شدن سطح و كاهش ضخامت المان و در نتيجه افزايش مقاومت الكتريكي آن مي گردد.

 

وی ادامه داد: دستگاه پایش خوردگی با ارسال جريان الكتريكي، مقاومت اين المان را در هر لحظه مي تواند اندازه گيري و سپس با استفاده از فرمول مربوطه تبديل به ضخامت شده و با  داشتن ضخامت اوليه و ثانويه و طول دوره زماني بين اين دو، نرخ خوردگي بدست مي آيد.

 

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه در گذشته براي اندازه گيري سرعت خوردگي به روش مقاومت الکتریکی از دستگاه و پراب هاي خارجي استفاده مي شد، گفت: به دليل خراب شدن اين دستگاه و عدم امكان تعمير آن، پيشنهاد ساخت دستگاه توسط یکی از شركت های دانش بنيان دريافت و ساخت آن با هماهنگی بازرسي فني اين شركت شروع شد.

 

 

نوریان با بیان اینکه عملکرد این دستگاه پس از انجام تست هاي آزمايشگاهي متعدد مورد تأیید متخصصان فنی این واحد صنعتی قرارگرفت، افزود: از جمله مزاياي اين دستگاه نسبت به نمونه هاي خارجي، سرعت خوردگي بلافاصله پس از اندازه گيري توسط دستگاه نشان داده مي شود و نيازي به استفاده از نرم افزار جانبي براي تحليل و تبديل داده ها نمي باشد.

 

وی با اشاره به اینکه قيمت اين دستگاه نسبت به نمونه هاي خارجي بسیار کمتر می باشد، اظهار داشت: ارائه خدمات پس از فروش در داخل كشور، مشاوره فني و دريافت بازخورد از عملكرد دستگاه و اعمال اصلاحات لازم مطابق با نظر كاربر از جمله مزاياي ديگر اين دستگاه مي باشد.

 

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: با توجه به تجربيات و دانشي كه از ساخت اين دستگاه بدست آمده است، ساخت پراب هاي هيدروژني و دستگاه اندازه گيري سرعت خوردگي به روش پلاريزاسيون خطي (LPR) توسط اين شركت و با همكاري بازرسي فني پالايشگاه در دست اقدام مي باشد.

کد خبر 1151012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha