آوار زلزله و داغ سیل بر سر مردم گلستان/ خطر در کمین ۲۰۹ روستای استان است

حدود یک سوم روستاهای گلستان در معرض حوادث مختلفی چون سیل، لغزش و رانش زمین، فرونشست و زلزله قرار دارند و در زمان بروز حوادث بیشترین خسارت را متحمل می شوند.

خبرگزاری شبستان- گرگان، باران که می بارد تن و بدن مردم گلستان می لرزد، نکند سیل راه بیفتد و خانه و اثاث زندگیشان زیر گل و لای مدفون شود.

 

آمارهای سازمان مدیریت بحران نشان می دهد گلستان جزو ۵ استان حادثه خیز کشور است و باید بیش از هر چیز به فکر جلوگیری از بروز برخی حوادث و هم چنین کاهش خسارت های آن بود. سالانه چندصد فقره زمین لرزه در این استان رخ می دهد و گوشه و کنار این استان هم سیل های کوچک و بزرگ را تجربه می کنند.

 

در کنار آنها حوادث دیگری هم مانند رانش و زمین لغزش، فروچاله، گالی ها و فرونشست زمین هم بخش دیگری از روستاهای استان را تهدید می کند. برای نمونه اغلب مراکز جمعیتی به ویژه روستاها در حاشیه گرگانرود در معرض سیلاب قرار دارند.

 

 

سال گذشته مجموعه ای از حوادث  در روستاهای این استان رخ داد، از رانش زمین در آق امام مراوه تپه تا سیل آزادشهر و کلاله و زلزله رامیان و آزادشهر که بیشترین خسارت ها هم متوجه منازل مسکونی شهروندان شد.

 

براساس برنامه ششم توسعه می بایست دست کم ۳۰ درصد روستاهای در معرض خطر ایمن سازس می شد که خوشبختانه این اتفاق در استان رخ داده و تا کنون حدود ۱۱۰ روستا مطالعه و ایمن سازی شده است و بقیه روستاها نیز باید هرچه زودتر تثبیت و ایمن سازی شود.

 

«سیدمحمد حسینی»، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان، با بیان اینکه براساس قانون برنامه ششم می‌بایست دست‌کم 30 درصد روستاهای در معرض خطر در استان، مطالعه و ایمن سازی می‌شد، اظهار کرد: براساس مطالعات صورت گرفته 309 روستای استان گلستان در معرض خطر و حوادث مختلف قرار داشت که تا کنون ایمن سازی 110 روستا انجام شده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با اشاره به وجود 209 روستای در معرض خطر دیگر در استان، گفت: ایمن سازی این روستاها در برنامه هفتم توسعه نیز مورد تأکید قرار گرفته و ما نیز به دنبال این هستیم تا در سفر رئیس جمهور به استان گلستان، 70 میلیارد تومان برای این بخش، مصوبه بگیریم.

 

وی درباره مخاطراتی که برخی از روستاهای استان را تهدید می‌کند، توضیح داد که در مناطق جنوبی حوادثی مانند لغزش و رانش زمین و سنگ افتان را داریم. در مناطق شرقی استان پدیده فروچاله، گالی‌ها و فرونشست و سیلاب و همچنین در شمال استان سیلاب و زلزله جزو مخاطرات تهدیدکننده است.

 

وی با بیان اینکه برخی از روستاهای استان چند مخاطره‌ای هستند، افزود: پیگیر تأمین اعتبار برای مطالعه و انجام عملیات اجرایی ایمن سازی برای حدود 60 روستای در معرض خطر هستیم.

 

حسینی با بیان اینکه پروژه‌های ایمن‌سازی، اغلب پرهزینه است، گفت: در این روستاها عمدتا پروژه‌هایی از قبیل دیواره سنگی، دفع سیلاب، شمع‌کوبی برای جلوگیری از رانش، دیواره نگهبان و غیره اجرا می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه دست‌کم 60 روستای در معرض خطر را مطالعه و ایمن سازی می‌کنیم. البته که این موضوع برای حفاظت از روستا و اهالی آن در مقابل حوادث، نیازمند توجه ویژه است و ما از طریق سازمان‌های برنامه و بودجه و مدیریت بحران پیگیر تأمین اعتبار برای ایمن سازی و تثبیت این روستاها هستیم.

 

کد خبر 1151602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha