۳ میلیون هکتار تغییر کاربری اراضی در ۱۰ سال گذشته/۶ میلیون کارتخوان با پرونده مالیاتی فعال وجود دارد

بهای ۱۶ واحد پولی افزایش یافت، پیشگیری از تغییرکاربری از وظایف وزارت جهاد کشاورزی، ۳ میلیون هکتار تغییر کاربری اراضی در ۱۰ سال گذشته، ۶ میلیون کارتخوان با پرونده مالیاتی فعال وجود دارد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۶ اسفند شبستان به شرح زیر است:

بهای ۱۶ واحد پولی افزایش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (دوشنبه، ۱۶ اسفند ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۱۶ واحد پولی افزایش و قیمت ۱۱ ارز کاهش یافت، نرخ ۱۹ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲‌ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۵۶۰ ریال و یورو ۴۵ هزار و ۹۳۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۸۲۹ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۲۷۴ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۹۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۱۷۳ ریال، روپیه هند ۵۵۰  ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

همچنین امروز دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۲۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار ۶۲۲ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار ۵۵۹ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۷۵ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ریال تعیین قیمت شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۶۹ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۸۲۰ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲‌هزار و ۷۳۴ ریال، لیر ترکیه ۲هزار و ۹۵۴ ریال، روبل روسیه ۳۴۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

قیمت دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۹۴۵ ریال، سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۸۷۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۷۵۶ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۳۳۲ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۳۷۴ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۰۰ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۷ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸ هزار و ۵۳۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۶۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۴ هزار و ۵۸۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۸ هزار و ۲۵۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۵۴۱ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۲۰ ریال، افغانی افغانستان ۴۶۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۳ هزار و ۳۴۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۸ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۱۷۸ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۹ ریال قیمت خورد.

 

پیشگیری از تغییرکاربری از وظایف وزارت جهاد کشاورزی/در موضوع مدیریت زمین خوب عمل نکردیم

حجت ورمزیاری، هیئت علمی دانشگاه تهران شب گذشته (یکشنبه 15 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ما در موضوع مدیریت زمین خوب عمل نکردیم، گفت: یکی از دلایلی که موجب این حجم از تغییر کاربری ها و زمین خواری ها شد ارزش سرمایه گذاری ملک و زمین است که باید مالیات سنگین برای این موضوع در نظر گرفته شود تا از سوداگری خارج شود. امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست تحرک جدی در این خصوص داشته باشند.

 

ورمزیاری با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که دستگاه به عوارض تغییر کاربری بعنوان منبع درآمدی نگاه می کند و این در قانون هم ذکر شده است در حالی که برای کشاورزانی که زمین خود را برای امنیت غذایی حفظ می کنند باید مشوق برای حفظ زمین بدهیم، ادامه داد: ولی اینجا برعکس است چون افراد تغییر کاربری می دهند و80 درصد ارزش زمین باکاربری جدید را به دولت پرداخت می کنند یعنی منبع درآمدی برای دستگاه اجرایی ما می شود و این موضوع ضد حفظ کاربری اراضی است.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور اجازه می دهیم اراضی کشاورزی درجه یک و دو و اراضی آبی مسطح براحتی در شمال کشور و نقاط دیگر کشور تغییر کاربری دهند و در قانون نیامده که اراضی درجه یک و دو از شمول تغییر کاربری خارج اند و کاملا سلیقه ای در اختیار کمیسیون قرار داده شده است، گفت: نتایج نشان می دهد در بسیاری از مواقع، کمیسیون سلیقه ای تصمیم گرفته است.

 

هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در قانون شهرک های صنعتی هیچ اشاره ای به حفظ اراضی کشاورزی درجه یک و دو نکرده است، گفت: قانون جهش مسکن یک استثناء است اما در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغی هیچ اشاره ای به ضرورت حفظ اراضی درجه یک و دو نشده است.

 

۳ میلیون هکتار تغییر کاربری اراضی در ۱۰ سال گذشته/۸۰ درصد کاربری جدید زمین، درآمد دولت است

محمدعلی شجاعی، رئیس سازمان امور اراضی کشور شب گذشته (یکشنبه 15 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اینکه در ۱۰ سال گذشته چقدر تغییر کاربری در اراضی کشاورزی داشتیم، گفت: تاکنون در سطح کشور طی ۱۰ سال گذشته حدود ۳ میلیون هکتار تغییر کاربری اراضی داشتیم.

 

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر و امروز باز هم رهبر معظم انقلاب فرمایشاتی را در خصوص جلوگیری از تبدیل زمین‌ها و اراضی کشاورزی داشتند همچنین رئیس جمهور در دولت به این موضوع تأکید کردند، ادامه داد: یکی از برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی که توسط وزیر در مجلس ارائه شد موضوع سنددار کردن اراضی کشاورزی کشور بود.

 

شجاعی با ابراز تاسف از اینکه طی یک دهه اخیر، تغییر و تصرف اراضی را در اقصی نقاط کشور به ویژه در استان‌هایی که دارای خاک حاصلخیز هستند داشتیم، گفت: در قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی آمده است در صورتی که سطح خاک 4، 5 یا 6 باشد همچنین قابل کشت نباشد و از نظر سرمایه گذاری توجیه باشد در خود بخش کشاورزی یا بخش های دیگر این زمین قابل واگذاری است و 80 درصد کاربری جدید، درآمد دولت می شود.

 

شجاعی با بیان اینکه متأسفانه بیشتر تغییر کاربری ها از مسیر قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی انجام نشده است چون اگر از این مسیر باشد هیچ اشکالی پیش نمی آید به این دلیل که کارشناسان حضور دارند و همه دستگاه های مربوطه اظهار نظر می کنند که این خاک یا زمین واگذار بشود یا خیر، گفت: موضوع زمین در طول تاریخ، بحث حاکمیتی است حفظ زمین، حفظ کاربری و جلوگیری از تصرف تصمیم یک وزارتخانه نیست در قوانین، متولی و وظایف سایر دستگاه ها مشخص شده است.

 

وی با اشاره به اینکه با نگاه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم یک قرارگاه تشکیل دادیم و اعلام می کنیم که این کار حاکمیتی است، ادامه داد: اکنون طرحی وسیع تر و ضربتی تر از جهش تولید مسکن نداریم و در ماده 9 قانون آمده است که واگذاری اراضی سطح خاک یک و دو حتی برای جهش تولید مسکن ممنوع است. تا آنجایی که قانون به ما اجازه داده است به هیچ وجه در سطح وزارتخانه و استان ها نسبت به تغییر اراضی کوتاه نمی آییم.

 

شجاعی با بیان اینکه 18 و هفت دهم میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور داریم که از این میزان نزدیک به شش و دو دهم قرارداد کاداستر منعقد شده است و چهار و هفت دهم کاداستر انجام شده است، گفت: بعد از تأیید نقشه های کاداستر باید توسط سازمان نقشه برداری کشور تأیید شوند که دو و شش دهم تاکنون تأیید شده است و نزدیک به 1 میلیون هکتار از این اراضی آماده صدور سند هستند.

 

بالغ بر ۱۳۰ میلیون هکتار از اراضی ملی در بانک حدنگار تثبیت شده است

علی بهبهانی، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شب گذشته (یکشنبه 15 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه از مجموع ۱۳۸ میلیون هکتار اراضی ملی کل کشور، بالغ بر ۱۳۰ میلیون هکتار یا ۹۵ درصد در بانک حدنگار تثبیت شده است، گفت: قانون حدنگار با فراز و نشیب‌های زیادی در پایان اسفند ۹۳ تصویب شد و از ابتدای فروردین ۹۴ اجرایی شد.

 

وی با اشاره به اینکه تا دو سال گذشته وضع خوبی نداشتیم، ولی با توجه به شرایطی که از دو سال پیش به وجود آمد و اعتباراتی که در اختیار سازمان ثبت قرار گرفت، گفت: اکنون در حوزه اراضی ملی از مجموع ۱۳۸ میلیون هکتار اراضی ملی کل کشور، بالغ بر ۱۳۰ میلیون هکتار یا ۹۵ درصد در بانک حدنگار تثبیت شده است.

 

بهبهانی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۹ یازده میلیون هکتار انجام شده بود و طی این دو سال با کسر ۱۱ میلیون، ۱۱۹ میلیون هکتار عملکرد بوده است، خاطر نشان کرد: در حدنگار اراضی کشاورزی الآن حدود هفت و پنج دهم میلیون هکتار از مستثنات قانونی مردم را در بانک جامعه حدنگار در کنار ۱۳۰ میلیون هکتار تثبیت کردیم.

 

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: از مجموع ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور، برای حدود ۵۰۰ هزار هکتار سند مالکیت کاداستری صادر شده است.

 

۶ میلیون کارتخوان با پرونده مالیاتی فعال وجود دارد

کاظم دهقان، مدیرعامل شرکت شاپرک شب گذشته (یکشنبه 15 اسفند) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه در حال حاضر به حدود ۶ میلیون کارتخوان با پرونده مالیاتی فعال رسیدیم، گفت: تلاش می‌کنیم ضمن حفظ کسب و کار پذیرندگان و کسبه تا آخر فروردین سال آینده کارتخوان بدون پرونده مالیاتی نداشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه در هفته گذشته حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کارتخوان توسط پذیرندگان در سامانه جامع مالیاتی ثبت و الصاق شدند، گفت: ما به حدود ۶ میلیون کارتخوان با پرونده مالیاتی فعال رسیدیم.

 

مدیرعامل شرکت شاپرک با اشاره به اینکه برای موارد باقی مانده در چند روز آینده هماهنگی لازم انجام شد تا به تدریج کارتخوان آن‌ها مسدود شود مگر اینکه به موقع اقدام کنند و ثبت کارتخوان و الصاق آن را داشته باشند، گفت: تمام تلاش همکاران بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی این است که ضمن حفظ کسب و کار پذیرندگان و کسبه تا آخر فروردین کارتخوان بدون پرونده مالیاتی نداشته باشیم.

 

 

کد خبر 1152111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha