کامل کردن اخلاقیّات و سبک زندگی اسلامی مهمترین پیام بعثت پیامبراکرم (ص)

حجت الاسلام فصیحی با بیان اینکه پیامبر اسلام هدف اصلی بعثت را کامل کردن اخلاقیّات معرفی کرده است گفت: یکی از اهداف مهم پیامبر گرامی ما معرفی یک سبک زندگی است که در آن می توان دنیا و آخرت را جمع کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رهایی از ظلمات و رسیدن به وادی نور، از اهداف بعثت است که در قرآن کریم به آن تصریح شده است: «... کتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیک لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنْ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ» ابراهیم: این کتاب را برای تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی، به فرمان پروردگارشان در آوری، به سوی خداوند شکست ناپذیر و ستوده، از دیگر اهداف بعثت آموزش و پرورش مردم به دست پیامبران و تکامل عقلانی بشر است، از این رو باید عقل و دانش هر پیامبری، از عقل و دانش امّت وی بالاتر و برتر باشد لذا در این خصوص با حجت الاسلام «مهدی فصیحی رامندی» محقق و پژوهشگر حوزه اخلاق و تربیت اسلام در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

چرا بعثت، بزرگترین نعمت خداوند بر بشر است؟

با تأمل در خود آیات قرآن می توان به پاسخ دقیقی برای این سوال رسید. خدا در قرآن می فرماید که من جن و انس را خلق نکردم مگر برای عبادت کردن. با مراجعه به تفسیرها معلوم می شود که منظور ازعبادت کردن شناخت خداوند است، چرا که بزرگترین عبادت خدا شناخت دقیق اوست. اما باید پرسید چه کسی می تواند بهترین معرفی کننده خدا در روی زمین باشد؟ بی تردید جواب رسولان خدا و فرستاده های او هستند و درمیان آنها رسول گرامی اسلام جایگاه ویژه ای دارد. خداوند با مبعوث کردن پیامبر اسلام در واقع راهی برای شناخت کامل خود در میان بندگانش ایجاد کرده است. پیامبر اسلام باب معرفت الاهی است. بنابراین بعثت پیامبر در واقع هدف از خلقت انسان و جن را محقق کرده است و از این رو بزرگترین نعمت خدا بر بشر است.

 

در  کدام یک از سوره های قرآن  کریم خداوند به خاطر بعثت پیامبر بر مومنین منت می گذارد؟

به طور کلی در دو آیه خداوند به منت گذاری بر مومنان اشاره می کند، یکی از آنها آیه 164 سوره آل عمران است که در آن دلیل منت خدا بعثت یک رسول از جنس خود مردم است: «َقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»اما آیه دیگر آیه 17 سوره حجرات است که در آن خداوند می  فرماید: خدا بر شما منت می گذارد، چرا که شما را هدایت کرده است:« يَمُنُّونَ عَلَيْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَکُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْکُمْ أَنْ هَداکُمْ لِلْإيمانِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ» از کنار هم گذاشتن این دو آیه به این نتیجه می رسیم که دلیل اصلی منت خدای متعال بر مردم هدایت آنها بوسیله مبعوث کردن رسولی از جنس خودشان است که بیشترین شباهت و نزدیکی را با آنها دارد و می توان بهترین الگوی زندگی آنها باشد.

 

اهداف  و پیام های بعثت برای جهان اسلام چیست؟

خود پیامبر اسلام در یک روایتی هدف اصلی بعثت را کامل کردن اخلاقیّات معرفی کرده است. آن حضرت فرمودند: « من مبعوث شده ام تا مکارم اخلاق را تمام کنم» براین اساس می توانیم بگوئیم یکی از اصلی ترین اهداف بعثت پیامبر معرفی بالاترین قله های اخلاق و معنویت به جامعه بوده است. اما به نظر بنده یکی دیگر از اهداف مهم پیامبر گرامی ما معرفی یک سبک زندگی است که در آن می توان دنیا و آخرت را جمع کرد. در یک حدیث از پیامبر نقل شده که فرمودند: برادرم عیسی با یک چشم به جهان می نگریست و برادرم موسی هم با یک چشم به دنیا می نگریست اما من با دوچشم به دنیا نگاه می کنم. برخی از مفسران در باره این حدیث گفته اند که پیامبر گرامی اسلام در این حدیث به سبک زندگی مطلوب اسلامی اشاره دارد که در آن دنیا و آخرت به صورت منطقی در کنار هم قرار گرفته اند. توجه به دنیا و معنویت در کنار هم شاید یکی از مهم ترین اهداف و پیام های  بعثت برای ما باشد. براین اساس می توان گفت که هدف و پیام اصلی بعثت در اخلاق و سبک زندگی خلاصه می شود.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1152115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha