شعبان، ماه عبادت و غفران

واقعا شعبان با ماه های دیگر فرق دارد چرا که پاداش کارهای خوب در این ماه نسبت به دیگر ماه بیشتر است؛ به فرموده پیامبر خاتم (ص) در ماه شعبان به اعمال خوب انسان ها ۷۰ برابر پاداش داده می شود.

خبرگزاری شبستان- جهرم:

گذشته ها را که به یاد می آورم، ماه شعبان برای من یکی از بهترین روزهای سال بود، به ویژه جشن هایی که در شهر ما در سالروز میلاد حضرت حجت (عج) برگزار می شد؛ عجب صفایی داشت.

 

گوشه گوشه شهر که قدم می گذاشتی از روزهای اول ماه شعبان آذین بندی شده بود و روزهایی ناب را برای ما بچه ها رقم می زد. هر چه که به نیمه شعبان نزدیک تر می شدیم این حس خوب هم برای من بیشتر می شد.

 

کوچه و خیابان ها سراسر مزین به پرچم های یا مهدی (عج) و ریسه های رنگارنگ لامپ، آذین بندی های بی نظیر و زیبا، تکیه هایی که نوای مولودی خوانی آن فضای شهر را دگرگون کرده بود و بوی خوش اسپند به فضای جشن های نیمه شعبان رنگ و بوی دیگری بخشیده بود.

 

شاید آن روزها خیابان های شهر ما فقط یکی دو روز از سال با ترافیک گره می خورد و آن هم شب نیمه شعبان و ایام میلاد امام زمان (عج) بود که مردم برای دیدن این زیبایی ها به خیابان ها می آمدند.

 

شعبان را ماه رحمت خاص خداوند می دانند چراکه شعبان ماه پیامبر (ص) است و منادی پیامبر (ص) اول این ماه در مکه حرکت کرده و اعلام می کرد ماه پیامبر (ص) از راه رسیده است؛ پیامبر (ص) نیز در اهمیت این ماه می فرمایند: «شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند».

 

واقعا شعبان با ماه های دیگر فرق دارد چرا که پاداش کارهای خوب در این ماه نسبت به دیگر ماه بیشتر است؛ به فرموده پیامبر خاتم (ص) در ماه شعبان به اعمال خوب انسان ها 70 برابر پاداش داده می شود.

 

ماه پر فضیلت

در فضیلت روزها و شب های ماه شعبان روایت های متعددی آمده که از جمله مهمترین آن، روزه گرفتن، صدقه دادن و صلوات فرستادن است.

 

یک کارشناس مذهبی گفت: شعبان از ماه های پرفضیلت مسلمانان است؛ در این ماه مناسبت های بسیاری واقع شده که از جمله آن آغاز وجوب روزه، مرگ «معتز عباسی»، ولادت امام حسین (ع)، ولادت حضرت عباس (ع)، ولادت امام سجاد (ع)، ولادت حضرت علی اکبر (ع)، جنگ «بنی المصطلق»، ولادت امام زمان (عج)، جنگ پیامبر (ص) با «بنی سعد» و... است.

 

حجت الاسلام «سید محمدمهدی نسابه» با اشاره به فضیلت های ماه شعبان، عنوان کرد: در فضیلت این ماه همین بس که پیامبر (ص) می فرمایند « شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است، حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌شود و آن ماهی است که عمل در آن چند برابر می‌شود و کار نیکو هفتاد برابر ثمره می‌دهد».

 

همچنین در حدیثی دیگر که در «وسایل‌الشیعه»، «بحارالانوار» و «مصباح المتهجد» اشاره شده در خصوص فضیلت ماه شعبان آمده است: «خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است که هر کس را در این ماه به او پناه برده و از او درخواست کند، از رحمت خود محروم نکند».

 

این کارشناس مذهبی به اینکه همچنین برای این ماه، اعمال مشترک و خاص وارد شده است، افزود: صدقه دادن، مناجات شعبانیه، روزه گرفتن، استغفار، صلوات شعبانیه، ذکر، نماز پنجشنبه های ماه شعبان و... از جمله اعمال مشترک در ماه شعبان است.

 

وی ادامه داد:  همچنین اعمالی برای شب های اول، دوم، سوم و شب و روز نیمه شعبان وارد شده را اعمال خاص این ماه با عظمت برشمرده اند.

 

سفارش به روزه

حجت الاسلام نسابه با اشاره به اینکه روزه گرفتن در ماه شعبان از سوی بزرگان دین بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرموده «شعبان، ماه من و رمضان ماه خداوند است؛ هر كه ماه مرا روزه بدارد، در روز قیامت شفیع او خواهم بود؛ هر کس 2 روز این ماه را روزه بگیرد خداوند گناه گذشته و آینده او را مورد بخشش قرار می‌دهد؛ هر کسی سه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، به او گفته می‌شود که عمل خود را از اول آغاز کن، یعنی اعمال گذشته تو آمرزیده شده است».

 

وی اضافه کرد: همچنین روزه گرفتن در سه روز پایانی ماه شعبان نیز فضیلت هایی وارد شده آن چنان که امام صادق (ع) می فرمایند «کسی که سه روز از آخر شعبان را روزه بدارد، و آن‌را به ماه رمضان وصل کند، خدا روزه دو ماه پیاپی را برای او می‏نویسد».

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به فضیلت صدقه دادن در ماه شعبان نیز گفت: امام صادق (ع) در باب صدقه دادن در ماه شعبان فرموده است: «هر کس در ماه شعبان صدقه‏ بدهد، خداوند آن‏ صدقه‏ را پرورش می‏دهد، همان‌گونه که شما بچه شتر را پرورش می‏دهید و روز قیامت در حالی‌که آن صدقه‏ به بزرگی کوه احد شده است، به او خواهد رسید».

 

مناجات شعبانیه نمونه کامل تضرع بندگان با معبود

مناجات شعبانیه نیز از اعمال پرفضیلت ماه شعبان است که بزرگان دین بر خواندن آن توصیه های متعددی دارند؛ مقام معظم رهبری (مدظله) نیز در اهمیت قرائت این مناجات سخنانی بیان کرده و گفته اند: «مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان که روایت شده اهل‌بیت (ع) بر آن مداومت داشتند یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌ همراه است که نظیر آن را در زبان های معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. این مناجات نمونه کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا».

 

شب قدر ماه شعبان

حجت الاسلام نسابه در مورد فضیلت نیمه شعبان نیز گفت: در اهمیت نیمه شعبان همین بس که از حضرت صادق (ع) روایت است که می فرماید «از حضرت باقر (ع) از فضیلت و برتری شب نیمه شعبان سؤال شد فرمود: آن شب برترین شبها بعد از لیلة القدر است و در آن شب است که خداوند فضل خود را به بندگان عطا می فرماید و آنها را به کرم خود می آمرزد. پس در تقرّب جستن به سوی خدا در این شب تلاش کنید. همانا شبی است که خدا قسم یاد کرده به ذات مقدّس خود که سائلی را از درگاه خود دست خالی برنگرداند و نیمه شعبان شبی است که حقتعالی آنرا برای ما و امامان در مقابل شب قدر که برای پیامبرص است، قرار داده است».

 

وی به اعمال نیمه شعبان اشاره کرد و اظهار داشت: غسل کردن، احیا و شب زنده داری، زیارت امام حسین (ع)، قرائت دعای کمیل و اقامه نماز نیمه شعبان از اعمال این روز از ماه با عظمت پیامبر (ص) به شمار می آید.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1153880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha