نارضایتی مردم از خودرو داخلی، علت اجازه واردات/همه ارکان دولت در مسیر فقرزدایی رئیس‌جمهور حرکت کنند

همه ارکان دولت در مسیر فقرزدایی رئیس‌جمهور حرکت کنند، نارضایتی مردم از خودرو داخلی، علت اجازه واردات، قانون رتبه بندی معلمان پس از تصویب آیین نامه اجرا می شود، پشتیبانی های اعتباری از کانون های مساجد ضعیف است برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، همه ارکان دولت در مسیر فقرزدایی رئیس‌جمهور حرکت کنند، نارضایتی مردم از خودرو داخلی، علت اجازه واردات، قانون رتبه بندی معلمان پس از تصویب آیین نامه اجرا می شود، پشتیبانی های اعتباری از کانون های مساجد ضعیف است از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۱۷ اسفند است.

همه ارکان دولت در مسیر فقرزدایی رئیس‌جمهور حرکت کنند

آیت‌الله احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری امروز (دوشنبه ۱۷ اسفند) در نهمین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر ریشه کنی فقر گفت: در این ایام پایان سال برای افراد فقیر و گرسنه فکری کرد و به جز حرف زدن به نتیجه عملی برسیم. من در این فصل آخر سال چیزی که مورد نظرم قرار دارد عنایت به قشر محروم جامعه است چراکه افراد عائله مند سختی می‌کشند، این در حالی است که علی علیه السلام طاقت نداشت گرسنه و فقیر ببیند و ما هم هرچه می توانیم باید به آنها کمک کنیم تا کسی در شب عید محروم نماند. 

 

وی با تاکید بر اینکه همه اعضا و ارکان دولت در مسیر رئیس‌جمهور حرکت کنند، گفت: رئیس‌جمهور خودش مقید به حمایت از محرومان است.

 

رییس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حکومت علوی که ما در انتظار آن بودیم باید آثاری داشته باشد، افزود: حضرت علی (ع) در جایی که حکومت می کردند، هیچ‌کس بی آب و غذا و خانه نبوده است لذا امیدواریم ما هم بتوانیم راه علی علیه السلام را طی کنیم و این کار ریاضت می خواهد. این حرف حداقل آرزو ی ماست البته رییس جمهور خودشان مقید بوده و بدون گفتن ما هم به وظایف خود عمل می کنند،  بنابراین اولین وظیفه حکومت اسلامی سیر کردن گرسنگان است اما لباس و وسایل زندگی و بهداشت هم لازم است اما حداقل آن برخورداری از آب و نان است.

 

آیت الله جنتی با بیان اینکه امیدواریم در پایان سال به قشر محروم کمک مناسبی شود و در این مسیر اولویت با ایتام، سادات و خانواده های عائله‌مند است، ادامه داد: البته امکانات ما محدود است اما خداوند هم بیشتر از توان ما چیزی نخواسته است. 

 

نارضایتی مردم از خودرو داخلی، علت اجازه واردات

عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی شب گذشته (دوشنبه 16 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه مجلس به علت مطالبه عمومی و نارضایتی مردم از تولید خودرو داخلی به دولت اجازه داد سال آینده حدود صد هزار خودرو سبک و سنگین وارد کند، گفت: اینکه دولت چگونه این قانون را اجرا کند در اختیار خودش است. کسانی که اهلیت دارند مانند خودرو سازان باید خودرو وارد کنند که بتوانند از تولید کننده خارجی امتیاز بگیرند.

 

وی با اشاره به اینکه واردات خودرو به وسیله تجار رویه درستی نیست. در کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی اعضا اطلاعات روز را ندارند و در زمینه واردات خودرو بحث خودرو لوکس را مطرح می کنند، گفت: در حالی که در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی ساعت ها روی طرح واردات خودرو کار کرده ایم و برای اینکه مشکل مردم حل شود دست دولت را باز گذاشته ایم.

 

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه هیات عالی نظارت به شورای نگهبان دیکته کند که فلان مطلب خلاف قانون اساسی است اشکال دارد زیرا مرجع تشخیص خلاف قانون و شرع، شورای نگهبان است ضمن اینکه طرح واردات خودرو را در مجلس با حضور نماینده شورای نگهبان بررسی کردیم و مشکلی نبود.

 

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره خودرو اعمال کردند و در این زمینه نظر ما به ایشان از کسانی که مشاورشان هستند نزدیک تر است، گفت: نباید قانون گذار سومی قد علم و کار را معطل کند.

 

قانون رتبه بندی معلمان پس از تصویب آیین نامه اجرا می شود

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت شب گذشته (دوشنبه 16 اسفند) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما درباره اینکه قانون رتبه بندی معلمان کی و چه زمانی اجرا می شود؟ گفت: طبیعتاً این قانون هم مشابه سایر قوانین پس از این که فرایندش نهایی و ابلاغ شود به دولت، دولت وظایف قانونی خود را مطابق قانون عمل خواهد کرد.

 

وی افزود: یکی از این وظایف تنظیم و تدوین آیین نامه اجرایی است و تصویب هیأت وزیران مقدمات اجرایی اش فراهم می شود.

 

سخنگوی دولت درباره اینکه میزان مبلغ تخصیصی برای این قانون چقدر است و چه ماه هایی از امسال را شامل خواهد شد، گفت: جزئیات قانون و شیوه اجرایی آن در همان آیین نامه پیش بینی می شود.

 

بهادری جهرمی افزود: دولت منابعی را پیش از این در بودجه 1401 برای تأمین منابع لازم برای اجرای این قانون پیش بینی نمود باید صبر کرد مصوبه مجلس در خصوص بودجه 1401 نهایی شود تا این هم در متن نهایی روشن شود چقدر منابع در آنجا در نهایت مجلس مصوب می کند.

 

امیرعبداللهیان: از توقف جنگ در اوکراین و تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان در گفت وگوی تلفنی با مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، همچنین برخی موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین، گفت وگو و تبادل نظر کرد.

دو طرف با ابلاغ سلام رییسان جمهور ایران و ترکیه به سفر آتی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به ایران در راستای توسعه و گسترش بیش از پیش روابط تهران و آنکارا اشاره کردند.

وزیر امور خارجه در این گفت وگوی تلفنی اظهار داشت: روابط دو جانبه در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد و هفته آینده هیات هایی از دو کشور در راستای پیگیری توسعه همه جانبه‌ روابط به تهران و آنکارا سفر خواهند کرد.

امیر عبداللهیان ضمن آرزوی برگزاری موفقیت آمیر نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا و نشست سه جانبه وزیران خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین اظهار داشت که هیاتی از وزارت امور خارجه ایران نیز در مجمع دیپلماسی آنتالیا شرکت می کند.

وی تاکید کرد: از راه حل سیاسی در اوکراین و  ابتکار سیاسی برای توقف جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم و آماده هرگونه کمکی برای پیشبرد این روند هستیم.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این گفت وگوی تلفنی با تاکید بر گام های موثر و ملموس در پیشبرد روابط دو جانبه در سایه حمایت رییسان جمهور دو کشور، روابط دو کشور را ممتاز و دوستانه خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه با تشریح موضع کشورش در مخالفت با اعمال تحریم علیه کشورها تاکید کرد: تحریم راه حل هیچ مشکلی نیست.

مولود چاوش اوغلو نیز با ابراز نگرانی از پیچیده تر شدن بحران اوکراین و احتمال وقوع فاجعه انسانی و افزایش موج مهاجرین و پناهندگان، هدف از نشست سه جانبه وزیران امور خارجه روسیه، ترکیه و اوکراین را برقراری آتش بس در منطقه و صلح پایدار دانست و تلاش برای بهبودی اوضاع در این منطقه را بسیار حائز اهمیت خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر از امیرعبداللهیان برای سفر به ترکیه دعوت کرد.

 

پشتیبانی های اعتباری از کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ضعیف است

محمد صالح جوکار در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد نقش بسیار قوی را در جذب جوانان  و نوجوانان به مسجد تاکنون داشته اند و فعالیت های خوبی را در حوزه فرهنگ و دین به جامعه ارایه داده اند.

 

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این کانون ها در ابتدای فعالیت شان پشتیبانی های مستمری از سوی دولت و مجلس شدند اما در ادامه کار مقدار این پشتیبانی ها ضعیف شد و از لحاظ بودجه این کانون ها آن گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفتند.

 

وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه باید تعداد این کانون ها از نظر کمی به عدد تعیین شده می رسید اما این اتفاق نیفتاده است و آن هم به دلیل این است که حمایت های بودجه ای و اعتباری از آنها کمتر شده است.

 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ما می خواهیم فعالیت های فرهنگی و دینی مستمر در محلات و در مساجد ادامه داشته باشد، باید مشکلات این کانون ها را در حوزه اعتباری و سایر حوزه ها رفع کنیم. به هر حال بیماری کرونا فرهنگ و اعتقادات دینی مردم ما را تا حدودی دستخوش تغییر و تحولاتی کرده است و مقداری فعالیت های فرهنگی و دینی در جامعه پایین آمده است. در این شرایط نیاز داریم که این کانون ها با ظرفیت بالایی که دارند به فعالیت شان قوی تر از قبل ادامه دهند.

 

کد خبر 1152123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha