حذف تدریجی ۱۰ کیلومتر از خاکریز اروندرود

خلیلیان از حذف تدریجی ۱۰ کیلومتر از خاکریز ۱۰۰ کیلومتری اروندرود خبر داد و گفت: آزادسازی به مرور انجام می‌گیرد و در هر مرحله ۳۰۰ متر از خاکریز اروندرود برداشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «صادق خلیلیان» از شروع برداشتن خاکریز اروند خبر داد و اظهار کرد: با توجه به شرایطی که شهرهای خرمشهر و آبادان در طول جنگ تحمیلی داشتند، خاکریز طویلی برای بحث امنیتی در کنار اروند ایجاد شده بود.

 

استاندار خوزستان هدف از ایجاد این خاکریز را که طول آن حدود 90 تا 100 کیلومتر می‌شود جلوگیری از ورود افراد از آن سوی مرز بود و افزود: در واقع این خاکریز به نوعی محافظی برای مقابله با ورود افراد از کشور همسایه به شمار می‌رفت که البته شرایط جنگی این گونه اقتضا می‌کرد.

 

وی اضافه کرد: این خاکریز عملاً اجازه دسترسی مردم شهر‌های آبادان و خرمشهر را به رودخانه اروند نمی‌دهد و با پایان یافتن جنگ، مردم درخواست داشتند که دسترسی آنها به محدوده اروند امکان‌پذیر شود و آنها اجازه رفتن به ساحل اروند در محدوده شهرهایشان را داشته باشند.

 

خلیلیان تصریح کرد: با توجه به اینکه اروند برای مردم خرمشهر و آبادان یک نماد است و زندگی آنها به نوعی با آن گره خورده، در بازدید وزیر کشور از جزیره مینو این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با مباحث مطرح شده در این جلسه و نظر مثبت ایشان قرار شد آزاد‌سازی ساحل اروند به مرور انجام شود.

 

وی به چگونگی روند کار در خصوص برداشتن خاکریز از سواحل اروند اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، مقرر شد هر بار 300 متر از خاکریز برداشته شود که آزاد‌سازی نخستین 300 متر از خاکریز طویل اروند از جزیره «مینو» کلید خورده و در حال حاضر با برداشتن خاکریز در این ناحیه مرحله ساماندهی، زیبا‌سازی و تکمیل روشنایی و نورپردازی در جریان است که به زودی مردم می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی اروند استفاده و خاطرات سال‌های گذشته با اروند را بار دیگر زنده کنند.

 

استاندار خوزستان ابراز کردد: با در نظر گرفتن این موضوع که خاکریز اروند یک دفاع امنیتی به شمار می‌رود، می‌تواند از ورود غیرقانونی اسلحه و در مجموع قاچاق جلوگیری کند تا نیازی به برداشتن کل خاکریز وجود نداشته باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: اولویت برداشتن خاکریز اروند در محدوده شهرهای خرمشهر و آبادان است تا مردم ساکن در این شهر‌ها و گردشگرانی که به این شهر‌ها سفر می‌کنند بتوانند از زیبایی‌های خدادادی اروند هم بهره ببرند.

 

خلیلیان یاد آور شد: انتظار می‌رود به مرور حدود 9 تا 10 کیلومتر از طول این خاکریز کاسته و با آزادسازی در اختیار شهرداری‌های این دو شهر و منطقه آزاد اروند قرار بگیرد.

 

کد خبر 1153010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha