ادبیات انقلاب، ادبیات جهاد است نه جنگ

احمدوند گفت: شعر و ادبیات انقلاب بزرگانی کم نظیر و آفرینندگان هنر و آفرینش گران ادبیات و هنر را از دست داده که نامشان در تاریخ ادبیات این کشور پایدار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، اختتامیه «شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر» عصر امروز چهارشنبه (چهارم اسفند) در تالار وحدت با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، جمعی از مسئولان فرهنگی، اهالی شعر و ادبیات و فرهنگ دوستان کشور برگزار شد و طی آن اعضای هیئت داروان این جشنواره در پنج گروه ادبی شعر بزرگسال-کلاسیک، شعر بزرگسال-نو(قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر بزرگسال-محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) برگزیدگان و شایستگان تقدیر را معرفی کردند.

 

یاسر احمدوند در این مراسم گفت:شب مبارک و فرخنده ای است شب اختتامیه جشنواره شعر فجر. مفتخریم که امشب میزبان وزیر فرهیخته فرهنگ هستیم. امیدوارم با حمایت های ایشان مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشبرد ابعاد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سرعت بیشتر بگیرد و به قله های رفیع این اهداف دست پیدا کنیم.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مقام معظم انقلاب اسلامی در پیامی برای درگذشت قیصر امین پور ، درگذشت ایشان را خسارت بار دانستند و اظهار امیدواری کردند که مسیر آن مرحوم برای دستیابی به قله های ارجمند شعر به همت همراهان و شاگردان ایشان سپری شود.

 

وی تصریح کرد:  شعر و ادبیات انقلاب بزرگانی کم نظیر و آفرینندگان هنر و آفرینش گران ادبیات و هنر را از دست داده که نامشان در تاریخ ادبیات این کشور پایدار خواهد بود. تلاش در وزارت فرهنگ باید در جهت تقویت ادبیات متعالی که ریشه در فرهنگ غنی این سرزمین دارد باید باشد.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در زمان انقلاب سه راهبرد در کشور وجود داشت، عنوان کرد: یک گفتمان لیبرال دموکرات بود. دوم  گفتمان سوسیالیستی و مارکسیستی بود. جریان سوم مکتبی ایدئولوژی بود. تلاقی این جریانها در اوایل انقلاب مشخص بود.جریان ادبی که به تدریج غلبه پیدا کرد جریان مردمی بود که در امتداد سنت ادبی کشور بود و با مضامین دینی و ظلم ستیزی ماندگار شد. این جریان با شروع جنگ تحمیلی در منظر هنرمندان قرار گرفت و عرصه بروز و ظهور اشعار فاخر شد.

 

وی با اشاره به اینکه  شعر  و ادبیات انقلاب به دلیل پیوستگی مردمی و ریشه در امتداد سنت ادبی ایران پایدار است، گفت:ادبیات انقلاب، ادبیات جنگ نیست بلکه ادبیات جهاد است. آنچه که با جهاد و به خصوص جهاد نفس گره بخورد ماندگار می شود.

 

 احمد وند خاطر نشان کرد:در این جشنواره تلاش شد آثار با توجه کامل ارزیابی شود. با تأکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدواریم شتاب بیشتری در حوزه ادبیات داستانی و شعر داشته باشیم و اثر عمومی و اجتماعی در حوزه ادبیات ایجاد شود.

در این مراسم از علی انسانی نویسنده کتاب «رخصت» که سروده‌هایی در حوزه ورزش زورخانه ای است تجلیل شد.  این کتاب به عنوان اثر برگزیده در بخش شعر بزرگسال معرفی و نشان درجه یک هنری نیز به علی انسانی اهدا شد.

 

محمدرضا روزبه، ناصر فیض، علیرضا قزوه، افشین اعلا، عبدالجبار کاکائی، علی محمد مؤدب، سید احمد میرزاده، یوسفعلی میرشکاک قربان ولیئی اعضای هیئت علمی این جشنوراه بودند.

گفتنی است در این مراسم،بر اساس حکمی از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مجاهدی به عنوان «دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آیینی» منصوب شد.

در متن این حکم آمده است:

«شاعر گرامی و استاد ارجمند

 جناب آقای محمدعلی مجاهدی

 ادبیات با الهام از روح انقلابی امامان هدایت (ع) و نیز مکتب سرخ عاشورا، عزت و رفعت می‌یابد و روح را در آسمان معرفت به پرواز درمی‌آورد. جاذبه شعر آیینی، که از منابع ادبی و پر مایه قدسی همچون قرآن، نهج‌البلاغه، نهج‌الفصاحه و سخنان نغز اهل بیت (ع) سرچشمه می‌گیرد باعث شده تا این نوع از ادبیات، یکی از عوامل مهم تربیتی و انتقال دهنده ارزش‌ها به نسل‌های گوناگون باشد. شاعر آیینی باورمندانه و پرتلاش به آنچه در جامعه رخ می‌دهد می‌نگرد و تلاش می‌کند زیبایی‌ها را زیباتر از آنچه هست به آرایه‌های کلام زینت ‌بخشد و در برابر کژی‌ها انذار دهد.

 نظر به پیشینه و اهمیت شعر آیینی و ضرورت مراقبت از این میراث کهن و فرهنگی، جناب‌عالی که به حمدالله از پیشکسوتان و بزرگان این عرصه هستید، به عنوان «دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آیینی» منصوب می‌شوید.

 

کد خبر 1151127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha