کشاورزان هرس درختان را به تاخیر بیندازند

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی فاروج گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی، در روزهای آتی شاهد بارش باران و برف و سردی هوا خواهیم بود پس تاخیر در هرس عامل موثر در جلوگیری از سرمازدگی درختان است.

«ابراهیم شمشیری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه تاخیر در هرس درختان در تاخیر گلدهی بسیار موثر است، اظهار کرد: هرس زودهنگام موجب تحریک جوانه زنی درختان می شود و تاخیر در هرس می تواند تا انتهای یخبندان، سرمازدگی را کنترل کند.

 

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی فاروج  با اشاره به خسارت ناشی از سرما زدگی در سال‌های گذشته در شهرستان اظهارکرد: گیاه در شرایط گلدهی، به حداقل های دما و یخبندان بسیار حساس است و  وقوع چنین پدیده و یخبندان در شرایط گلدهی می تواند باعث خسارت سرمازدگی شود.

 

شمشیری گفت: چنانچه زمستان به صورت طبیعی اتفاق بیفتد و آهنگ کاهش دما طبیعی باشد روند باز شدن، جوانه دهی و گلدهی عقب می افتد و متناسب با شرایط اقلیمی پیش خواهد رفت و خسارت سرمایی نخواهیم داشت.

 

وی افزود: باغداران قدیمی از یخ آب زمستانه برای تاخیر در گلدهی استفاده می کردند، علاوه بر آن که می توانست بسیاری از آفات و بیماری های زیر خاک را کنترل کند تا حدود زیادی می توانست در تاخیر گلدهی در باغات موثر باشد.

 

وی با اشاره به اینکه  دما حدود 10 درجه سانتی گراد و آبیاری  یک ماه قبل از تورم جوانه ها می تواند خیلی موثر باشد، افزود: خسارت وارده به محصولات باغی شهرستان  بر اثر سرما در 21  فروردین سال گذشته در محصولات بادام آبی و دیم و زرد آلو 80 درصد در سطح 777 هکتار، آلو و گردو در سطح افزون بر 700 هکتار تا 75 درصد، گلابی و هلو به ترتیب 60 و 65 درصد در سطح 27 هکتار و و 30 درصد در سطح 136.35 هکتار از باغات گیلاس و 20 درصد در سطح 116 هکتار از باغات انگور بوده است.

 

کد خبر 1153890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha