کارکردها و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی بازی های رایانه ای

صنعت بازی های رایانه ای دارای کارکردها و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی ناشناخته ای است که تمرکز بر این عرصه فرصت های زیادی را خلق می کند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: صنعت بازی سازی کامپیوتری ریشه در دهه های گذشته در بین کشورهای جهان دارد که آنان توانسته فرهنگ خود را قالب و فرصت های درآمدی و بازاری را نیز ایجاد کنند.

تولید بازی یکی از بسترهای دشمن برای تهاجم فرهنگی بوده و آنان با تولید محتواهای ضد ارزشی و گاهی توهین آمیز به مقدسات، خوبی ها و فضائل را هدف قرار داده و آسیب ایجاد کرده اند.

 

این صنعت درآمدزا و دارای جایگاه فرهنگی برای بسیاری از کشورها از جمله ایران ناشناخته مانده و به عنوان یک ابزار مهم تاکتیکی و اثرگذار در حوزه فرهنگی کمتر مورد استفاده قرار گرفته است، از این رو برنامه ریزی برای توسعه این عرصه ضرورت دارد.

صنعت بازی های رایانه ای دارای کارکردها و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی ناشناخته ای بوده که تمرکز بر این عرصه فرصت های زیادی را خلق می کند و از جمله آن اشتغال، توسعه فرهنگی، جلوگیری از واردات بازی های بیگانه و تامین نیاز سرگرمی بومی کشور است.

گفتمان سازی برای ایجاد بستر در توسعه این مهم و از طرفی تامین منابع برای ایجاد کارگاه های کوچک بازی سازی نیازمند فعالیت دولت و دستگاه های اجرایی در این حوزه است  تا اینکه با حمایت از بخش خصوصی شاهد رونق این عرصه باشید.

صنعت بازی سازی رایانه ای با ظرفیت های تولیدی که دارد به عنوان صنایع پاک مطرح و بدون ایجاد آلایندگی و با بکارگیری فناوری اطلاعات اشتغال و تولید سرمایه می کند.

 

*واردات بازی های رایانه ای و چالش های فرهنگی

 

بررسی میدان بازار بازی های رایانه ای نشان می دهد که بخش زیادی از این سرگرمی وارداتی و مبتنی بر فرهنگ غرب و دیگر کشورهای دنیا است که فاصله زیادی نیز با ارزش های انقلابی و اسلامی دارد.

چالش های فرهنگی این حوزه ایجاب می کند تا مدیران دستگاه های اداری و متولیان حوزه فرهنگی تکاپو ویژه ای برای سیاستگذاری در حوزه تولید بازی های رایانه ای انجام دهند و زمینه فعال سازی بخش خصوصی را فراهم سازند.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به واردات بخش زیادی از بازی های رایانه ای در کشور گفت: این موضوع در حوزه فرهنگی تاثیرات منفی را می تواند داشته باشد که بررسی بازی ها و از جنبه دیگر تولید داخلی ضرورت دارد.

«حسین هرسیج« ادامه داد: حوزه تولید با استفاده از ظرفیت های بین رشته ای دانشگاه ها تقویت صنعت بازی را محقق و شاهد نتایج خوبی در آینده خواهیم بود.

 

وی یادآورشد: تولید محتوای فرهنگی بازی های ایرانی امکان احیا فرهنگ های بومی و محلی را نیز فراهم می کند.

 

*اعتمادسازی برای بخش خصوصی در صنعت بازی سازی

 

فعالان اقتصادی بدون برنامه ریزی و بررسی آینده هر عرصه اقتصادی، وارد صحنه سرمایه گذاری نمی شوند و در عرصه های جدید مثل بازی سازی که ریسک هم دارد آنان با آرامی به این حوزه نزدیک می شوند.

حمایت دولت از ابتدای کار ضروری بوده و باید حمایت های خاصی را نیز فراهم کند و همچنین با ایجاد زمینه کار مشترک بین بخش فرهنگی کشور و خصوصی شرایط کار بهتر فراهم می شود.

مدیر مرکز نوآوری بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان به همین موضوع اشاره کرد و اظهارداشت: ناشناختگی ظرفیت اقتصادی و ضرورت تعیین بازار فروش، انگیزه سرمایه گذاری در این حوزه را کاهش می دهد و به همین دلیل کمتر وارد این عرصه می شوند.

«جواد راستی« معتقد است باید برای این عرصه کار کرد و با تشکیل تیم های فعال و حمایت از آن ها زمینه کار و برون سپاری و ایجاد یک صنعت پویا را فراهم ساخت.

 

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس های بین المللی طی هفت سال گذشته با محوریت بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: این اقدام دانشگاه اصفهان با همکاری بنیاد بازی های رایانه ای و دیگر نهادها توانسته شناخت را در این عرصه افزایش دهد.

 

*قدرت فرهنگی و تبلیغی بازی های رایانه ای

نقش اقتصادی و درآمدزایی صنعت بازی سازی از یک طرف و جایگاه فرهنگی و تبلیغی آن از جنبه دیگر حائز اهمیت است اما قدرتی که این حوزه می تواند در تهاجم فرهنگی دشمن و نبرد نرم ایفا کند از هیچ جامعه متمدنی پوشیده نیست.

همکاری مردم در حمایت از بازی های رایانه ای اهمیت و جایگاه خاصی دارد که با خرید تولیدات داخلی و ارائه پیشنهاد به تولید کنندگان به این حوزه کمک کنند.

کد خبر 1151861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha