بلاتکلیفی مهم‌ترین پروژه‌های راهسازی گلستان پس از ۱۵ سال/ دولت سیزدهم آستین همت را بالا بزند

یکی از چالش های استان گلستان وجود طرح های نیمه تمامی است که از کلنگ زنی بسیاری از آنها بیشتر از یک دهه می گذرد و هنوز به نتیجه نرسیده اند و در این میان پروژه های راهسازی با توجه به اهمیت و نقشی که در توسعه دارند، باید مورد توجه قرار بگیرند.

 خبرگزاری شبستانگرگان، راه‌ها عاملی برای توسعه هستند، توسعه و رونق حمل و نقل در بخش‌های باری و مسافری از پیامدهای توسعه و سرمایه گذاری در حوزه راه ها است.

 

استان گلستان با موقعیت جغرافیایی خاص و منحصربه فرد در شمال شرق ایران واقع شده و با استان‌های مازندران، سمنان، خراسان شمالی و هم چنین به کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد.


با توجه به اینکه گلستان از قطار توسعه صنعتی جا مانده و سهم چندانی از اشتغال در این بخش ندارد و در کشاورزی هم با چالش و بحران کم آبی مواجه است، بنابراین باید به استفاده از ظرفیت گردشگری روی بیاورد.


قرارگیری گلستان در مسیر زائران حرم مطهر رضوی این فرصت را برای حضور و ماندگاری بیشتر مسافران و گردشگران در این استان فراهم کرده و راه ها یکی از زیرساخت های اصلی در توسعه و رونق گردشگری به شمار می روند.

 

با وجود اینکه در سال‌های گذشته پروژه های مختلف در حوزه راهسازی کلنگ زنی شد اما اغلب آنها به علت کمبود اعتبارات و عدم تخصیص بموقع منابع مالی، در نیمه راه متوقف شده اند.

 

سفر رئیس جمهور به استان گلستان بهترین فرصت برای توجه دادن مسئولان به این ظرفیت مغفول مانده و پروژه های نیمه کاره در حوزه راهسازی است. پروژه های کلان بزرگراهی که باید نسبت به تأمین اعتبار و تکمیل آنها اقدام کرد.


استان گلستان دارای 5 هزار و 500 کیلومتر راه ارتباطی است که در طول این محورها پروژه های مختلفی آغاز شده که باید برای تکمیل آنها فکری اساسی کرد.

 

موضوعی که « عفت همدم» هم به آن اذعان دارد و گفته بسیاری از پروژه های مهم راهسازی در استان گلستان بیشتر از 15 سال قبل شروع شده است اما به علت تخصیص نیافتن اعتبارات شرایط خوبی ندارند.

 


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان یکی از مهم ترین پروژه های راهسازی استان را بزرگراه بهشهر- گرگان- قوچان برشمرد و اظهار کرد: این پروژه از 15 سال قبل احداث آن آغاز شده و با توجه به تردد زائران حرم مطهر امام رضا (ع) از این مسیر، یکی از پرترددترین محورهای کشور محسوب می شود.

 

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی این پروژه افزود: براساس برآوردهای اعتباری صورت گرفته، تکمیل این طرح به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امسال فقط 40 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد.

 


همدم خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد همین روند در تخصیص اعتبارات ادامه داشته باشد سال های سال باید منتظر تکمیل این پروژه باشیم.

 

وی یکی دیگر از پروژه های مهم راهسازی در استان را پروژه محور آزادشهر به شاهرود ( خوش ییلاق) عنوان کرد و گفت: این پروژه بیش از 14 سال است که آغاز شده و فقط حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان درباره شرایط اتمام این پروژه توضیح داد که بیش از یکهزارو 100 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه نیاز است اما تخصیص آن در سالجاری کمتر از 20 میلیارد تومان بوده است. 

 

وی ادامه داد: چهار بانده کردن محور بندرترکمن کردکوی نیز از 10 سال قبل آغاز شد اما فقط 15 درصد پیشرفت دارد. این در حالی است که این محور یکی از پرترددترین محورهای استان است که تصادفات زیادی هم در آن رخ می دهد.

 


همدم گفت: در کنار اعتبارات دولتی برای تکمیل پروژه های راهسازی و استفاده از توان بخش خصوصی از سایر منابع مانند ماده 56 و و 27 قانون الحاق استفاده کرده ایم و امیدواریم و در سفر رئیس جمهور توجه ویژه ای به این پروژه ها شود.

 

 

کد خبر 1153510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha