آب درمانی؛ ثروت فراموش شده گردشگری/ گردشگری سلامت، فرصت طلایی برای خراسان شمالی

چشمه‌ و آب ‌گرم ایوب ‌پیامبر روستای ایوب، جزو ۶ چشمه‌ آب‌گرم برتر کشور است. وجود چشمه آبگرم در این روستا با خاصیت درمانی، فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری ایجاد کرده، اما از این ظرفیت به شکل ابتدایی استفاده می شود و بخش درمانی آن همچنان مغفول مانده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ روستای ایوب پیغمبر در شهرستان بجنورد، منطقه ای است که جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است این روستای بکر و زیبا به دلیل ظرفیت و پتانسیل های زیادی که دارد در تمامی فصول سال، مسافر و زائر به خود جذب می کند.

 

چشمه‌ و آب ‌گرم ایوب ‌پیامبر (ع) در این میان، جزو ۶ چشمه‌ آب‌گرم برتر کشور و یک منطقه‌ نمونه‌ گردشگری است که به دلیل خواص زیادی که برای درمان و التیام بیماری‌های پوستی دارد، روستا بیشتر اعتبار خود را از آن گرفته است. وجود چشمه آبگرم معدنی در این روستا با خاصیت درمانی، فرصت بی نظیری برای توسعه صنعت گردشگری در سطح استان خراسان شمالی ایجاد کرده، اما از این ظرفیت به شکل ابتدایی استفاده می شود و بخش درمانی و پزشکی آن همچنان مغفول مانده است.

 

علاوه بر وجود چشمه آب گرم که در روستای ایوب وجود دارد، بقعه متبرکه ایوب پیغمبر نیز این روستا را مزین کرده که گردشگران به دو منظور برای زیارت و همچنین آب درمانی به این خطه سفر می کنند، ظرفیت گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت هر دو با هم در این روستا وجود دارد که چنین ظرفیتی در سطح کشور بی نظیر است.

 

زیارتگاه ایوب پیغمبر که به روایتی قدمگاه حضرت ایوب از پیامبران الهی بوده و این باور وجود دارد که مقبره حضرت ایوب در این مکان وجود دارد.

 

چشمه آب گرم ایوب در خراسان شمالی یکی از جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی است که با دارا بودن استخر و چشمه های آب گرم، خواص درمانی فراوانی برای پوست و دردهای مفصلی دارد.

 

روستای ایوب پیغمبر که در شمال شهر بجنورد قرار گرفته است، حدود 95 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. این روستا در دهستان گیفان جای گرفته و برای دسترسی به آن، باید از روستاهای مختلفی عبور کنید.

 

مسافرت برای کسب سلامتی بر اساس تعریف‌های سازمان جهانی جهانگردی، به گردشگری سلامت تعبیر می‌شود، در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد صورت می‌گیرد، به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می‌تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی‌اش را به دست بیاورد.

 

روستای ایوب پیغمبر، زیبایی‌های طبیعی فراوانی دارد، دره های سرسبز و زیبایی دارد، اراضی کشاورزی و باغ های زیبا نیز خودنمایی می کند ولی بدون شک یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی آن که مورد توجه گردشگران است و برای آن‌ها جذابیت دارد، چشمه آب گرم آن است. چشمه آب گرم ایوب پیغمبر روی یک تپه که ارتفاعی در حدود 300 متر از سطح دره گیفان دارد، قرار گرفته است.

 

آب همه چشمه‌های این روستا گوگردی است و برای درمان انواع مختلف بیماری‌های پوستی مفید و سودبخش است. به همین دلیل خیلی از مردم با هدف تسکین بیماری‌های پوستی خود نیز به چشمه‌های آب گرم روستای ایوب پیغمبر مراجعه می‌کنند. دمای آب چشمه اصلی روستای ایوب در حدود 47 درجه سانتی‌گراد است، در نزدیکی چشمه آب گرم یک چشمه آب سرد نیز وجود دارد که حتی آب آن قابل آشامیدن است. آب این قسمت از گوشه ضلع شمالی وارد استخر آب گرم می‌شود و به همین دلیل سردی آب در آن ناحیه از استخر احساس می‌شود.

 

در مجموع ترکیب چشمه‌های آب گرم و سرد در درون این استخر موجب این شده که دمای آن به حد متعادلی رسیده و برای یک شنای لذت‌بخش کاملا مطلوب باشد.

 

یک زیارتگاه کوچک با یک گنبد طلایی رنگ زیبا خودنمایی می‌کند، ساکنان قدیمی روستا اعتقاد دارند که این مقبره به ایوب پیامبر تعلق دارد و حکایت‌هایی نیز از آن تعریف می‌کنند. این مقبره به عنوان زیارتگاه حضرت ایوب شناخته می‌شود و به نظر می‌رسد که متعلق به دوران قبل از اسلام است.

 

در حال حاضر آب گرم ایوب دارای دو استخر جدا از هم است که یکی از آن‌ها مخصوص استفاده آقایان و دیگری مخصوص استفاده بانوان است. استخر آقایان در واقع محل اصلی جوشش آب چشمه آب گرم است.

 

در سال‌های اخیر تلاش شده تا با قرار دادن تعدادی کانکس در مجاورت این محل گردشگری، امکان اقامت شبانه گردشگران در این مکان فراهم شود، برخی از روستاییان از این فرصت استفاده می کنند و تولیدات خود را نیز به مسافران و گردشگران می فروشند.

 

افراد زیادی بر این عقیده اند که حضرت ایوب پیغمبر برای علاج بیماری خود عصایش را براین مکان کوبیده و به واسطه آن، آب گرمی از زمین بیرون آمده وآن حضرت برای از بین بردن آلودگی واز بین بردن کرم های بدنش در آن استحمام کرده است. وجود فسیل هایی از کرم و دیگر جانداران ریز در اعماق استخر این باور روستائیان را قوی ترکرده است.

 

آب چشمه ایوب برای روستائیان اطراف، از قداست خاصی برخوردار است و آنها معتقدند افراد هنگام شنا در این آب باید با نام خدا وارد آب شوند.

 

روستای ایوب تمامی جاذبه های گردشگری از جمله هوای معتدل، تنوع جانوری، گیاهی، آب گرم، ارتفاعات زیبا ومیوه و گیاهان خوراکی و دارویی متنوع را دارد.

 

در سال های اخیر طرح بازسازی چشمه آبگرم این شهرستان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اجرا شده که تلاش می شود بعد از شیوع همه گیری ویروس کرونا به بهره‌برداری برسد.

 

این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شد که ساخت دو استخر آبگرم، زیرسازی و آسفالت یک کیلومتر از راه دسترسی، لوله کشی آب شُرب، خرید کانکس و ساخت دو سکوی آب شُرب از جمله فعالیت های عمرانی برای بازسازی این چشمه تاریخی است.

 

آب گرم ایوب، تنها آب گرم طبیعی موجود در استان است که از دیرباز زائران و مسافرانی را از دور و نزدیک به سمت خود می‌کشاند. این چشمه، شکل یک استخر(حوض) با مساحت ۴۵۹ متر مربع می باشد و عمق متوسط آن در حدود یک و نیم متر است، در گوشه ضلع شمالی استخر نیز، چشمه آب سرد وجود دارد که به خوبی سردی آب در این قسمت احساس می شود.

 

استخر آب گرم ایوب در دهستان گیفان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا بیشتر ایام تعطیل بوده اما گردشگران می توانند در شرایط عادی از این محیط استفاده کنند.

 

به گفته مسئولان میراث فرهنگی، در سال های گذشته روزانه افزون بر پنج هزار نفر از مجموعه آبگرم ایوب بجنورد بازدید کرده و بعضاً از خواص درمانی آب آن بهره می بردند.

 

 

 

کد خبر 1152134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha