جاده های مرگ / رفع نقاط حادثه خیز در راه های لرستان ضروری است

چهار خطه شدن محورهای ارتباطی، تسریع در تکمیل طرح های ارتباطی حوزه راه وتقویت آموزش های راهنمایی و رانندگی جهت کاهش سوانح رانندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، جاده مرگ، واژه عامیانه ای است که به دلیل وضعیت تلفات جاده ای و تصادف در راه های ارتباطی به برخی راه ها گفته می شود.

 

در استان لرستان به دلیل مشکل تاریخی محرومیت و نبود اعتبارکافی در حوزه عمران، بسیاری از راه های اصلی همچنان با مشکل نداشتن عرض مناسب، نقاط حادثه خیز و نبود روشنایی در راه ها مواجه اند.

 

وجود نقاط حادثه خیز متعدد در محورهای ارتباطی استان لرستان به نحوی است که به نظر می رسد که در طراحی، ساخت و در بهره برداری از پروژه های راه موارد و استاندارد های مرتبط با ایمنی به خوبی رعایت نشده است.

 

از طرفی رشد روزافزون وسایل نقلیه در کنار نبود زیرساخت های مناسب در حوزه راه، را می توان از دلایل رشد آمار تصادفات و تلفات انسانی دانست به گونه ای که هر بار در مورد سهم خطای انسانی، جاده ها و ایمنی خودروها آمارهای مختلفی منتشر می شود.

 

افزایش سرسام‌آور تردد وسایل نقلیه به‌ویژه وسایل نقلیه سنگین در محورهای ارتباطی استان لرستان هم نقش مهمی در تعداد و شدت خسارت حوادث جاده ای دارد که  مهم‌ترین پیامد منفی آن جان باختن و جراحت تعداد زیادی از هم‌وطنان و شهروندان در استان لرستان بوده است.

 

تصادف در راه های ارتباطی استان لرستان طی روزهای اخیر در صدر خبرهای ناشی از مرگ و میر قرار داشت و تعداد تلفات جاده ای در چند روز اخیر باعث تاثر مردم شده است.

 

حوادث دل‌خراش روزهای اخیر در محور خرم آباد _ کوهدشت، خرم آباد_ سلسله، آزادراه خرم آباد_ بروجرد، آزادراه پل زال و محور ارتباطی  ازنا، و مرگ حدود 20 نفر در این حوادث برای رانندگان، مسافران و مردم استان لرستان چندان هم جدید نیست و در کوتاه مدت تکرار می شود و انگار این جاده ها به قربانیانش و مسئولان هم به اخبار حادثه‌ای آن عادت کرده‌اند.

 

بسیاری ازقربانیان حوادث رانندگی در استان لرستان جوانان هستند و راه های استان لرستان شاهد غم های بزرگی است که در پی این حوادث به خانواده ها تحمیل می شود، صدای ضجه زدن‌های مادران روی آسفالت سرد جاده، اتفاقی تکراری در راه های استان لرستان که  به رغم تعدد حوادث ناگوار جاده ای، این اتفاقات ناگوار متولیان امر را برای گره‌گشایی از مشکل دست‌به‌کار نکرد، ماجرای قربانیان راه های استان همچنان ادامه دارد و مسئولان هم هرروز وعده می‌دهند.

 

به رغم نقش مهم خطای انسانی در وقوع حوادث، یکی از عوامل تصادفات جاده ای  و افزایش آمار فوت شدگان، وجود جاده های دو خطه در استان است که رفع این مشکل نیازمند حمایت جدی دولت و مطالبه گری و برنامه ریزی مناسب نمایندگان دولت در استان لرستان است.

 

ایجاد تقاطع استاندارد و  تامین روشنایی در جاده های لرستان از دیگر مواردی است که جهت کاهش آمار تلفات جاده ای باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است  مسئولان مربوطه در این خصوص تصمیم بگیرند تا شاهد کاهش تصادفات جاده ای در استان باشیم.

 

انتظار می رود برای حذف نقاط حادثه خیز برنامه ای جدی در استان اجرایی شود و از طرفی با آشکارسازی نقاط پرخطر همچنین رعایت قوانین و مقررات رانندگی توسط رانندگان شاهد کاهش حوادث جاده ای باشیم.

 

گرچه طی سال‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت راه‌ها و انجام طرح‌های چهار خطه در استان لرستان بوده‌ایم، چهار خطه شدن محورهای ارتباط و تسریع در تکمیل طرح های ارتباطی حوزه راه مطالبه ای مردم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 1152104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha