واردات بدون انتقال ارز از گمرک انجام می‌شود

جمال ارونقی با بیان اینکه واردات بدون انتقال ارز از گمرک انجام می‌شود، گفت: بر اساس بند یک ماده ۳۸ آیین نامه اجرای قانون مقررات صادرات و واردات، کالا‌هایی که بر این اساس ترخیص شده اند ثبت سفارش نداشته اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهرداد جمال ارونقی، معاون وقت گمرک ایران شب گذشته (چهارشنبه 4 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه واردات بدون انتقال ارز از گمرک انجام می‌شود، گفت: بر اساس بند یک ماده ۳۸ آیین نامه اجرای قانون مقررات صادرات و واردات، کالا‌هایی که بر این اساس ترخیص شده اند ثبت سفارش نداشته اند.

 

ارونقی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ از یکی از گمرکات تهران ۹۰۰ میلیون دلار کالا بدون ثبت سفارش و به عنوان نمونه ترخیص شد، افزود: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به گمرک اجازه داده شده است کالا‌ها را تا ۹۰ درصد به تشخیص وزارت صمت از گمرک ترخیص کند.

 

معاون وقت گمرک ایران با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، ۵۳۰۰ فقره اظهارنامه باز در گمرک وجود دارد که بیش از دو میلیارد دلار است، افزود: این‌ها ثبت سفارش‌هایی هستند که شخص کالا را دریافت و ثبت سفارش خام را در گمرک اظهار و بدون مشخص کردن منشأ و مراجعه به بانک، ۹۰ درصد کالا‌ها را ترخیص کرده، ۱۰ درصد نیز در گمرک باقی مانده است.

 

وی گفت: اکنون فقط ثبت سفارش خام به صورت استعلامی و به وسیله گمرک بررسی می‌شود و کالایی که در صف تخصیص و تأمین ارز است به گمرک ارسال نمی‌شود و از این نظر هیچ ارتباطی وجود ندارد.

 

کد خبر 1151154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha