هیچ دولت و دستگاه حاکمیتی به تنهایی قادر به مبارزه با مواد مخدر نیست

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حوزه فرهنگ می تواند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش بسزایی را ایفا کند، هیچ دولت و دستگاه حاکمیتی به تنهایی قادر به مبارزه با مواد مخدر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «علی زندی» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان در همايش نقش شوراي فرهنگ عمومي در كاهش آسيب هاي اجتماعي که در محل سالن اشراق مجتمع فرهنگي و هنري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد اظهار کرد: اعتیاد بلایی است که از هر دری وارد شود، از در دیگر آبرو، جان، مال و ناموس انسان را هم با خودش می برد لذا قطعا کسانی که این آسیب را می شناسند و کسانی که از نزدیک آن را لمس کردند می توانند در پیشگیری و مبارزه با این آسیب اجتماعی موثر عمل کنند.

 

زندی تصریح کرد: جمهوری اسلامی تا کنون در مسیر مبارزه با مواد مخدر ۴۰۰۰ شهید کرده است؛ یکی از بزرگترین سرمایه های هر نظام یا جامعه ای نیروی انسانی اوست. با وجود تلاش بیش از ۱۲ هزار نفر که به مقام جانبازی نائل شدند هنوز وضعیت جامعه ما در این خصوص مطلوب نیست.

 

وی افزود: تمام رفتارهایی که ما در جامعه به عنوان هنجار، ناهنجار و بزه در جامعه ای موجود است و مشاهده می شود زائیده فرهنگ آن جامعه است.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: وزنه مسئولیت خانواده نسبت به جامعه بسیار سنگین تر است چرا که اگر یک فرزند در خانواده ای که براساس آموزه های دینی شکل گرفته تربیت شود، کمترین آسیب را در جامعه ایجاد خواهد کرد و کمترین آسیب را خواهد دید.

 

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ می تواند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش بسزایی را ایفا کند اظهار کرد: خانواده به عنوان یکی از مهمترین ارکان فرهنگی، نقش موثری هم در تربیت فرزند و هم در رشد و شکوفایی جامعه دارد.

 

زندی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز در برخی از خانواده ها می بینیم روابط عاطفی پدر و مادر نسبت به فرزند کمرنگ شده فرزندی که در چنین خانواده ای رشد کند بسیار سست و شکننده بوده و در جامعه ای که گرگ ها در کمین نشسته اند به سختی در امان خواهد ماند.

 

وی با بیان اینکه هیچ دولت و دستگاه حاکمیتی به تنهایی قادر به مبارزه با مواد مخدر نیست تاکید کرد: هماهنگونه که در حوزه فرهنگ در پی مردمی کردن کارها هستیم در حوزه مبارزه با مواد مخدر هم باید مردم را وارد این عرصه کنیم؛ هم اکنون کسانی در ستاد مبارزه با مواد مخدر با رویکرد مردمی کردن مبارزه در حال فعالیت هستند، توفیقاتی هم حاصل شده اما رضایت بخش نیست.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان استفاده و بهره مندی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، بسیج و سپاه تریبون هایی که در اختیار افراد صاحب کلام است را بسیار موثر و نتیجه بخش دانست.

 

وی ادامه داد: در هر جامعه ای که فرهنگ آن از غنای علمی و فرهنگی خوبی در راستای اعتلای خانواده و جامعه برخوردار باشد آسیب کمتری هم مشاهده خواهد شد. امکانات رفاه عمومی در جامعه نشانه فرهنگ آن جامعه است. اگر بتوانیم امکانات و فضای خوبی برای اوقات فراغت و جهت تخلیه انرژی فرزندان فراهم کنیم به نحوی از گسترش معضل اعتیاد جلوگیری کرده ایم.

 

زندی ضمن اینکه از طلایه داران فرهنگ استان خواست تا با دستگاه های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری داشته باشند تا شاهد کمترین آسیب اجتماعی ناشی از مواد مخدر باشیم تصریح کرد: ۵۵ درصد طلاق ها، ۲۳ درصد خشونت ها و ۱۵ درصد جرائم مالی زائیده اعتیاد است.

 

وی اظهار کرد: همانطور که در حوزه کرونا رسانه ها و اهل بیان در جهت آگاهی بخشی خوب عمل کردند و امروز استفاده از ماسک به خوبی فرهنگ سازی شده باید در حوزه مواد مخدر هم تلاش خود را مضاعف کنیم.
 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه در فرهنگ دینی ما احیا یک نفر به مثابه احیا جامعه است، از علما و روحانیون شیعه و سنی خواست که در زمینه بیان پیامدهای شوم اعتیاد همکاری صمیمانه تری داشته باشند.

کد خبر 1153871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha