​تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان به طرح رتبه‌بندی معلمان؛ تزریق ۱۳ هزار میلیارد دیگر با تصمیم مجلس

احمدی لاشکی از تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: دیروز در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس در جدول مصارف خودرو ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر به طرح رتبه بندی فرهنگیان اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «قاسم احمدی لاشکی» امروز (شنبه، ۱۴ اسفند) در مراسم معارفه مدیر کل جدید آموزش و پرورش استان گیلان که در سالن اجتماعات مدرسه شاهد حضرت فاطمه زهرا(س) رشت برگزار شد گیلان را خطه عالم پرور در ایام جنگ و شهادت و در حوزه ادب و معرفت خواند و عنوان کرد: به فرمایش مولای متقیان، امام علی(ع) این میز و پست و مقام ماندنی نیست زیرا اگر ماندنی بود به دیگری نمی‌رسید و این طبیعت مدیریت است.

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معتقدم در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش پستی که می‌آید و می‌رود باید با حساب و کتاب باشد زیرا در اینجا با یک کالا مرتبط نیستیم و جبران اشتباهات و خطاها در این بخش کل جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش فقط قلم زدن شاید نتیجه ندهد ابراز داشت: حوزه آموزش و پرورش حوزه‌ای بزرگ و به مثابه اقیانوس عظیمی است و امروز به شدت نیاز به یک تحول درست دارد و این امر مهم تنها با عملیاتی شدن چهار رکن اساسی امکان پذیر است. 

 

احمدی لاشکی تحول در منابع انسانی را یکی از این مولفه ها خواند و گفت: یک دهه از ابلاغ سند تحول بنیادین گذشت تا به امروز جز سخنرانی‌ها و نشست‌ها، بر مبنای سند تحول، انسان تربیت نکردیم زیرا هنوز تحول در نیروی انسانی صورت نگرفته و تمام توانمان را برای معلم نگذاشته‌ایم.

 

* سند تحول بنیادین باید در کلاس درس و مدرسه جاری شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین باید در کلاس درس و مدرسه جاری شود ادامه داد: اگر همه جامعه کنار هم جمع و همه مطلع شدند که اولویت امروز کشور، آموزش و پرورش است آنگاه سند تحول بنیادین به خوبی عملیاتی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: معتیدیم معلم جای تمام نداشته هاست حتی اگر امکانات، لوازم‌التحریر، کلاس و مدرسه نباشد این معلم است که باید کشور را بسازد و اگر قرار باشد معلم بی انگیزه باشد و برای اجرای رتبه بندی یک دهه به انتظار بنشیند به هیچدام از اهدافمان نخواهیم رسید. 

 

احمدی لاشکی با بیان اینکه به زودی خبرهای خوبی در مورد رتبه بندی خواهیم شنید تصریح کرد: اگر معلم درست، متخصص و کاردان تربیت نکنیم و دانشگاه فرهنگیان را در اولویت قرار ندهیم در حوزه توسعه منابع انسانی به موفقیتی دست نخواهیم یافت.

 

*گویی آموزش و پرورش کارگاه کاریابی برای نیروهای بیکار است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: در گذشته دانشگاه تربیت مدرس برای تربیت اساتید دانشگاه وجود داشت اما می‌بینیم ۴۹۳ مرکز تربیت معلم یک دفعه حذف می‌شود و با کمبود شدید معلم و تصمیمات عجله ای در دهه اخیر مواجه می‌شویم و انگار آموزش و پرورش کارگاه کاریابی برای نیروهای بیکار است.

 

وی تحول دوم در برنامه درسی را لازم و ضروری خواند و عنوان کرد:  محتوای کتب درسی باید برابر نیاز امروز جامعه باشد امروز مطالب درسی کتب ابتدایی ما برخلاف مطالبی که در گذشته در کتاب ها درج میشد در ذهن دانش آموزان نمی‌ماند.

 

احمدی لاشکی تدوین محتوای کتب درسی بر اساس و معیار شهید عالیقدر حاج قاسم سلیمانی را برای ماندگار مباحث درسی خواستار شد و ضمن انتقاد از کم کاری در این بخش افزود: تحول دیگری که باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد در سنجش و ارزیابی است، متاسفانه ما امروز سنجش را رها کردیم و برای آن اهمیت قابل نیستیم حتی آموزش و آزمون مجازی در دوران شیوع کرونا وضعیت سنجش ما را بدتر از گذشته کرد.

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انگیزه و رقابت در بین دانش آموزان از بین رفت تغییر در سنجش و ارزیابی در آموزش و پرورش را خواستار شد و گفت: تحول مادی رکن دیگری است که باید در آموزش و پرورش تحقق پیدا کند زیرا بدون این عامل فضای آموزشی درست نمی‌شود بنابراین لازم است منابع مالی و بودجه‌ها به شکل کامل تخصیص یابد.

 

* اعتبارات طرح رتبه بندی معلمان به عدد ۴۰ هزار میلیارد تومان رسید

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه بندی معلمان اختصاص داده است افزود: با توجه به اهمیت این موضوع مجلس هم ورود کرد و ۱۵ هزار میلیارد تومان به این عدد اضافه کرد تا اعتبارات رتبه بندی مجموعا به عدد ۴۰ هزار میلیارد تومان برسد.

 

احمدی لاشکی از اقدام دیگر مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سخن گفت و در تشریح بیشتر این مطلب اضاف کرد: دیروز در جریان بررسی لایحه بودجه نمایندگان مجلس در جدول مصارف خودرو ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر به طرح رتبه بندی فرهنگیان اختصاص داد.

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه منابع انسانی در گیلان برای انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش بسیار غنی است خاطرنشان کرد: باید برای همه کارهایمان پیوست آموزشی داشته باشیم و تحقق این امر را از همه مدیران عالیرتبه گیلان انتظار داریم.

 

وی به قضیه آزادسازی سواحل استان گیلان به دستور رییس جمهور اشاره و خاطرنشان کرد: اگر‌ صرف آزادسازی باشد و پیوست فرهنگی و آموزشی برای آن تدارک نبینیم بدون شک اهدافی را که در این مسیر به دنبال آن بودیم نه تنها محقق نمی‌شود بلکه آسیبهای فراوانی را نیز به دنبال خواهد داشت.


 

کد خبر 1154052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha