دیم‌کاران، چشم انتظار باران رحمت الهی

فصل پاییز و زمستان گذشت، در آخرین ماه زمستان به سر می بریم اما امسال برف و باران چشمگیری در خراسان شمالی نبارید و هم اکنون کشاورزان به خصوص دیم کاران در مناطق مختلف استان، همچنان منتظر سخاوت آسمان هستند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ فصل پاییز و زمستان گذشت، در آخرین ماه زمستان به سر می بریم اما امسال برف و باران چشمگیری در خراسان شمالی نبارید و هم اکنون کشاورزان به خصوص دیم کاران در مناطق مختلف استان، همچنان منتظر سخاوت آسمان هستند.

 

کشاورزان، زمین ها را شخم زده و کود و بذر پاشی کرده اند، در سال های اخیر برخی از کشاورزان به علت نبود بارش های موثر در فصل پاییز به اجبار به سمت خشکه کاری و کشت های انتظاری رفته اند اگر چه تا حدودی باعث کاهش محصول خواهد شد اما این قشر چاره ای جزء این ندارند باید منتظر رحمت الهی بمانند تا کاشته آنان سبز شود، با چندین بارانی که در سال جاری داشته ایم، کشتزارهای این استان تا حدودی سبز شده اما برای رشد و نمو به باران نیاز است تا این قشر بتواند اراضی را تغذیه کنند.

 

اراضی آبی توسط کشاورزان با منابع آبی که در اختیار دارند آبیاری خواهد شد اگرچه همین منابع هم محدود است اما اراضی تشنه نمی ماند اما اراضی دیم، تنها با بارش باران جان می گیرد و حالا نوبت باران است که ببارد.

 

کشاورزان دیم کار استان همچنان منتظر سخاوت آسمان هستند تا بلکه بارانی ببارد و کشت محصولات پاییزه رشد کند.

 

کشاورزان دیم کار استان از مهرماه و آبان ماه هرساله با اولین بارش باران، کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و انواع دانه های روغنی از جمله کُلزا و کاملینا را آغاز می کنند و منتظر باران می مانند تا اراضی زیر کشت، سبز شود.

 

بارش باران، نقش مهمی در رونق کشاورزی استان دارد چرا که هم اکنون کشاورزان استان چشم انتظار بارش هستند. بارش باران آن هم برای کشاورزان دیم کار استان، نقش بسزایی دارد چرا که اگر بارانی نبارد علاوه بر تاخیر افتادن در کشت محصولات، خسارت جبران ناپذیری به این قشر وارد می شود.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری کشاورزان استان در اراضی دیم در سطح ۹۴ هزار هکتار گندم و در سطح ۲۳ هزا هکتار جو کشت کرده اند و همچنین کشاورزان در اراضی آبی استان نیز در سطح ۴۷ هزار هکتار گندم و ۲۵ هزار هکتار جو کشت کرده اند.

 

«پژمان شهابی» با بیان اینکه هم اینک اراضی زیر کشت سبز شده، اظهارکرد: اما هم اینک کشاورزان در انتظار بارش باران رحمت الهی هستند تا گیاهان کشت شده از رشد قابل توجهی برخوردار باشند.

 

وی افزود: بخش زیادی از اراضی استان متعلق به دیمکاران است که کشت و کار در این اراضی به میزان بارش باران بستگی دارد در سال های عادی و پرباران تولیدات خوبی داریم اما در سال هایی که نزولات کمی داریم با کاهش محصول مواجه خواهیم شد.

 

وی گفت: هم اینک کشاورزان باید با علف های هرز نیز مبارزه کنند و بعد از این امر به تغذیه اراض رسیدگی داشته باشند.

 

به گزارش خبرنگار ما حتی برخی از کشاورزان در برخی از سال ها به دلیل اینکه رشد گیاهان کشت شده در اراضی دیم بسیار پاین بوده، حاصل دسترنج خود را درو نکرده و مزرعه  را رها کرده اند.

 

کشاورزان خشکه کار، دانه های غلات را به امید بارش باران زیر خاک کرده اند تا با برداشت محصول نان، سفره شهروندان را تامین کنند؛ هم اکنون همه باید دست به دعا برداریم تا از نعمت الهی برایمان نازل شود.

 

آیین سنتی و ویژه دعا برای بارش باران همیشه از قدیم بوده است، این آیین سنتی از گذشته دور در میان مردم روستاهای کشور و همچنین این استان رواج داشته و معمولا در دهه اول اسفندماه و در برخی از سال ها در اوایل بهار هر سال برگزار می شود.

 

این برنامه در مواقعی که باران در این منطقه نمی بارد، اجرا می شد و مردم، دست دعا به سوی پروردگار بلند می کنند. آیین بومی و سنتی باران خواهی از جمله رسومی است که ریشه در فرهنگ و اعتقادات دینی مردم دارد و در جای جای ایران زمین در اشکال مختلف برگزار می شود.

 

آیین باران خواهی (طلب باران) در مواقع کاهش نزولات آسمانی مرسوم بوده و از سوی مردمی انجام می شده که شغل بیشتر آن ها کشاورزی بوده و مابقی نیز برای قوت بخشیدن به برگزاری و یا همراه شدن با اجتماعات مردمی در این آیین حضور پیدا می کردند.

 

 

 

کد خبر 1152372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha