حوزه‌های علمیه باید به مسائل روز توجه داشته باشند/ اهمیت طبقه‌بندی بین افراد متخصص و متبحر در حوزه

یکی از مراجع تقلید شیعه با بیان اینکه طبقه‌بندی بین افراد متخصص و متبحر در حوزه بسیار مهم است گفت: حوزه‌های علمیه و نخبگان حوزه باید به مسائل روز توجه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله حسین نوری همدانی امروز(پنجشنبه۵ اسفند)در پیام تصویری به «بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه» و «پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه» که در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد با تقدیر از تلاش‌های علمی و پژوهشی حوزه اظهار داشت: انجام این تلاش‌ها بسیار مهم و توفیق پروردگار است و باید در برابر این نعمت بزرگ شاکر باشیم.


این مرجع تقلید شیعه با بیان اینکه طبقه‌بندی بین افراد متخصص و متبحر در حوزه بسیار مهم است عنوان کرد: پژوهشگران باید ناچار از افرادی که تحت نظرشان کار می کنند طبقه بندی انجام دهند، این طبقه‌بندی در حوزه ها بسیار مهم است، زیرا خداوند متعال درک ها و فرهنگ ها را متفاوت آفریده است.


وی تصریح کرد: بایستی به شناختن افراد به فرهنگ و سلیقه و ذوق و خصوصیات فکری پی ببریم تا براساس آن ذوق طبقه بندی را انجام دهیم، یک نفر نمی تواند در همه رشته ها متخصص باشد، مگر افراد نادری باشند، افراد معمولی نمی توانند در همه رشته های مد نظر شما متخصص و متبحر باشند.


آیت الله نوری همدانی بیان کرد: از این رو اولین تشخیص و شناخت افرادی است که زیر چتر شما کار می کنند؛ توجه داشته باشید ذوق ها و درک ها و سلیقه ها متفاوت است.


وی خاطرنشان کرد: همچنین باید افرادی انتخاب کرد تا متخصص و متبحر باشند، این اولین کار است در حوزه های علمیه در این کار سابقه داشته‌اند و بعدها این سابقه متروک شده است، مثلا خواجه نصیر الدین طوسی بعد از حمله مغول در آن زمان که نجف اهمیت زیادی نداشته و حله موقعیت حوزه مهم شیعه بوده بدون اطلاع به حله عزیمت می‌کند و می‌بیند در حوزه افراد بزرگی در علوم نقلیه و عقلیه بودند.


این مرجع تقلید ادامه داد: آنها خواجه نصیرالدین طوسی را افضل عصر خود می دانستند که بسیار مهم است، وقتی خواجه وارد حله شد و در جلسه محقق که فردی ممتاز و والامقام محقق بود شرکت کرد، بسیاری ابتدا خواجه را نشناختند، سپس محقق و علما نزد ایشان آمدند و خواجه سوال کرد کدام یک از این‌ها در علوم برتر و والاتر می باشند؟


وی گفت: علما در جواب خواجه گفتند همه محقق هستند، اما برخی در یک طبقه ای بالاتر هستند، در این هنگام دو نفر را از نظر علمی والاتر معرفی کردند که یکی از آنها پدر علامه حلی بود، این ها فضایی را نشان می دهد که در حوزه آن دوران نیز طبقه بندی حاکم است، چون افراد متفاوت هستند، اما زحمت کشیدند ومتبحرند.


آیت الله نوری همدانی افزود: لذا ناچار هستیم افراد را بشناسید، بین افراد تفاوت زیاد است، ذوق و سوق و سوابق هر کدام باعث می‌شود در فنی تبحر پیدا کنند، درس های بزرگی در تاریخ وجود دارد که برای ما درس است.


وی تصریح کرد: طبقه بندی بسیار مهم است، با طبقه بندی، افراد نخبه تقدیر و تشویق می شوند و مردم آنها را می شناسند، طبقه بندی موجب می‌شود کسانی که پیشرفت کردند ترغیب شوند و دیگران نیز تشویق شوند به این مرتبه برسند، پس این کار بزرگی است.


این مرجع تقلید با بیان اینکه نخبگان حوزوی باید ادبیات فارسی و عرب را به خوبی فرابگیرند عنوان کرد: همچنین مساله ادبیات بسیار مهم است، ما افراد بسیاری را می شناسیم که درس خارج می خوانند، اما ادبیات شانخوب نیست، در حالی که پله اول ادبیات است.


وی بیان کرد: اگر کسی ادبیاتش خوب نباشد آدم محقق نمی شود، مساله ادبیات بسیار مهم است و باید سعی کرد از نظر ادبیات عربی و فارسی متبحر شوند، این ها به جامعه قدم می گذارند و باید آن چه آموخته اند بیان کنند هم نوشتن و هم گفتن ادبیات قوی می خواهد و مساله ادبیات بسیار مهم است.


آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه و نخبگان حوزه باید به مسائل روز توجه داشته باشند خاطرنشان کرد:همیشه در حوزه ها جریان های روز مورد توجه قرار گرفته است و شیخ  طوسی و مفید و سید مرتضی ها در حوزه ها سعی می کردند به مسائل روز هم توجه کنند.


وی گفت: امروز مطالب روز زیادی داریم بعد از انقلاب، مطالب روز زیادی به دست آمد، ما دوستان و دشمنانی داریم، بنابراین باید به مطالب روز توجه کنیم و نشریات به روز داشته باشیم و طلاب نسبت به این مطالب روز ورزیده و اشنا باشند.

 


 

کد خبر 1151252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha