تله کابین ناهارخوران مطالبه دیرین اهالی گرگان/ اشتغال و گردشگری رونق می گیرند 

سالهاست وعده احداث تله کابین ناهارخوران در محافل مختلف استانی و ملی مطرح می شود و هر بار به دلایلی ابتر می ماند، اهالی گلستان انتظار دارند در سفر رئیس جمهور به این استان مطالبه به حق اهالی هیرکان در حوزه گردشگری اجرایی شود.

خبرگزاری شبستان-گرگان، جنگل های هیرکانی به سبب میزبانی از صدها گونه پرنده و پستاندار و همچنین درختان و درختچه های مختلف به عنوان یکی از زیباترین اکوسیستم های جهان محسوب می‌شود، وجود این جنگل ها در هر کشور یا منطقه‌ای به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه گردشگران طبیعی محسوب می شود.

 

شرایط جغرافیایی و توپوگرافی جنگل‌های هیرکانی به نحوی است که شاید بهره گیری همگانی به ویژه کودکان سالمندان و کم توانان از زیبایی های کم نظیر آن را غیرممکن و یا سخت بنماید به همین منظور در سالیان گذشته راهکارهای مختلفی برای امکان بهره گیری از این زیبایی ها و تماشای مناظر بکر و چشم اندازهای بدیع این جنگل ها مد نظر کارشناسان قرار گرفته که یکی از این روشها احداث تله کابین بر فراز این اکوسیستم های منحصر به فرد است، موضوعی که در استان‌های گیلان و مازندران که مانند گلستان از جنگل‌های هیرکانی برخوردار هستند اجرایی شده است.

 

از حدود دو دهه گذشته تاکنون مدیران و گلستان به ویژه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر گرگان در تلاشند تا با احداث تله کابین بتوانند از فرصت های گردشگری و مزایای اقتصادی این طرح برای توسعه شهر استفاده کنند.

 

حدود ۲۰ سال پیش بیش از ۲۰ نقطه از جنگل های شهر گرگان برای احداث تله کابین پیشنهاد شد و در پایان ناهارخوران به عنوان محل اجرای این پروژه جانمایی و مقدمات اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.

 

تله کابین با وجود آنکه از نظر اقتصادی و یا امکان بهره گیری از جذابیت های بصری راهکار مناسبی برای استفاده از جنگل‌های هیرکانی است اما برخی علاقه مندان به طبیعت معتقدند که شاید ضرورتی به احداث تله کابین در گرگان وجود ندارد. به عقیده طبیعت دوستان گرگانی پتانسیل های تاریخی و بهره گیری از دومین بافت تاریخی کشور می تواند جایگزین مناسبی برای سرمایه گذاری برای جذب گردشگر باشد و نیازی به احداث تله کابین در جنگلهای گرگان نیست.

 


اما مطالعات جامع منابع طبیعی و محیط زیست نشان داد که اجرای این طرح تبعات مخرب چشمگیری برای طبیعت ندارد. پس از اعلان این مطلب مدیران شهری و بزرگان شهر گرگان برای احداث تله کابین جدی تر از همیشه  وارد گود شدند.

 

اجرای تله‌کابین نیازمند اخذ ۱۶ مجوز از مبادی ذی‌صلاح بود که پس از سال ها تلاش این موضوع توسط مدیران شهر تحصیل شد و در پایان مجوز نهایی آن در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب حاضرین در جلسه رسید اما برخی مشکلات اداری ارسال و ابلاغ این مصوبه را به تاخیر انداخت و با گذر زمان به ناگاه نظر شورای عالی مسکن معماری و شهرسازی تغییر کرد مکاتبه ابطال مجوز های تحصیلی  در خصوص تله کابین و ابلاغ آنبه مدیران گرگان آب سردی بر هیمنه مدیران گرگان.


پس از این اتفاق بسیاری از بزرگان گلستان این موضوع را ظلم و تبعیض مشهود علیه اهالی گلستان دانستند و بر این اعتقاد بودند که برخی چانه زنی های سیاسی و یا فشار استان‌های همجوار مانع اجرای این پروژه بزرگ در گرگان شده است.


حال در آستانه سفر رئیس دولت سیزدهم به گرگان ۴۰۰ هزار نفر از اهالی شهر گرگان و دیگر مردم این استان انتظار دارند تا با حضور دکتر رئیسی در گلستان با همت و اراده جهادی ظلم وارده به این گلستان و گرگان را برطرف کنند. موضوعی که حل آن نه احتیاجی به اعتبارات میلیاردی دارد و نه قرار است خسارت و آسیبی به طبیعت برسد. بلکه صرفا با اجرای عدالت و تبری جستن از تبعیض  برای اجرای مصوبات شانزده گانه به عنوان ملاک اصلی، به این آرزوی دیرین اهالی گرگان جامه عمل بپوشانند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: تمام مطالعات طرح تله کابین با استفاده از کارشناسان مجرب انجام شده است ولی متاسفانه برخی حواشی سبب شد تا این طرح بزرگ از مسیر اصلی خودش  منحرف شود.

 

صفرعلی پایین محلی افزود: در حال حاضر سرمایه گذاران خوبی برای تله کابین اعلام آمادگی کرده اند و تلاش هستیم با همکاری نمایندگان مجلس و بهره گیری از نفوذ زعمای استان برخی مشکلات پیش آمده را برطرف کنیم.

 

وی گفت: سرمایه گذاری با آودره مالی 5 هزار میلیارد ریال رغبت خود را برای مشارکت و سرمایه گذاری در این طرح اعلام کرده است و پس از رفع موانع فعلی این موضوع عملیاتی خواهد شد.

 

پایی محلی افزود: همه دغدغه ها و احتمالا مختلف برای تله کابین گرگان پیش بینی شده است و تلاش داریم با برنامه ریزی جامع؛ دغدغه های جانبی این طرح نظیر ترافیک به حداقل ممکن برسد، مضافا اینکه در خصوص ضرورت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست راهکارهای مدون علمی ترسیم شده تا کمترین آسیب به اکوسیستم منطقه ناهارخوران وارد شود.

 

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار شبستان گفت: در حال حاضر مذاکرات مختلفی برای حل مشکلات تله کابین در حال انجام است و مسیرهای گوناگونی را در پیش گرفته ایم.

 

علی اکبر بصیرنیا ابراز امیدواری کرد که با همراهی بزرگان استان به زودی خبرهای خوبی در خصوص تله کابین اطلاع رسانی خواهد شد.

 

وی افزود: مهمترین اصل برای خادمان مردم گرگان در پارلمان شهری حفظ طبیعت بکر ناهارخوران است و به هیچ وجه قرار نیست آسیبی به طبیعت منطقه وارد شود.

 

بصیرنیا ادامه داد: مشکلات مطرح شده در خصوص تله کابین به نوعی نیست که قابل حل شدن نباشد، حتی اگر این پروژه به مطالعات ارزیابی زیست محیطی هم احتیاج داشته باشد با قرارداد با مشاوران ذی صلاح در کوتاه ترین زمان این موضع اجرایی می شود.

 

به گزارش شبستان، بسیاری از اهلی شهر در انتظارند که پایانی خوش برای پروژه تله کابین ببینند. هر چند برخی دغدغه ها در حوزه طبیعت و محیط زیست وجود دارد اما با پیش بینی ملاحظات خاص می توان به نحوی عمل کرد که هم به طبیعت آسیبی وارد نشود و هم به اشتغال در بخش گردشگری دست یافت.

 

 

کد خبر 1153570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha