شبکه قرض الحسنه مساجد رهنمونی مغفول

تشکیل قرض الحسنه و اندوخته های پس انداز در مساجد در راستای کارکرد این مراکز دینی و سبب ترویج سنت حسنه دینی خواهد شد که ایجاد شبکه به هم پیوسته در کل کشور تاکنون مغفول مانده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: در بسیاری از مساجد از گذشته تاکنون صندوق های اندوخته، قرض الحسنه و یا صندوق های همیاری را ایجاد و اعضای آن از بین نمازگزاران تشکیل شده که همه در راستای خدمت به همدیگر با محوریت مسجد بوده است.

این اقدام مهم برای بسیاری کارگشا بوده و زمینه جذب به نماز جماعت و ترویج فرهنگ قرض الحسنه را تقویت کرده اما با مرور زمان و شکل گیری بانک ها و موسسات مالی و اعتباری این مجموعه ها کم رنگ و یا فرهنگ آن کمی مغفول و فراموش شده که البته بد عهدی ها هم در این خصوص نقش داشته است.

 

قرض الحسنه مساجد یک اقدام نو و جدید در عرصه اقتصادی و فرهنگی بوده که بسیاری از آن ها در حال حاضر منابع مالی زیادی داشته و تسهیلات هم عرض بانک ها ارائه می دهند و سرمایه سنگینی دارند که می توانند چنین وام های ارزان قیمتی را به مجموعه خود اختصاص دهند.

تقویت قدرت این قرض الحسنه ها نیازمند طی فرآیند اداری و ایجاد شبکه ای به هم پیوسته در بین آنان است تا اینگونه با اشتراک منابع و اخذ حمایت های دولتی آن ها را توسعه داد.

 

قوانین ساده این قرض الحسنه ها نباید تبدیل به بروکراسی اداری و نهایتا بانک بشود برای همین موضوع نیاز است تا دستگاه های فعال در حوزه مساجد مثل امور مساجد، ستاد هماهنگی امور مساجد و یا یک تشکل خودجوش این موضوع را رقم بزند.

 

*ایجاد گفتمان فرهنگ قرض الحسنه در بین مردم

 

یکی از جنبه های فراموشی این سنت حسنه، نبود گفتمان آن و نتایج و آثار این فرهنگ ناب در بین مردم است که باید بیش از گذشته در جامعه برای آن تلاش کرد.

تبیین واقعیت های آن و برکات سنت قرض الحسنه می تواند فرصت های زیادی را در جامعه پدیدار کند که شناخت آن زمینه سازمشارکت خواهد شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفتمان سازی در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر گفتمان آن ایجاد و ابعاد اثربخش و منافع مادی و معنوی این سنت نیکو تشریح شود گرایش به آن نیز افزایش می یابد/

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی« مسئله گفتمان سازی از دل مسجد را مهم بیان کرد و اذعان داشت: توسعه فرهنگ های نابمثل قرض الحسنه از دل مساجد لازم است و اگر این مجموعه در پایگاه های دینی شکل بگیرد دستاوردهای زیادی را خواهد داشت.

 

وی خدمت به مردم و رفع نیاز از جامعه را ضروری خواند و یادآورشد: فرهنگ قرض الحسنه از جمله آن است.

 

*ایجاد شبکه قرض الحسنه ای با الگوگیری از فهما

 

رویداد فهما و زیست بوم بچه های مسجد مصداق بارزی از ایجاد یک شبکه تشکل های فرهنگی مردمی در کشور بوده که همین مدل را می توان در قرض الحسنه های مسجدی ایجاد کرد و آنان در قالب یک ساز و کار هدفمند هماهنگ و منسجم ساخت.

چنین اتفاقی برکات معنوی زیادی دارد و باید اهتمام خاصی برای ایجاد چنین شبکه ای با رعایت قوانین و مقررات صورت بگیرد تا اینکه دستاوردهای آن به مردم برسد و فراگیر شود.

در سطح شهرها و روستاها این صندوق های اندوخته ایجاد شده و البته بسیاری هم به صورت خیرخواهانه به صورت شخصی این کار را انجام می دهند.

 

*جایگاه قرض الحسنه و ارزشمندی بیش از کمک نقدی به نیازمندان

 

یکی از جلوه های برتر قرض الحسنه گره گشایی به موقع و جلوگیری از وابستگی به کمک های نهادهای حمایتی و صدقه گیری می شود که نهادهای حمایتی مثل قرض کمیته امداد هم سعی کرده با ارائه تسهیلات وابستگی را کم کرده و خودکفایی ایجاد کند.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان سالانه بالغ بر سه هزار مددجو با دریافت وام اشتغال و ایجاد فرصت شغلی به سمت خودکفایی می روند.

کد خبر 1153827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha