نشست ملی هم اندیشی «تدوین برنامه جامع آموزش سلامت معنوی» برگزار شد

نشست ملی هم اندیشی «تدوین برنامه جامع آموزش سلامت معنوی» به همت دانشگاه علوم پزشکی قم و با حضور اندیشمندان این عرصه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «مهدی مصری» امروز (یکشنبه 8 اسفند) در این آیین گفت: با توجه به پیچیدگی مسائل جوامع با وجود تکنولوژی های مخوف، علوم اسلامی میان رشته ای برای حل این چالش ها ضروری است که باید مد نظر قرار گیرد.
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: علوم انسانی اسلامی نقش جمعیت دهنده و فکر ساز است و مسیر و مقصد جامعه را مشخص می کند و سیال و پویا بوده و در زمان، در راستای حل مسائل برنامه ریزی دارد اما علوم پایه نقش پشتوانه کار آفرین و ثروت آفرین است.


وی به تجربه نگاری اشاره کرد و گفت: موضوع نقش مدیریت دانش و تبدیل هر خدمت به دانش و تجربه نگاری در نظام سلامت بسیار کلیدی است که باید اساتید به این موضوع توجه داشته باشند.


مصری گفت: تعقل، تفکر و تدبیر محور اساسی برای تولید علوم انسانی اسلامی است و باید با بهره گیری از آیات و روایات در این زمینه تلاش کرد.


وی با اشاره به الزامات و نتایج توجه به علوم اسلامی میان رشته ای گفت: ایجاد خلاقیت در جامعه، ایجاد قلمرو جدید، کاهش انحراف علوم، توسعه آرمان شناخت،تلطیف علوم و انعطاف پذیری در بین دانش آموختگان و اندیشمندان، توسعه عقلانیت و عدالت اجتماعی، زمینه آزادی و آزادگی و توسعه بندگی خدا و... از جمله این موارد است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص برنامه ادغام سلامت معنوی در نظام سلامت گفت: هدف از این امر، ارتقای سلامت کل نگر و جامع برای جامع است که باید در این زمینه تلاش و برنامه ریزی کرد.


مصری گفت: در این عرصه تغییر سبک زندگی و معرفی کیس های بالینی سلامت معنوی و از سوی دیگر حکیم پروری از دیگر مسائلی است که باید مد نظر باشد.


وی با تاکید بر بهره گیری از حوزه های علمیه گفت: باید در راستای توجه به ارتباط حوزه و دانشگاه با این دیدگاه سلامت معنوی کوشید و از ظرفیت های ارزشمندی که در قم وجود دارد، استفاده کرد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، توسعه سلامت معنوی در شبکه های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به حجم قابل توجهی از زمان مردم در فضاهای اجتماعی باید به این امر توجه و از سوی دیگر پاسخگویی اجتماعی از طریق سلامت معنوی را مد نظر داشته باشیم.


حجت الاسلام و المسلمین طاهری نماینده رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: همه انسان ها نیاز به رشد و بالندگی و شکوفایی دارند که باید در این دنیا خود را برای دنیای آخرت آماده کنند.


وی بیان داشت: برای گسترش سلامت معنوی باید در دانشگاه ها ابتدا در راستای تغییر متون کوشید و باور دانشجویان را به این سمت برد که همه مسائل به اذن خداوند است و به صورت عملی سلامت معنوی را گسترش داد.


«اکرم حیدری» رئیس دانشکده سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: چندین سال است که ماموریت ویژه ای به دانشگاه علوم پزشکی قم در راستای نهادینه سازی آموزه های اسلامی در نظام سلامت داده شده است که در این راستا فعالیت های گسترده ای انجام شده که از جمله راه اندازی دانشکده سلامت و دین بوده است.
 

وی بیان داشت: از سوی دیگر راه اندازی مرکز تحقیقات سلامت معنوی را داشتیم که سلامت معنوی به عنوان یکی از ابعاد مهم وجودی هر انسان لازم است که توجه ویژه شود و همینطور که اساتیدی که طی سال ها به این نکته توجه داشتند و خوشبختانه الان هم جامعه پزشکی به این امر رسیده است این است که این بُعد، از وجود انسان همه ابعاد سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد.


رئیس دانشکده سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: یکی از مسائل مهم موضوع آموزش سلامت معنوی است که هدف از برگزاری نشست هم این بوده که یک برنامه جامع برای آموزش سلامت معنوی تدوین شود و برای وزارت بهداشت ارسال و به دنبال آن برنامه ریزی های لازم انجام شود که این بُعد از سلامت را در نظام آموزش علوم پزشکی ادغام کنیم.

کد خبر 1152250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha