مبعث، بخشیدن روشنایی به جهان تاریک عام الفیل

مبعث میعادگاه عاشقی میان بنده و معبود خود است، بنده ای که باارزش ترین خلق خداوند بوده که در این روز ندای «اقرأ» را از سوی معبود خود می شنود تا روزگار تاریک حجاز و همه جهان را به روشنایی بشارت دهد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: مبعث میعادگاه عاشقی میان بنده و معبود خود است، بنده ای که باارزش ترین خلق خداوند است که در این روز ندای «اقرأ» را از سوی معبود خود می شنود تا روزگار تاریک حجاز و همه جهان را به روشنایی بشارت دهد.

 

روزگاری بود میوه اش فتنه، خوراکش مردار و علاقه مردمانش به کشت و کشتار، در روزگاری که جهالت در حد اعلی خود بود و یکتاپرستی در میان مردمان رخت بربسته بود، عاطفه ها از چهره رفته و تاریکی در اعماق تن انسان ها زوزه می کشید در این هنگام بود که محمد فرزند عبدالله در کوه نور ایستاد و ندای حق را با گوش جان شنید و جهان در زیرپای او استوار گردید.

 

در روزگاری که اخلاق از جامعه رفته بود فرزند عبدالله آمد تا نیکوترین اخلاق را در جامعه بگستراند و سخن خود را اینگونه بیان دارد که من برای کامل کردن اخلاق مبعوث شدم.

 

حضرت محمد (ص) در روز ۲۷ رجب سال ۱۳ پیش از هجرت موسوم به عام الفیل در محلی که موسوم به غار حرا بود توسط جبرئیل با نزول آیات سوره مبارکه علق از سوی خداوند برای پیامبری برگزیده شدند، ایشان که به خاتم الانبیا نیز مشهور هستند، در سن ۴۰ سالگی در شرایطی که مردم به جهالت و بت پرستی خو گرفته بودند، چراغ راه هدایت آنها را به دست گرفتند.

 

تسلیم نشدن در برابر فتنه ها و دشمنی ها یکی از دشوارترین کارهای پیامبر(ص) بود

 

استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری شبستان اظهار کرد: رسول اکرم (ص) بعد از آن‌که به رسالت مبعوث شدند، علاوه بر کمالات سابق، تکلیف هدایت جامعه را نیز به‌دوش کشیدند و جمیع خطرات آن را به جان خریدند، رسالت و ابلاغ کلام خداوندی در میان جامعه بت‌پرستان و کسانی‌که بویی از انسانیت نبرده بودند، کاری بس دشوار و طاقت‌فرسا بود که تحمل سختی‌های آن جز از پیامبر خدا بر نمی‌آمد.

 

«حجت الاسلام عبدالمجید سواری» ادامه داد: پیامبر (ص) در حدیثی فرمودند که هیچ پیامبری همانند من مورد اذیت و آزار قرار نگرفت، همین حدیث دلیل بسیار محکمی برای این مطلب است که اگر انسان در مسیر حق قرار گرفت دشواری ها برای او آسان خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه تسلیم نشدن در برابر فتنه ها و دشمنی ها یکی از دشوارترین کارهای پیامبر (ص) بود اضافه کرد: مهمترین رسالت پیامبر(ص) ابلاغ رسالت خود در خصوص ولایت مسلمین بود که در روز غدیر امام علی(ع) ر بعنوان ولی و جانشین خود به مسلمانان عنوان کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز نیز تنها بسنده کردن به برپایی مراسم جشن مبعث و تولد پیامبر (ص)، چندان راه به‌جایی نخواهد برد، مسلمانان باید با پرهیز از اختلافات درون مذهبی و به‌دست آوردن اتحاد منسجم و هم‌چنین تحمل رنج و مشقات فراوان در گسترش و نشر معارف اسلامی، آن را به تمام جهان صادر کنند و در این راه از همه چیز خود، مایه بگذارند.

 

مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع مسولان نظام در تاریخ 9/5/1387 عنوان کردند: یادآوری بعثت به معنای یادآوری یک حادثه‌ تاریخی نیست _این آن نکته‌ای است که ما باید در مواجهه‌ با این حادثه‌ بزرگ و این خاطره‌ ارجمند بشری و انسانی همیشه به یاد داشته باشیم_ بلکه تکیه‌ بر این خاطره‌ پرشکوه در حقیقت تکرار و مرور یک درس فراموش‌نشدنی است در درجه‌ اول برای خود امت اسلامی؛ چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت _سیاستمداران، دانشمندان، روشنفکران_ و در درجه‌ بعد برای همه‌ی آحاد بشریت. این، تکرار یک درس است، تکرار یک سرمشق است، یادآوری یک حادثه‌ی درس‌آموز است.

 

عبادت خالصانه خداوند راه نجات انسان از گرفتاری های روزمره است

مدرس حوزه علمیه اهواز در گفت وگو با شبستان عنوان کرد: عید مبعث روز بندگی و بررسی حالت های روحی انسان ها است، در این روز انسان می تواند با مطالعه دقیق آن مهمترین ضعف های زندگی خود را شناخته و در سدد حل انها برآید.

 

«حجت الاسلام سید علی موسوی کیا» افزود: رسیدن به کمال آدمیت در گروه عبادت خالصانه است، در تاریخ می خوانیم که پیامبر (ص) سال‌های بسیاری در غار حرا حضور می یافتند و با خداوندگار یکتا به مناجات برمی خواستند، عبادت خالصانه خداوند راه نجات انسان از گرفتاری های روزمره است.

 

وی با بیان اینکه صداقت و وفای به عهد پیامبر (ص) زبانزد خاص و عامل است ابراز کرد: در هنگام ابلاغ رسالت خود حتی دشمنان ایشان از اینکه به ایشان تهمت دروغگویی بزنند می ترسیدند زیرا صداقت و درستکاری ایشان برهمگان آشکار بود و همین شد که می خواستند با روش های مختلف ایشان را ترور کنند.

 

مدرس حوزه علمیه اذعان کرد: عید مبعث فرصت بسیاری مناسبی برای پاکسازی روح انسان از پلیدی ها است، گرامیداشتن این روز در میان مسلمانان یاداورد اتحاد انها است اما متاسفانه که برخی قدرت ها این اتحاد را به فراموشی سپرده و برای نابودی جامعه اسلامی از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

 

مبعث روز بعثت انسان کامل در میان انسان های تهی بود انسان هایی که از هیچ ناهنجاری برای گذران زندگی خود دریغ نمی کردند و این همان اغاز روشنایی در عصر تاریک جاهلیت بود که خداوند در همه کتاب های آسمانی وعده آن را داده بود.

 

کد خبر 1152649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha