مراحل نهایی ثبت ماسوله در فهرست آثار یونسکو تابستان ۱۴۰۱ انجام می‌شود

جهانی با بیان اینکه گیلان دارای پنج هزار و ۲۰۰ اثر طبیعی شناخته شده می‌باشد گفت: در تابستان سال ۱۴۰۱ مراحل نهایی ثبت ماسوله در فهرست آثار یونسکو انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ولی جهانی» امروز (چهارشنبه،۴ اسفند) در جلسه ستاد تسهیلات سفر که در استانداری گیلان برگزار شد اظهار داشت: گیلان دارای پنج هزار و ۲۰۰ اثر طبیعی شناخته شده می‌باشد که از این تعداد هزار و ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

سرپرست میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه این استان در حوزه ثبت آثار خود در فهرست آثار ملی کشور جایگاه چهارم کشور را در بین سایر استان‌ها دارد عنوان کرد: جنگل‌های هیرکانی با قدمت بیش از ۵۰ میلیون سال جزوه داشته‌های ارزشمند گیلان محسوب می‌شود که در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

 

وی درباره آخرین اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در حوزه ثبت جهانی ماسوله نیز ابراز داشت: پرونده شهر تاریخی ماسوله با هفتصد سال قدمت و با حمایت‌های نمایندگان و استاندار گیلان مورد تایید ارزیابان یونسکو قرار گرفت و انتظار داریم در تابستان سال ۱۴۰۱ مراحل نهایی ثبت آن در یونسکو انجام گیرد.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر اینکه کاروانسرای قدیمی سیاهکل در نوبت ثبت در فهرست میراث جهانی قرار دارد افزود: در حال حاضر این اداره کل تعداد ۲۴۱ پروژه را با اعتباری بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان در دست اجرا دارد.

 

جهانی وجود ۷۱ منطقه گردشگری در گیلان و تاثیر این زیرساخت ها برای جذب حداکثری گردشگران به استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: ۲۰ پروژه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان در کمیته برنامه ریزی مصوب شده و مراحل صدور موافقت اصولی آن‌ها در حال انجام است.

 

وی وضعیت تاسیسات گردشگری و اقامتی استان گیلان را نیز برشمرد و اظهار داشت: در گیلان سه هزار و ۲۵۲ تاسیسات گردشگری همراه با ۱۳ هزار اتاق و ۴۰ هزار تخت برای خدمات دهی به مسافران و گردشگران موجود است.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از پرداخت ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات گردشگری، صنایع دستی و هنرمندان در استان خبر داد و ابراز داشت: با پرداخت این مقدار تسهیلات ۲ هزار و یکصد شغل در سطح استان گیلان تثبیت شد.

 

جهانی ضمن اشاره به تصویب ۳۵۰ طرح در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان با ایجاد اشتغال دو هزار و ۵۰۰ نفر ادامه داد: از مجموعه طرح‌های اشاره شده تا کنون تسهیلات لازم به ۲۹۰ طرح توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه با حمایت‌های به عمل آمده امسال ۷۵ طرح گردشگری، میراثی و صنایع دستی با  ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در گیلان به بهره برداری رسیده است یادآور شد: با ثبت جهانی روستای قاسم آباد در فهرست آثار یونسکو ۶۰۰ هنرمند صنایع‌دستی مشغول فعالیت شدند.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اضافه کرد: این اداره با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی آمادگی ورود به ایام تعطیلات نوروز و خدمات دهی به مسافران و گردشگرانی که به استان گیلان وارد می شوند را دارد.

 

جهانی چاپ بروشور، آماده سازی موزه‌ها، هدایت گردشگران، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و جشنواره‌های آیینی و سنتی را از تمهیدات این دستگاه برای ایام نوروز ۱۴۰۱ اعلام و خاطرنشان کرد: در طول ایام نوروز نظارت بر اماکن گردشگری و اقامتی استان گیلان به شکل ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

کد خبر 1151099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha