امام کاظم(ع)، در برابر حکومت وقت، تقیه می‌کرد

حجت الاسلام اباذر بیگی گفت: دوره امامت امام کاظم(ع) با اوج قدرت خلافت عباسی همزمان بود و او در برابر حکومت وقت، تقیه می‌کرد.

«حجت الاسلام اباذر بیگی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ارومیه، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع)، گفت: موسی بن جعفر معروف به امام موسی کاظم (ع)و ملقب به کاظم و باب الحوائج  هفتمین امام شیعیان دوازده امامی است.

 

 مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی افزود: ایشان در سال ۱۲۸ قمری، همزمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان متولد شد و در سال ۱۴۸ق پس از شهادت پدرش، امام صادق(ع)، به امامت رسید.

 

وی خاطرنشان کرد: دوران ۳۵ ساله امامت این امام معصوم با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود و ایشان چندین بار توسط مهدی و هارون عباسی زندانی شد و در سال ۱۸۳ق در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید.

 

این مسئول اضافه کرد: دوره امامت امام کاظم(ع) با اوج قدرت خلافت عباسی همزمان بود و او در برابر حکومت وقت، تقیه می‌کردو شیعیان را نیز به این کار سفارش ‌می‌نمود.

 

بیگی گفت: موضع‌گیری صریحی از امام هفتم شیعیان در برابر خلفای عباسی و قیام‌های علوی مانند قیام شهید فخ ثبت تاریخی نشده است.

 

 مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی افزود: وی در مناظره و گفتگو با خلفای عباسی و دیگران تلاش می‌کرد از خلافت عباسیان مشروعیت‌زدایی کند.

 

وی خاطرنشان کرد: مادر بزرگوار امام کاظم(ع)، بانویی بافضیلت به نام حمیده خاتون(س) است که امام صادق(ع)، بارها از دانش و فضیلت ایشان تمجید کرده است.

 

این مسئول گفت: این امام معصوم در سه زمینه ی مالی، فکری و آبرویی، همواره به امور مردم رسیدگی می نمودو «خطیب بغدادی» که از بزرگان اهل سنّت است، درباره  آن حضرت می نویسد: موسی بن جعفر، در جود و سخاوت، ضرب المثل بود.

کد خبر 1152248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha