توانمندسازی خانواده های کم بضاعت با کاشت درخت مثمر/آغاز کاشت هزاران درخت مثمر در مناطق محروم کشور

توانمندسازی خانواده های کم بضاعت و ارتقا سطح معیشت خانواده های کم برخوردار در مناطق محروم از اهداف اصلی کاشت درختان مثمر در مناطق محروم کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «مصطفی یخچالی» در نشست خبری امروز هفت اسفند گفت: پویش مردمی درخت یاری پویشی است که با همراهی مردم انجام می شود.

 

مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی افزود: مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی به عنوان بزرگترین حامی و یکی از حامیان مردم است که از فعالیت های مردمی و جهادی حمایت می کند.

 

یخچالی تصریح کرد: همان طور که سال گذشته این پویش آغاز و مدیریت شد، امسال بنیاد علوی نیز به عنوان تسهیل گر و حامی در این همایش حضور پیدا می کند.

 

وی تاکید کرد: هر جا به مردم اعتماد کردیم و مردم پای کار آمدند، موفق بودیم و هر جا که مردم دور از برنامه ریزی ها بوده اند، شکست خورده ایم.

 

مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی ادامه داد: مجموعه حرکت های جهادی بنیاد علوی یکی از وظایفش حمایت از فعالیت های محیط زیستی و درختکاری است که در کنار سایر فعالیت های عمرانی، سلامت و اقتصاد در مناطق محروم انجام می دهد.

یخچالی تاکید کرد: پویش درخت یاری یکی از خدمات ریشه ای و ماندگاری است که بعدها ثمرات آن را خود مردم می بینند.

 

وی با بیان اینکه کسب درآمد از درختان ثمربخش توسط خانواده های کم بضاعت در مناطق محروم و ایجاد هوای پاک رویکرد اصلی ما در این پویش است، افزود: رویکرد اصلی بنیاد علوی توانمندسازی خانواده های کم بضاعت به ویژه در مناطق محروم است.

 

وی با اشاره به منویات رهبر انقلاب اسلامی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب به درستی به مجموعه بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی ابلاغ کرده اند تا توانمندسازی را در دستور کار قرار دهند.

 

یخچالی گفت: کاشت نهال های میوه در مناطق روستایی می تواند زمینه امرار معاش برای خانواده های کم درآمد را ایجاد کند و در کنار آن باعث درآمدزایی باشد.

 

وی با بیان اینکه از سمن ها و موسسات خیریه که در این حوزه فعالیت کنند حمایت می کنیم، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب نقش حلقه های میانی در پیشرفت کشور مطرح شده است که گروه های جهادی یکی از این حلقه های میانی را تشکیل می دهند.

در ادامه، «ضرغام پرنیان» دبیر مجمع جهادگران کشور گفت: گروه های جهادی به دنبال خیر رساندن به مناطق محروم و مردم مستعضف هستند و در کنار آن در حوزه مطالبه گری فعالیت می کنند.

 

پرنیان با اشاره به رویکرد مجمع جهادگران کشور گفت: این مجمع سه سال است که فعالیت خود را در سطح کشور آغاز کرده است و در حال حاضر در 500 شهرستان گروه های جهادی فعال داریم که اینها نمایندگانی برای سیاستگزاری جهادی و مطالبه گری درون سازمانی و برون سازمانی انتخاب می کنند.

 

وی با بیان اینکه مجمع جهادگران یک شبکه متصل عظیم جریان جهادی است، گفت: این مجمع به عنوان نماینده قاطبه جریان جهادی کشور به دنبال گفتمان سازی در حوزه فعالیت های جهادی است.

 

دبیر مجمع جهادگران کشور با بیان اینکه 32 دبیر جهادی در سطح کشور فعالیت می کنند، گفت: مجمع عالی جهادگران کشور در حوزه های مختلف پیگیر سیاستگزاری و هدف گذاری در حوزه مطالبه گری با اولویت مناطق محروم هستند.

وی با بیان اینکه پویش درخت یاری در کنار توانمندسازی خانواده های کم بضاعت مناطق محروم به بهبود وضعیت محیط زیست به عنوان حیات تپنده بشر کمک می کند، گفت: حفظ محیط زیست چرخه اقتصادی کشور را به معنای حقیقی توانمند می کند.

 

پرنیان با اشاره به اینکه کمک به خانواده های کم بضاعت یک هدف ارزشمند است، تاکید کرد: متاسفانه خیران بیشتر راغب هستند تا بسته های معیشتی در میان خانواده های کم بضاعت توزیع کنند تا اینکه خانوارها را به سمت درآمدزایی و تامین معیشت هدایت کنند.

 

وی تاکید کرد: در قالب پویش درخت یاری با اهدای درختان مثمر ثمر که طی سه تا پنج سال به درآمدزایی برای خانواده های ضعیف در مناطق محروم منجر می شود، می توانیم سطح معیشت این خانواده ها را ارتقا دهیم.

 

وی افزود: با اجرای این طرح خانواده های کم برخوردار را مورد حمایت قرار می دهیم و در کنار آن توسعه محیط زیست، حفظ محیط زیست و افزایش ریه های زمین در دستور کار قرار دارد.

 

پرنیان در خصوص طرح پویش درخت یاری گفت: در قالب این طرح متناسب با اقلیم های مختلف مناطق محروم و متناسب با شرایط آب و هوایی نهال های میوه در مناطق کاشته می شود و وظیفه نگهداری و حفاظت از آنها بر عهده مردم محلی منطقه با نظارت جهادگران و نهادهایی چون منابع طبیعی و جهاد کشاورزی خواهد بود.

دبیر مجمع جهادگران کشور گفت: ارتباط گیری جریان جهادی با دستگاه هایی که قادر به پشتیبانی هستند می تواند به بهبود وضعیت معیشتی خانواده های کم بضاعت در مناطق محروم کمک کند.

 

وی با بیان اینکه درختکاری و درخت یاری یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب است، گفت: ایشان در ایام کرونا اقدام به کاشت درخت کردند که این مسئله بیانگر دغدغه رهبری در این حوزه است؛ بنابراین پویش درخت یاری و درختکاری بر اساس یکی از دغدغه های رهبری شکل گرفته است که این دغدغه بسیار منطقی است و همه دستگاه ها باید نسبت به آن احساس تکلیف کنند و برای به بار نشستن آن از ظرفیت های مردمی استفاده شود.

 

پرنیان ادامه داد: شناسایی خانواده های کم برخوردار در مناطق محروم، معرفی نوع نهال و تعداد نهال ها و همچنین مساحت زمینی که قرار است درختان در آن کاشته شوند توسط گروه جهاد گران انجام می شود و با تعاملی که با وزارت جهاد کشاورزی داریم، کارشناسان گونه های مختلف قابل کاشت در مناطق را احصا و بررسی می کنند.

 

وی توضیح داد: برای نمونه در جنوب ایران کاشت درخت انبه بسیار جواب داده است و اگر یک خانواده کم بضاعت تنها دو درخت انبه در حیاط خانه اش بتواند پرورش دهد، سالانه 500 کیلوگرم انبه از آن برداشت می کند که با توجه به فرهنگ آن منطقه در بخش های مختلف غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در ادامه، پرنیان گفت: سال گذشته کاشت یک میلیون نهال در مناطق محروم هدف گذاری شده بود که 850 هزار نهال کاشته شد البته باید یادآور شوم کاشت درخت در این مناطق کفایت نمی کند و باید برای نگهداری آن اقداماتی انجام شود.

 

دبیر مجمع جهادگران کشور گفت: گروه های جهادی اغلب بومی مناطق محروم هستند که خانواده های کم بضاعت با راهبری آنها اقدام به کاشت و نگهداری از درختان می کنند.

 

وی درباره شرایط اهدای نهال به خانواده های کم بضاعت گفت: خانواده ای که کم برخوردار است و زمین برای کاشت دارد و توان نگهداری از درختان را دارد، می تواند در این طرح شرکت کند و گروه های جهادی راهور این خانواده های محروم هستند.

 

دبیر مجمع جهادگران کشور خاطرنشان کرد: 15 درصد از نهال هایی که سال گذشته کاشته شده است به دلایل مختلف خشک شده است که با توجه به بررسی های انجام شده توسط کارشناسان این آمار قابل قبول است.

 

وی همچنین اظهار داشت: امسال یک میلیون و 500 هزار نهال در سطح کشور هدف گذاری شده است که از امروز آغاز می شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

 

پرنیان گفت: در سیستان و بلوچستان کاشت نهال بسیار سخت است اما یک گروه جهادی از مشهد به این استان آمده اند و تاکنون سه باغ در این منطقه راه اندازی کرده اند که در هر کدام از باغ ها سه هزار اصله درخت کاشته شده است و خیران آبیاری آن را تامین کرده اند. عایدی این باغ ها برای محرومان همان استان هزینه می شود. نمونه های زیادی از این قبیل کارها در کشور داریم از جمله در مشهد هشت هزار نهال درخت میوه کاشته شده است.

 

وی ادامه داد: هدف نهایی ما کاشت 100 میلیون درخت ثمربخش از نوع درختان میوه در سطح کشور است که در طرح بلندمدت 10 ساله محقق خواهد شد البته باید در گام های اولیه برای کاشت و نگهداری از این درختان فرهنگ سازی کنیم. مردم مناطق محلی در زمینه کاشت و نگهداری از درختان تجربه دارند و باید به مردم این مناطق اطمینان کنیم تا به نتایج ثمربخشی برسیم.

 

 

«محمد امیر بزرگیان» دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری نیز در این نشست خبری گفت: علاوه بر گروه های جهادی، فعالان اجتماعی و محیط زیست پیشنهادات خوبی دادند از جمله اینکه پروژه درختکاری را به سمت درختان مثمر برده و در مناطق کم برخوردار بکاریم بنابراین پویش درخت یاری به عنوان یک حرکت مردمی در جهت فرهنگ سازی کاشت درختان مثمر و بومی با هدف کمک به اقشار کمتر برخوردار شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه گروه های جهادی برای کمک به این پویش پای کار آمده اند، گفت: حضور گروه‌های مردمی، جهادی و موسسات نیکوکاری باعث شد مساله مالی خرید نهال درختان تا حد زیادی برطرف شود و در کنار این‌ها دستگاه های حمایتی هم برای پیش برد اهداف پویش به ما کمک کردند.

 

بزرگیان تاکید کرد: برای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار کشور، گاهی بسته معیشتی به خانوارها می دهیم که اثر آنها در معیشت خانوار نهایتا ۳ هفته است، اما در پویش درخت‌یاری با ۵۰۰ هزار تومان، ۱۰ نهال برای محرومان می‌کاریم، که حتی برای نسل‌های بعدی هم  ثمر خواهد داشت.

 

دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری با اشاره به شیوه زندگی مردم استان خوزستان گفت: خانه های مردم خوزستان دارای حیاط است و یا در جنوب کرمان فضاهای زیادی برای کاشت درخت وجود دارد که می توانیم از این فضاها برای کاشت درختان مثمر استفاده کنیم تا سطح معیشت خانواده های کم بضاعت را ارتقا دهد.

 

 

وی با اشاره به دستاوردهای کاشت درختان مثمر در مناطق محروم گفت: خانواده های محروم در سیستان و بلوچستان می توانند با کاشت درخت مثمر بومی منطقه مثل انبه در کنار تامین معاش خانواده، محصولات درخت کاشته شده را بفروشند بنابراین کاشت نهال یک کمک پایدار به مردم محروم در مناطق مختلف کشور است.

 

بزرگیان تاکید کرد: بخشی از نیاز تامین سرانه فضای سبز، تولید اکسیژن با اجرای این  پویش در کشور و از سوی گرو‌ه های محروم جامعه فراهم می شود و چون خانواده های همراه این پویش بر روی نهال کاشته شده احساس مالکیت دارند به آن توجه می کنند بنابراین درختان مدت زمان طولانی حفظ می شوند.

 

 

 

کد خبر 1151877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha