کد ملی هایی که غیر بومی ثبت می شود

فعالیت کج دار و مریز بیمارستان فاروج بر روی شاخص های جمعیتی هم تاثیر گذار بوده و منجر به ثبت کدملی های غیر بومی برای ساکنان این شهر شده است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ در سال های اخیر و حتی طی امسال نبود متخصص زنان و زایمان و سایر متخصصان مرتبط با این حوزه باعث شده که به رغم دریافت همه خدمات پیش، حین و پس از بارداری در شهرستان، واقعه ولادت در شهرهای همجوار ثبت شود که تبعات آن نه فقط برای شهرستان که برای خود فرد هم تا سال‌ها ادامه دار است. حُسن عمده روش ثبت وقایع در این است که هر لحظه لازم باشد وضع کلی افراد و جمعیت و تغییرات آن را به دست می دهد از این رو همه ساله تهیه چند ترازنامه جمعیت در کشورها بر اساس ثبت وقایع یک امر عادی شده است.

 

ثبت ولادت بايد مستند به تصديق پزشك يا ماماي رسمي يا موسسه اي كه طفل در آنجا متولد شده، باشد و ماما يا پزشكي كه حين ولادت حاضر و در زايمان دخالت داشته، مكلف به صدور گواهي و ارسال يك نسخه از آن به ثبت احوال محل است و این امر در قانون هم لحاظ شده و بر طبق ماده 12 قانون ثبت احوال، ولادت هر طفل در ایران باید به نماینده یا مامور ثبت احوال اعلام شود.

 

با این اوصاف و با توجه به نبود پزشک متخصص، زنان باردار شهرستان برای وضع حمل به شهرهای مجاور می روند و با توجه به تعامل زایشگاه ها با ثبت احوال آن شهر، واقع ولادت نوزادان فاروجی در شهرهای همجوار ثبت می شود که این امر در شاخص جمعیتی شهرستان بسیار تاثیرگذار است و محدودیت های ناشی از پایین بودن نرخ رشد جمعیت را به همراه دارد.

 

سراغ بانوان شهر می رویم تا این موضوع را از نگاه آنان بررسی کنیم.

«مریم موسوی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: وقتی بیمارستان فاروج متخصص زنان و زایمان ندارد و بخش جراحی آن در ماه‌های گذشته غیر فعال بوده، طبیعتا خانواده به شهرهای دیگر برای زایمان مراجعه می کنند.


وی افزود: در تمام مدت بارداری فعالیت های مربوط به این دوره را در مرکز بهداشت شهرستان انجام داده و خدمات دریافت کردم اما فرزندم در زایشگاه شهرستان قوچان به دنیا آمد و گواهی ولادت هم همان‌جا از سوی کارشناس ثبت احوال قوچان دریافت و شناسنامه با کد ملی قوچان صادر شد.

 

بانوی دیگری گفت: در روزهای نزدیک به زایمان به بیمارستان فاروج مراجعه کردم اما متخصص زنان و زایمان فعالیتش محدود به ساعت اداری بود و زمان تولد فرزندم را باید طوری تنظیم می کردم که خارج از این ساعت نمی شد.

 

«محبوبه »افزود: در این شرایط هیچ مادری چنین ریسکی را نمی پذیرد و ترجیح می دهد زایمان بی دغدغه تری در بیمارستان شهرهای همجوار داشته باشد.

 

وی گفت: البته در ماه‌های اخیر شنیده ام که متخصص زنان و زایمان در بیمارستان مستقر و بخش جراحی هم فعال شده که امیدواریم مقطعی نباشد.

 

این بانو افزود: برای مادران فاروجی، زایمان در بیمارستان شهر محل سکونتشان هم به لحاظ هزینه ها و هم سهولت در تردد و... بهتر است اما در نبود حداقل ها که وجود متخصص است ترجیح دیگری داده می شود.

 

در 9 ماهه امسال منفی 5 دهم درصد کاهش ولادت داشته ایم


مدیر ثبت احوال فاروج گفت: نبود پزشک متخصص زمینه ساز ثبت واقعه ولادت های شهرستان در شهرهای همجوار شده است به طوری که در 9 ماهه امسال شاهد کاهش منفی پنج دهم ثبت واقعه ولادت در شهرستان بودیم.

 

«زراعتکار» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهارکرد: مادران باردار همه خدمات را از مراکز بهداشت شهرستان دریافت می کنند اما برای زایمان با توجه به آنکال نبودن پزشک متخصص،به زایشگاه های شهرهای همجوار مراجعه می کنند.


 
وی با اشاره به اینکه گواهی ولادت را به شخص نمی دهند و مستقیم به ثبت احوال ارائه می شود، افزود: به رغم پیگیری های انجام شده، ثبت احوال شهرستان قوچان در این خصوص همکاری نکرده است و فرزندان مادران فاروجی را هم صادره از قوچان ثبت می کند.

 

وی گفت: 70 تا 80  نفر از آمار واقعی ثبت ولادت با این شرایط عقب هستیم و با بررسی هایی که انجام شده در سه ماهه و 6 ماهه اول سال، از 130 نوزاد 70 نوزاد فاروجی شناسنامه هایشان صادره از قوچان ثبت شده است.

 

زراعتکار با اشاره به اینکه این مشکل در بخش خبوشان و به ویژه شهر تیتکانلو حادتر است، بیان کرد: آسیبی که این روند به شهرستان می زند پایین آمدن آمار جمعیتی است و در شرایطی که میانگین واقعه ولادت در روز در شهرستان دو تا سه مورد و ماهانه 70 تا 80 واقعه است اما رقم ثبتی ما کمتر از 30 مورد و بین 23 تا 25 واقعه است.

 

مدیر ثبت احوال فاروج افزود: در مجموع طی 9 ماهه امسال 253 واقعه ولادت ثبت شده که میانگین 28 واقعه در ماه است.

 

وی با اشاره به اینکه برای بررسی بیشتر، امسال دوبار آمار نوزادان فاروجی را بر اساس تست تیروئید انجام شده در خانه ها و مراکز بهداشت جمع آوری کردیم، گفت: نتیجه این بررسی این بود که تقریبا 35 تا 40 درصد از نوزادان فاروجی، واقعه ولادتشان خارج از شهرستان ثبت شده اما تمام خدمات پزشکی، واکسن، کنترل، آموزش و پرورش و ... را در شهرستان فاروج دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه از شبکه بهداشت هم ثبت آمار را با توجه به اینکه از چند ماه قبل از بارداری مادران با توجه به برنامه های کنترلی که دارند مطلع می شوند مطالبه کردیم تا آمارها در زمان ولادت جای دیگری ثبت نشود، اظهارکرد: با مستقر شدن پزشکان متخصص در بیمارستان شهر این روند بهبود یافته اما مشکل باید ریشه ای برطرف شود.

 

وی گفت: جمعیت بر اساس آمار سرشماری و ثبت احوال در برنامه های توسعه ای کشور لحاظ می شود و ملاک استخدامی و بسیاری از خدمات مبحث بومی بودن فرد است که برای کاهش مشکلات در این بخش ها لزوم ثبت وقایع ولادت نوزادان در فاروج بیشتر می شود.

 

بیمارستان فاروج متحول شده است

رئیس بیمارستان فاروج گفت: از ابتدای دی ماه با افزایش تعداد متخصصان، نبض فعالیت در بیمارستان تندتر شد و ضریب اشغال تخت از 10 به 40 درصد رسید.

 

«قدرت الله نامدار پور» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: بخش هایی مثل جراحی در نبود متخصص غیر فعال شده بود که با حضور دو جراح و دو متخصص هوشبری این بخش دوباره فعال و به مردم خدمات می دهد.

 

نامدارپور گفت: بخش های آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، داروخانه شبانه روزی، درمانگاه با حضور دو متخصص زنان و زایمان، دو متخصص قلب، متخصص داخلی، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در بیمارستان 32 تختوابی شهدای فاروج فعال و ارائه خدمات می کند.

 

وی افزود: نبود متخصصان زنان و زایمان، این بخش را هم غیر فعال کرده بود که با حضور دو متخصص، شرایط برای ارائه خدمات مناسب شد و متخصصان در هر ساعت از شبانه روز که نیاز باشد به مراجعان، خدمات ارائه می کنند و زنان باردار شهرستان دیگر نگران زمان زایمان نخواهند بود.

 

وی با بیان اینکه حضور متخصصان زنان و زایمان و اطفال، نیاز راه اندازی بخش «آی سی یو» کودکان را ایجاد کرده است، افزود: امکانات لازم برای راه اندازی این بخش در صورت گرفتن مجوز، فراهم است.

 

 

کد خبر 1153332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha