کشف قطعه ‌ای از ‌نسخه عیلامی کتیبه سنگی «خشیارشا» در تخت جمشید

فدایی گفت: قطعه ‌ای از ‌نسخه عیلامی کتیبه سنگی «خشیارشا» در تخت جمشید توسط پژوهشگران مرکز پژوهش‌ های کتیبه ‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در قالب برنامه مستندنگاری آثار مکتوب در محوطه تخت جمشید کشف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، امروز (پنج شنبه 5 اسفند) از کشف یک قطعه عیلامی در تخت جمشید خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: قطعه ‌ای از ‌نسخه عیلامی کتیبه سنگی «خشیارشا» در تخت جمشید توسط پژوهشگران مرکز پژوهش‌ های کتیبه ‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در قالب برنامه مستندنگاری آثار مکتوب در محوطه تخت جمشید کشف شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: پژوهشگران این قطعه سنگ آهکی را که به خط و زبان عیلامی هخامنشی نگاشته شده در مخزن موزه تخت جمشید یافتند و انجام مطالعات مقدماتی بر روی آن نشان می دهد حاوی بخشی از نسخه عیلامی کتیبه‌ خشیارشای هخامنشی موسوم به کتیبه XPl است.

وی تاکید کرد: مرکز پژوهش‌ های کتیبه ‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با هدف مستندنگاری و بررسی مجدد این آثار تشکیل شده و با همکاری سایر کارشناسان به زودی بخش بزرگی از این میراث زبانی را آماده انتشار خواهد کرد.

«سهیل دلشاد» نیز اعلام کرد: نسخه فارسی باستان این کتیبه در سال 1345 کشف شد و بخش بزرگی از متن این کتیبه در حقیقت یک نسخه از کتیبه داریوش اول بر روی آرامگاه وی در نقش رستم است.

متخصص زبان های باستان و مشاور حوزه کتیبه شناسی پایگاه تخت جمشید افزود: نسخه فارسی باستان این کتیبه از نخستین کتیبه‌ های هخامنشی مطالعه شده توسط پژوهشگران ایرانی بوده و حالا پس از حدود 55 سال، قطعه حاوی نسخه عیلامی نیز توسط پژوهشگران ایرانی بررسی شده و منتشر می شود.

وی تاکید کرد: قطعات حاوی خط میخی فراوانی از دوران هخامنشی و پیشا هخامنشی در مخزن موزه تخت جمشید وجود دارد و در سراسر محوطه‌ های تخت جمشید و نقش رستم نیز کتیبه ‌های متنوع از دوران هخامنشی تا معاصر وجود دارد که این مجموعه را به یکی از غنی ‌ترین مجموعه‌ های کتیبه‌ شناسی دنیا تبدیل کرده است.

خاطر نشان می شود، مقاله منتشر شده این قطعه سنگ به زبان انگلیسی از طریق پیوند http://www.achemenet.com/pdf/arta/ARTA_2022_001.pdf قابل دسترسی است.

 

کد خبر 1151173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha