دستورات ویژه استاندار برای رفع مشکلات خبرنگاران/ فرش قرمز رسانه ای زیر پای سرمایه گذاران پهن کنید

قناعت خطاب به رسانه های خراسان جنوبی با بیان اینکه فرش قرمز رسانه ای زیر پای سرمایه گذار به استان پهن کنید، گفت: یکی از مطالباتی که رسانه ها به جد پیگیر باشند، موضوع جذب سرمایه گذار به خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی امروز(12 اسفند) با «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی دیدار و در خصوص مشکلات متعدد حوزه خبرنگاران و رسانه ها در استان گفتگو کردند.

 

«محمود حیدری» رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی در این جلسه دو ساعته با اشاره به اینکه بیشترین افراد شاغل در رسانه های استان که دو سوم نیروهای حوزه رسانه در استان را شامل می شود، در روزنامه های استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: چنانچه بخشی از مشکلات رسانه های مکتوب حل شود، عمده مشکلات رسانه های استان حل شده است.

 

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب را در دوران کرونا روزنامه ها متحمل شدند، افزود: هزینه سنگین قیمت کاغذ و حمل و نقل و ... برای رسانه های مکتوب نگران کننده است.

 

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خبرنگاران خراسان جنوبی پایین ترین حق الزحمه را دریافت می کنند، به طوری که یک خبرنگار گاها حتی توان پرداخت اقساط خود را ندارد، ادامه داد: انتظار داریم که بانک ها تسهیلات قرض الحسنه به رسانه ها به خصوص رسانه های مکتوب که هزینه های آنها بالا است بدهند تا این رسانه ها بتوانند بخشی از مشکلات خود را حل کنند.

 

حیدری با اشاره به اینکه نیروهای حرفه ای استان که حتی با روزنامه های کشوری در حال همکاری هستند، دیگر رغبتی به کار در حوزه خبر ندارد، افزود: ضعف بنیه مالی رسانه ها باعث شده تا این نیروهای قوی در حوزه خبر و رسانه کم کم از این حوزه بروند و ضربه این موضوع را بعدا استان خواهد خورد.

 

وی با بیان اینکه زمین با کاربری فرهنگی در شهر وجود دارد اما بیشتر رسانه ها نتوانستند تاکنون از این امتیاز استفاده کنند، تاکید کرد: دستور دهید تا رسانه ها هم بتوانند از زمین هایی که با کاربری فرهنگی در استان وجود دارد استفاده کنند.

 

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دستور دهید تا مدیران دستگاههای اجرایی ظرفیت انتقادپذیری خود را بالاتر ببرند، گفت: متاسفانه مدیران در خراسان جنوبی انتقادات را بر نمی تابند و فوری رسانه را تحریم می‌کنند.

 

حیدری انتقاد سازنده را وظیفه رسانه ها دانست و خاطرنشان کرد: امروز مدیران استانی خط قرمز رسانه ها شدند که نمیتوان از آنها انتقاد کرد.

 

طبقه اول خانه مطبوعات آماده بهره برداری است

«سمانه سالاری» مدیر خانه مطبوعات خراسان جنوبی هم در این جلسه با مطرح کردن بخشی از مشکلات حوزه خبرنگاران و مطبوعات استان، افزود: دستگاههای اجرایی باید تمام کارهای آنها پیوست رسانه ای داشته باشد که این مهم نیازمند تاکید استاندار است.

 

وی با بیان اینکه مدیران هر دستگاه به طور ویژه یک خبرنگار را به عنوان مشاور و خبرنگار تخصصی حوزه کاری خود انتخاب کنند، گفت: این موضوع می تواند در حمایت از رسانه ها و خبرنگاران بسیار موثر باشد اما تاکنون هیچ حمایتی صورت نگرفته است.

 

مدیر خانه مطبوعات خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش خبرنگاران استان موضوع مهمی است که هزینه بر است، گفت: پیشنهاد می شود که استانداری در این خصوص کمک هایی را به خانه مطبوعات داشته باشد.

 

سالاری با بیان اینکه طبقه اول ساختمان خانه مطبوعات به سرانجام رسیده است، یادآور شد: در حال حاضر برای تامین تجهیزات اداری خانه مطبوعات دچار مشکل هستیم که درخواست داریم که در این زمینه استانداری کمک کند.

 

پایین ترین حقوق را خبرنگاران خراسان جنوبی می‌گیرند

«فاطمه زهرا قاسمی» عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی هم در این دیدار به بیان مشکلات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف به خصوص اقتصادی پرداخت و گفت: پایین ترین درآمد خبرنگاران در کشور را خبرنگاران خراسان جنوبی دارند.

 

وی با بیان اینکه رسانه ها به دلیل مشکلاتی که دارند، نمی توانند خبرنگاران خود را تقویت کنند، افزود: چنانچه وضع به همین منوال پیش برود، خبرنگاران از این حوزه خواهند رفت و رسانه های استان خالی از خبرنگار خواهند شد.

 

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از خبرنگاران به دلیل عدم تامین منابع، از ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن واهمه دارند، پیشنهاد  داد دستگاههای اجرایی هر کدام یک خبرنگار را در حوزه کاری خود به صورت تخصصی حمایت کنند تا از خدماتی که کارکنان آن دستگاه بهره مند می شوند از جمله اسکان در دیگر شهرها و ... خبرنگاران هم بهره ببرند.

 

قاسمی با بیان اینکه چند سال قبل استانداری تسهیلاتی را برای خبرنگاران در نظر گرفت که تعدادی از خبرنگاران از این تسهیلات قرض الحسنه بهره مند شدند، گفت: درخواست داریم که همان تسهیلات برای سال 1401 هم برای خبرنگاران استان مجدد در نظر گرفته شود.

 

ساخت شهرک رسانه در بافت روستایی بیرجند

«محمد کمالی» عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به اینکه مسکن دغدغه اصلی خبرنگاران استان است، ادامه داد: سطح معیشتی خبرنگاران استان بسیار پایین است لذا چنانچه در بحث مسکن بخواهیم شاهد کار اجرایی و خوب باشیم نیازمند دستور ویژه استاندار است.

 

وی با بیان اینکه سطح درآمدی خبرنگاران استان پایین است و نمی توانند در داخل محدوده شهر از طرح مسکن ملی استفاده کنند، گفت: پیشنهاد می شود در یکی از روستاهای اقماری نزدیک شهر بیرجند مانند منظریه و چهکند و ... زمینی برای احداث شهرک ویژه رسانه استان در نظر گرفته شود.

 

این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی افزود: در روستاها هزینه ساخت، پروانه و بیمه و ... بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 

صنایع و کارخانه ها از خبرنگاران در حوزه روابط عمومی استفاده کنند

«زینب رمضانی» نایب رئیس خانه مطبوعات خراسان جنوبی و مدیر خبرگزاری شبستان استان هم با اشاره به اینکه اساسنامه خانه مطبوعات نیازمند بازنگری است، گفت: در این خصوص پیشنهاد می شود در جلساتی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نمایندگان مجلس دارید، طرح مبحث شود.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از خبرنگاران استان حقوق پایین دارند و بیمه هم ندارند، اظهارداشت: صندوق اعتباری هنر در سراسر کشور در حال عضو گیری است و خیلی از هنرمندان عضو این صندوق هستند اما خبرنگاران خراسان جنوبی به دلیل عدم صدور معرفی نامه از سوی رسانه، نمی توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

 

نایب رئیس خانه مطبوعات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تمامی اقدامات و پروژه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان باید پیوست رسانه ای آن دیده شود، افزود: اگر بخش خصوصی و صنایع ملزم به استفاده از خبرنگاران در حوزه روابط عمومی خود شوند، بسیاری از خبرنگاران استان می توانند صاحب اشتغال پایدار و ثابت بشود.

 

رمضانی گفت: دلیل اصلی خالی شدن رسانه ها از خبرنگار، نداشتن بیمه و حقوق کافی است؛ اگر کار به همین منوال پیش برود ممکن است تا چند سال آینده حوزه خبری استان خالی خواهد شد.

 

وی انتخاب مدیر روابط عمومی استانداری از بین فعالان حوزه رسانه در استان را طرحی نو و جدید در انتخاب مدیران روابط عمومی در استان دانست و اظهارامیدواری کرد این موضوع در سایر دستگاههای اجرایی هم عملیاتی شود و از ظرفیت خبرنگاران استان برای حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی دستگاه اجرایی و یا مشاور رسانه‌ای مدیران استفاده شود.

 

درخواست وام 50 میلیونی برای خبرنگاران

نایب رئیس خانه مطبوعات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سفر رئیس بنیاد مستضعفان به خراسان جنوبی درخواست وام 50 میلیون تومانی خرید تجهیزات ویزه خبرنگاران استان ارائه شد، گفت: امید است با تاکید استاندار این موضوع نیز محقق شود.

 

رمضانی با اشاره به اینکه زمینه بازدید رسانه های استان از رسانه های با سابقه کشور و برخی مراکز مهم مانند مجلس شورای اسلامی فراهم شود، گفت: این بازدید می تواند علاوه بر کسب تجربه، دید خبرنگار نسبت به حوزه کاری را وسیع تر کند.

 

وی همچنین با اشاره به ابلاغ مصوبه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اختصاص آگهی‌های دولتی به پایگاه های خبری و نشریات الکترونیک،‌ بر اجرایی شدن این مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی تاکید کرد.

 

«زهرا سنایی فر» دیگر عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی نیز با بیان بخشی از مشکلات رسانه های مکتوب کشوری که در استان سرپرستی دارند، گفت: چهار موضوع کلیدی تسهیل مالیات سرپرستی‌ها، بیمه خبرنگاران، اشتراک و توزیع باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: انتظار داریم مدیران دستگاههای اجرایی از سرپرستی روزنامه های سراسری در استان حمایت بیشتری داشته باشند.

 

فرش قرمز رسانه ای پهن کنید

«جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه نقش اصلی رشد و ارتقای فرهنگی و اقتصادی استان را رسانه ها دارند، گفت: رسانه ها در زمینه های جذب سرمایه گذار در استان نقش بسیار مهمی را دارند.

 

وی با اشاره به اینکه تاکید بنده به عنوان نماینده عالی دولت در استان بر روی حمایت و جذب سرمایه گذار در استان است، افزود: رسانه ها باید به طور جدی پیگیر جذب سرمایه گذار به استان باشند.

 

مقام عالی دولت در استان با بیان اینکه چنانچه سرمایه گذاری وارد استان شد و در پیچ و خم های اداری گیر کرد و بعد دلسرد از سرمایه گذاری در استان شد، رسانه ها در خصوص قلم زدن در این خصوص محکم قلم بزنند، ادامه داد: متاسفانه خراسان جنوبی در سطح کشور دیده نمی شود، رسانه های استان در حوزه معرفی ظرفیت های استان و معرفی استان هم قلم بزنند.

 

قناعت با اشاره به اینکه مطبوعات خراسان جنوبی کاری کنند که استان در کشور دیده شود، گفت: رسانه ها در خصوص توسعه خراسان جنوبی و جذب سرمایه گذار به استان انگیزه های شخصی و سیاسی خود را به هیچ وجه دخیل ندهند.

 

وی با تاکید بر اینکه فرش قرمز رسانه ای زیر پای سرمایه گذار به استان پهن کنید، گفت: یکی از مطالباتی که رسانه ها به جد پیگیر باشند، موضوع جذب سرمایه گذار به خراسان جنوبی است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فضای عمومی کشور و استان نیازمند آرامش است، افزود: این موضوع نیز مد نظر رسانه های استان باشد.

 

قناعت اشاره به اینکه خراسان جنوبی رسانه های خوب و توانمندی دارد، گفت: نباید برخی رسانه ها در استان باشند که فقط مجوز می گیرند اما هیچ فعالیتی ندارند.

 

استاندار خراسان جنوبی دغدغه حل مشکلات خبرنگاران را دارد

همچنین «محمود مقامی» مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استاندار خراسان جنوبی نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای حل مشکلات صنفی خبرنگاران استان گفت: تاکنون جلسات خوبی با حضور مدیر خانه مطبوعات استان برای بررسی و حل مشکلات خبرنگاران برگزار کردیم و برای مهمترین مشکل اهالی رسانه در استان که مسکن است نیز جلسه ای در هفته پیش رو برنامه ریزی شده است.

 

مقامی با اشاره به اینکه در حال حاضر 15 دفتر خبرگزاری، 130 پایگاه خبری و رسانه ای و حدود 40 دفتر سرپرستی روزنامه های کشوری و منطقه ای در خراسان جنوبی فعال است، گفت: علاوه بر اینها روزنامه های محلی استان هم در حال فعالیت هستند.

 

وی با بیان اینکه در خصوص مسکن خبرنگاران تاکنون نشست‌هایی با مدیرکل بنیاد مسکن و دیگر صاحب نظران برگزار شده است، گفت: امید است بتوانیم کار خوبی را با همکاری خانه مطبوعات برای خبرنگاران انجام دهیم.

 

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی یکی از مهمترین موضوعات مورد پیگیری برای خبرنگاران استان را تسهیلات کم بهره از طریق بانک های مختلف عنوان کرد و گفت: به همین منظور نشستی با حضور مدیر خانه مطبوعات استان با رئیس شورای هماهنگی بانک های استان برگزار شد و طی این نشست مقرر شد که مدیر خانه مطبوعات استان در اولین جلسه شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی حضور یابد و خواسته خبرنگاران و مشکلاتی که مطبوعات استان دارند، را مطرح کند.

 

مقامی با اشاره به اینکه استاندار خراسان جنوبی دغدغه حل مشکلات خبرنگاران را دارد، گفت: استاندار خراسان جنوبی طی سه ماه اخیر چهار نشست با خبرنگاران و اهالی مطبوعات برگزار کردند که نشان از توجه خاص استاندار به اهالی رسانه و فعالان فضای مجازی دارد.

 

وی تاکید کرد: حل مشکلات خبرنگاران در استان نیازمند یکصدایی تشکل های صنفی خبرنگاران در استان است.

 

مقامی با اشاره به اینکه دستگاههای اجرایی در خصوص پرداخت هزینه آگهی های خود به رسانه ها کمتر از انچه که مصوبه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است پرداخت می کنند و این با توجه به مشکلات اقتصادی رسانه ها توجیه ندارد، خاطرنشان کرد: رسانه ها از روی تکلیف و ناچاری خیلی از پیام ها و آگهی ها را به چاپ می رسانند وگرنه برای آنها توجیه اقتصادی ندارد، لذا نیازمند تاکید استاندار در این خصوص می باشد.

 

در پایان این جلسه دو ساعته استاندار خراسان جنوبی دستورات لازم برای رفع برخی از مشکلات مطرح شده از سوی اعضای خانه مطبوعات استان از جمله مسکن خبرنگاران را صادر کرد و گفت: روابط عمومی استانداری با اختیار تام این موضوعات را طی نشست هایی با معاونین استاندار و مسئولان ذی ربط برگزار کند و هر جایی که نیازمند ورود استاندار بود، به اطلاع استاندار برسد.

 

 

 

کد خبر 1153581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha