گواهی صرفه جویی انرژی در ساختمان های جدید الاحداث الزامی می شود

مداحی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ ساختمان های جدید الاحداث بدون داشتن گواهی صرفه جویی انرژی پایان کاری برای آنها صادر نمی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سید مهدی مداحی» امروز پنج شنبه (5 اسفند) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز مهندس با بیان اینکه دنیا به سمت توسعه پایدار در حرکت است؛ گفت: با توجه به رشد جمعیت، افزایش ابعاد شهرها، بزرگتر شدن کشورها بحران های زیست محیطی، آلودگی هوا، بحران های مربوط به آب و سوخت های فسیلی در همه کشورهای دنیا مطرح شده و از دهه 1980 میلادی به بعد بسیاری از کشورها به سمت راهکارها و راهبردهایی حرکت کردند که بتوانند حداقل کره زمین را همان گونه که از گذشتگان یه ارث بردن همان گونه به آیندگان تحویل بدهند .

 

نماینده معماری در سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: تعریف آنها از توسعه پایدار این است که بتوانند انسان هایی که امروز در زمین زندگی می کنند نیازهای آنها را برآورده کنند ولی به گونه ای که آیندگان را در برآوردن نیازهای خود دچار مشکل نکنند.

 

وی تصریح کرد: ایران سالهای اخیر در این خصوص اقدامات خوبی انجام داده است که یکی از آنها بحث صرفه جویی در بحث انرژی است، بر اساس مصوبه اخیر هیئت وزیران در دولت جدید رده بندی و برچسب انرژی برای ساختمان ها الزامی می شود و از ابتدای سال 1401 ارگان های مختلفی که با صنعت ساختمان در ارتباط هستند نظام مهندسی وظیفه آموزش آنها را در حوزه مهندسی و ارباب رجوع خواهد داشت.

 

مداحی افزود: از ابتدای سال 1401 در پایان کارهای ساختمانی حتما رده بندی انرژی توسط شهرداری ها باید درج شود و در بیرون ساختمان جدید الاحداث این برچسب نصب شود تا فرهنگ سازی شود و در این خصوص رسانه می تواند کمک کند؛ همچنین از ابتدای سال 1402 ساختمان های جدید الاحداث بدون داشتن گواهی صرفه جویی انرژی پایان کاری برای آنها صادر نمی شود  و از سال 402 و 403 در قبض برق و گار ساختمان هایی که رعایت صرفه جویی در مصرف انرژی را رعایت نکردند ، تغییراتی داده خواهد شد تا همه ملزم به رعایت آن شوند .

 

وی اظهار کرد: بحث سوخت های فسیلی برای ما مسئله مهمی است هم به دلیل سوبسید دولت و هم به دلیل آلودگی که ایجاد می کند و شهرهایی چون تهران، اصفهان، شیراز و مشهد شاید روزانه تا حدود 40 دی اکسید کربن و منوکسید کربن وارد هوا می شود و اگر ما بتوانیم این را کم کنیم بسیار خوب است.

 

نماینده معماری در سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: با  رعایت رده بندی انرژی در ساختمان ها تاثیر زیادی در مصرف انرژی خواهد داشت و این هزینه برای آیندگان است.

 

وی گفت: امیدواریم این بحران های زیست محیطی در آلودگی هوا، آب، برق و گاز با حرکت به سمت مهندسی ساختمان نوین و استفاده از مصالح و فناوری های نوین، استفاده از سیستم های نوین ساخت و توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی روز به روز بهبود ببخشیم.

کد خبر 1151377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha