مثنوی «عقاب» با مقدمه ای از استاد شفیعی کدکنی منتشر شد

مثنوی «عقاب» اثر نویسنده و شاعر به نام پرویز ناتل خانلری این روزها در قالب یک کتاب به دست مخاطبان رسیده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، شعر عقاب از آثار ماندگار شعر معاصر فارسی نخستین بار در کتاب «ماه در مرداب» در سال ۱۳۴۲ منتشر شد. پس از آن مخاطبان این اثر را در کتاب‌های درسی خود مطالعه کردند. این روزها انتشارات میرکا این شعر را در قالب کتابی مستقل وارد بازار کتاب کرده است.

 

از نکات قابل توجه این کتاب  انتشار یادداشتی از محمدرضا شفیعی کدکنی در مقدمه این کتاب است. همچنین نورالدین زرین‌کلک انیماتور و تصویرگر برجسته نیز تصویرگری این شعر را برعهده داشته است.

 

در مقدمه ناشر آمده است:  در این سروده ی بلند حماسی- اخلاقی عقاب سلحشوری است که در آستانه مرگ تنها مانده است و برای ماندن چاره می‌جوید، اما در پایان ، ماندن را در نماندن می‌یابد، به خود می‌آید و از گرداب تاریک آلودگی و فرومایگی برمی خیزد و تا آسمان بیکرانه و روشن آزادگی و شرافت اوج می‌گیرد. زاغ اما شکست می خورد و در لجن‌زار پستی و دون مایگی غرق  می‌شود. گرچه اتین مفهوم اخلاقی ژرف، در سروده‌ها و نوشته‌های شاعران و نویسندگان پیش‌تر نیز به چشم می‌خورد؛ اما آنچه شعر استاد زنده یاد دکتر پرویز ناتل خانلری را به یکی از برجسته‌ترین اشعار معاصر بدل ساخته است، انتخاب وزن شایسته، موسیقی زیبا و روایت حماسی داستان، به زبان ساده و بی پیرایه‌ای است که به فرموده استاد دکتر غلامحسین یوسفی «گاه به زبان گفتار نزدیک می‌شود» و خواننده را بی آنکه گذر زمان آزارش دهد تا پایان با خود همراه می سازد.

 

 همچنین محمدرضا شفیعی کدکنی در پیش‌گفتار خود علاوه بر پرداختن به شعر عقاب به تاثیرات خانلری بر شعر معاصر اشاره داشته است: خانلری در زمینه تجدد شعری، گام‌هایی برداشته که در انبوه گرد و غبار ادعاهای روزنامگی، قابل رویت نیست؛ ولی در جستجوهای علمی و دانشگاهی ، به راحتی می‌توان از تاثیر کارهای او بر نسل‌های بعد سخن گفت. خانلری را در کنار نیما و گلچین گیلانی باید از نخستین شاعرانی به شمار آورد که مفهوم تجدد در شعر را عملا ادراک کردند و برای به سامان رساندن آن کوشیدند.

این کتاب به خط رسول مرادی با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

 

 

کد خبر 1151647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha