سند مالکیت ۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی گیلان صادر می‌شود

​نوذری با بیان اینکه اسناد مالکیت برای ۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی گیلان صادر می‌شود گفت: این طرح در مرحله اول در روستاهای سه شهرستان رشت، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه اجرا می‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد نوذری» شامگاه جمعه(۶ اسفند) در گفت‌وگوی خبری نهضت سنددار کردن اراضی کشاورزی و باغی را از دغدغه‌های کشاورزان گیلان خواند و اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی تثبیت و صدور اسناد مالکیت در کشور شناخته می‌شود.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان تصریح کرد: امسال تصمیم گرفته شد تا طرح کاداستر اراضی کشاورزی در برنامه کاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گیرد، در این طرح تمامی اراضی کشاورزان تثبیت و بدون نیاز به مراجعه فیزیکی آن‌ها به ادارات ثبت استان برای آن‌ها سند مالکیت صادر می‌شود.

 

نوذری با بیان اینکه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان گیلان برای تحقق این کار و سنددار کردن اراضی کشاورزی با شرکت‌های مشاور قرارداد منعقد کرده است عنوان کرد: این شرکت‌ها کار تطبیق و نقشه‌برداری اراضی زراعی را انجام می‌دهند و حتی با مراجعه به روستاها و استقرار در دهیاری‌ها و مساجد مبادرت به اطلاع‌رسانی، جمع‌آوری مدارک و تشکیل پرونده اقدام می‌کنند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی در گیلان شروع شده است ابراز داشت: بله این طرح که به تازگی روند آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رقم خورد هم‌اینک در گیلان نیز آغاز شده و امسال در استان گیلان مجوز صدور اسناد مالکیت 61 هزار هکتار از اراضی را اخذ کردیم و قراردادهای آن هم منعقد شد.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان یکی از پیش زمینه‌های اجرای سنددار کردن اراضی کشاورزی را به اتمام رسیدن طرح کاداستر و جداسازی اراضی ملی از مستثنیات اعلام کرد و گفت: طرح صدور اسناد مالکیت 61 هزار هکتار از اراضی استان گیلان در حال حاضر روستاهای سه شهرستان رشت، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه را شامل می‌شود.

 

نوذری از برگزاری رزمایش و برپایی پایگاه‌های جمع‌آوری مدارک شهید سلیمانی در این سه بخش با هدف صدور اسناد مالکیت خبر داد و اذعان کرد: پیش‌بینی اداره کل ثبت اسناد و املاک این است که در صورت استقبال کشاورزان برنامه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و باغی گیلان تا سال آینده به اتمام برسد.

 

وی یکی از مزایای این طرح را عدم هزینه کردن کشاورزان برای اموری مانند نقشه‌برداری و سندسازی ذکر کرد و با تاکید بر اینکه سنددار کردن اراضی هیچ هزینه‌ای برای کشاورز گیلانی ندارد افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک گیلان علاوه بر اقدامات اشاره شده امسال قرارداد تهیه نقشه 70 هزار هکتار از اراضی استان را نیز منعقد می‌کند.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان با بیان اینکه در طرح جدید حتی برای اراضی خرد هم سند ششدانگ محفوظی صادر می‌شود خاطرنشان کرد: هر کدام از شرکت‌های طرف قرارداد با این اداره کل در یک شهرستان مستقر می‌شوند و با هماهنگی که بین آن‌ها، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی انجام می‌گیرد به تدریج تمام روستاهای شهرستان مورد نظر را تحت پوشش قرار می‌دهند.


 

کد خبر 1151548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha