نقاشي هايي براي آشناپنداري

دژاوو عنوان نمايشگاه گروهي نقاشي جواد زربان و هنرجويانش است كه از ۱۰ تا ۱۸ اسفندماه جاري در نگارخانه فرهنگسراي گلستان برگزار است.

 به گزارش خبرگزاری شبستان،   ساعت 15 است كه وارد نگارخانه گلستان مي شوم. ديوارهاي نوك مدادي رنگ،؛ دورتادور، قابهايي بر سينه دارند كه هريك روايتگر داستاني، برشي از زندگي، حالات روحي خالقش، بيان فني هنرمندش است و هر آنچه هست رقص رنگ است و نور با چشم مخاطباني كه گذارشان به تماشايشان مي افتد. در ميانه نگارخانه مردي ميانسال روي يكي از مبل ها نشسته و پا روي پا انداخته و دست بر پيشاني نهاده گويي از پي فكري و خيالي و يا دمي آسودن. درود مي گويم و درودي به پاسخ مي شنوم و اينگونه گپ و گفت مان گل مي كند:

جواد زربان خود را اينگونه معرفي مي كند:هنر نقاشي را از هنرستان كمال الملك در نوجواني شروع كردم و سپس در محضر استاد منصور عابديني و استاد ايمان ملكي نقاشي را فرا گرفتم و از راهنمايي هاي استاد نادرعلي بهره بردم.

تاكنون در چندين نمايشگاه داخلي و خارجي شركت كردم از جمله: نمايشگاه گروهي در نگارخانه برگ در سال 91، برگزاري و شركت در نمايشگاه عكس در فرهنگسراي بهمن به سال 96، برگزاري و شركت در نمايشگاه گروهي هنرجويان در سال 97 در گالري ايوان سپيد، نمايشگاه انفرادي در دانشگاه شريعتي سال 98، نمايشگاه انفرادي مجازي در فرهنگسراي بهمن سال 99، حضور در نمايشگاه گروهي نقاشي در آمستردام هلند در سال 2014 و 2016 و شركت در نمايشگاه گروهي در مادريد اسپانيا در سال 2020 و ...

و از سال 1380 تاكنون مشغول به تدريس و آموزش نقاشي هستم.

زربان درباره نمايشگاه "دژاوو" اينگونه توضيح مي دهد:در اين نمايشگاه 48 هنرجو با 50 اثر حضور دارند كه سابقه هنري آنها از يك تا 14 سال، متغير است. سبك آثار به نمايش درآمده هم؛ رئال و واقع گرا است.

واقع گرا؟

بله:  قاب هايي از روزمرگي ها و اتفاقات زندگي شخصي، فضاي و برش هايي از اطراف و اتمسفر زيستي هنرمند. بعضي وقت ها، نكات و مواردي كه به راحتي و با اندك توجهي از كنارشان رد ميشويم، توسط هنرمند مورد توجه واقع و به تصوير كشيده مي شود.

و روش خلق آثار نمايشگاه؟

استاد راهنماي "دژاوو" پاسخ مي دهد: تمام آثار اين نمايشگاه به روش رنگ و روغن روي بوم و يا مقواي مخصوص رنگ و روغن كار شده است.

از فرايند و نحوه آموزش هنرجويانش مي پرسم و پاسخ مي شنوم:

آموزش هايي كه بچه ها مي بينند از اصول طراحي آغاز مي شود تا به نقاشي با رنگ مي رسند كه به انتخاب و سليقه خود مي تواند؛ مداد رنگي، پاستل و يا رنگ و روغن باشد.

ادامه مي دهد: خيلي ها مي پرسند براي خلق يك اثر و تابلو نقاشي چقدر زمان لازم است؟ كه نمي شود براي اين پرسش با عدد پاسخ داد بلكه هر كسي بنا به توانايي، مدت زمان هنرجويي، شرايط خاص هر هنرجو كه دارد نتايج هنرنمايي و خلق آثارشان متفاوت است. استعداد مهم است اما پشتكار مهمتر است كه يك فرد را از افراد با استعداد ديگر متمايز كند.

مي پرسم سوژه ها چگونه انتخاب شدند؟

براي انتخاب سوژه، دو روش داريم. گاهي بر اساس دوره آموزشي به هنرجويان مان موضوع ارائه مي شود و پس از نقد و نظر و انتخاب، اجرا مي شوند و بسياري مواقع، موضوع، آزاد است. در نمايشگاه "دژاوو" هم موضوع، آزاد بود و همين باعث تنوع زياد آثار شده است.

از زربان درباره سابقه آموزش و تدريسش جويا مي شوم:

در حدود 22 سال است كه به آموزش نقاشي مشغولم و در حال حاضر آتليه مان در ابتداي خيابان مطهري است كه در طول هفته سه روز با هنرجويان تمرين مي كنيم.

چرا عنوان "دژاوو" را انتخاب كرديد براي نمايشگاه؟

"دژاوو"يك كلمه فرانسوي است كه معادل انگليسي هم ندارد و در واقع تفسير اين نكته است كه وقتي با ديدن يك صحنه، تصوير و يا ... به ياد يك لحظه آشنا مي افتيم و دچار آشناپنداري مي شويم. آثاري هم كه در اين نمايشگاه ميهمان چشم هاي بازديدكنندگان شده است، چنين حسي را در مخاطبان مي خواهد و يا ممكن است ايجاد كند و آنها را به لحظه خاصي ببرد. براي همين اين عنوان را انتخاب كرديم؛ نقاشي هايي براي آشناپنداري.

و پرسش آخر اينكه قصد و هدف از برپايي نمايشگاه چه بوده است؟

قصدم اين بوده كه هنرجويان با حضور در اين نمايشگاه ها، ديده بشوند و با انتقاد و تشويق ها مواجه باشند. دوست دارم كه انتقادها را بپذيرند و باعث ارتقاء و تقويت هنر و آثارشان شود. زيرا اگر آثارشان را به نمايش نگذارند و مورد قضاوت واقع نشوند، پيشرفتي نخواهند داشت. همچنين انگيزه شان هم تقويت نمي شود تا انرژي شان را حفظ كنند و به مسيرشان ادامه دهند.

کد خبر 1153985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha