راهکارهای رشد جمعیت؛ مشوق های جدید فرزندآوری یا تشویق جوانان به ازدواج

در بخشنامه‌ «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به بخش های مختلفی برای تشویق زوجین جوان به فرزندآوری پرداخته شده اما شماری از شهروندان و کارشناسان حوزه خانواده تاکید دارند که هم اکنون دولت باید بیشتر به دنبال تشویق ازدواج جوانان مجرد باشد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ به دنبال اخبار ارایه تسهیلات و امتیازات جدید برای ازدواج و بچه دار شدن، هم اکنون افرادی نیز به دنبال چنین سوژه هایی هستند تا اگر این خانواده ها قدرت خرید ماشین را نداشته باشند با دادن مقداری پول از امتیاز آنان استفاده کنند که البته این موضوع بیشتر در بین خانواده ها، اقوام و دوستان انجام می شود.

 

در بخشنامه‌ «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به بخش های مختلفی برای تشویق زوجین جوان به فرزندآوری پرداخته شده اما موضوع خرید خودرو بیشتر بر سر زبان ها افتاده و رسانه ای شده است.

 

حمایت از جوانان در آستانه ازدواج یا زوجین جوان، زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری، حمایت از مادران برای دوران بارداری، زایمان و شیردهی، بهبود کیفیت زایمان طبیعی و ارائه تسهیلات برای آنان، حمایت از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، حمایت‌های مالی برای تولد چندقلوها، حمایت از مادران شاغل و طلبه و دانشجو و حتی غیرشاغل از آن جمله برنامه های حمایتی است.

 

اما شماری از شهروندان و کارشناسان در حوزه خانواده تاکید دارند که هم اکنون دولت باید بیشتر به دنبال تشویق ازدواج جوانان مجرد باشد که این مهم می تواند بهترین راهکار برای رشد جمیعت باشد.

 

تشویق به خرید خودرو بدون قرعه کشی و از جمله آن بیشتر باعث سودجویی افراد از این خانواده ها خواهد شد چرا که هم اکنون هم شنیده می شود که افراد توانمند به دنبال چنین سوژه هایی هستند تا از این فرصت به نفع خود استفاده کنند.

 

یکی از شهروندان بجنوردی که پنج فرزند مجرد بین سنین 20 تا 40 سال دارد، افزود: هم اکنون دولت باید با برنامه های تشویقی به دنبال ازدواج دختران و پسران باشد که متاسفانه وضعیت اقتصادی خیلی سخت شده و بیشتر افراد حتی از نام ازدواج نیز ترس دارند.

 

«فهیمه گریوانی» افزود: هم اکنون سن دختران و پسران مجرد بالا رفته که اگر این افراد تن به ازدواج دهند در آینده فرصت فرزند آوری کمی دارند که باید به یک فرزند قانع باشند اما اگر بتوانیم جوانان را به ازدواج به‌موقع تشویق کنیم، می توانند بیش از یک فرزند داشته باشند.

 

وی اظهارداشت: تعداد زیاد جوانان با سن بالا و مجرد در حالی است که بیشتر برنامه های تشویقی به سمت تشویق خانوارهای دارای فرزند است که این طرح به درستی انجام نیز نخواهد شد چرا که سن زوج های بیش از دو فرزند معمولا از ۴۰ سال به بالا است که خود دچار مشکلاتی نیز خواهند شد و یا اینکه استقبالی از فرزند دوم و سوم ندارند.

 

گریوانی بیان کرد: اما اگر زمینه ها و بستر برای جوانان فراهم شود، بعد از ازدواج، بچه دار خواهند شد و این در حالی است که حتی یک جوان برای دریافت وام ازدواج باید مراحل سختی را پشت سر بگذارد که سخت ترین آن ضمانت های بانکی است و این در حالی است که بیشتر خانواده های این استان روستایی و عشایری هستند و حتی یک کارمند در خانواده ندارند.

 

این مادر خانواده افزود: سخت گیری ها در ارایه وام ازدواج، افزایش قیمت ها و تورم و مشکلات اقتصادی و حتی مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی باعث شده تا جوانان در جامعه مجرد باقی بمانند اما هم اکنون به دنبال خانواده هایی می رویم که دو فرزند دارند و از آنان می خواهیم که فرزند سوم نیز داشته باشند این در حالی است که حتی هم اکنون تعداد زیادی زوج وجود دارند که بعد از ازدواج به دلیل مشکلات مالی و سایر موارد هنوز تصمیمی به داشتن فرزند نگرفته اند.

 

یکی از کارشناسان حوزه خانواده در بجنورد هم گفت: بیش از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج و مجرد در ایران وجود دارد و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور هم تا ۵۰ سالگی ازدواج نکرده اند و مجرد قطعی محسوب می شوند.

 

«سارا صادقی» افزود: طبق آمارها در کل ۲۶ میلیون خانواده با تعداد افراد ۳.۱ نفر در کشور زندگی می کنند.

 

وی اظهارکرد: در حال حاضر ۴۵ درصد ولادت های کشور از مادران بالای ۳۰ سال است؛ به علاوه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج و مجرد در کشور داریم و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور تا ۵۰ سالگی ازدواج نکرده و مجرد قطعی محسوب می شوند.

 

صادقی اظهارکرد: این تأخیر در ازدواج و بالا رفتن سن فرزند آوری منجر به محدود شدن باروری و کاهش جمعیت شده که به این موضوع توجه زیادی نشده است.

 

وی افزود: تاخیر در ازدواج جوانان در سن باروری باعث می شود که در آینده با کاهش آمار زنان بارور مواجه شویم.

 

این کارشناس حوزه خانواده بر تشویق جوانان مجرد برای ازدواج تاکید کرد و افزود: هم اکنون باید تلاش کنیم تا زمینه ازدواج جوانان فراهم شود و با توجه به اینکه بخش زیادی از جوانان در ایجاد اشتغال مشکل دارند، باید این مشکل رفع شود.

 

وی افزود: زمینه اشتغال جوانان باید به درستی فراهم شود که این مهم زمینه ای برای ازدواج آنان خواهد شد که به دنبال آن نیز فرزندآوری خواهند داشت.

 

صادقی گفت: هم اکنون بخش زیادی از جوانان و دختران و پسران مجرد در سنین بالا در بخش های خصوصی مشغول به کار هستند که حداقل های حقوق را دریافت می کنند، در این استان منشی های پزشکان، فروشندگان فروشگاه های بزرگ و کوچک، پرستاران کودک و سالمند و سایر مشاغل بین 500 تا یک میلیون و 500 هزار تومان و برای آقایان تا دو میلیون تومان حقوق دریافت می کنند که این میزان حقوق اجازه نمی دهد که آنان به فکر ازدواج باشند چرا که حتی نیازهای اولیه خود را نیز نمی توانند تامین کنند.

 

وی با بیان اینکه برخی از مجردان نیز در اداره ها و شرکت های دولتی به صورت قراردادی و یا دست مزدی و شرکتی مشغول به کار هستند، ادامه داد: این افراد نیز حقوق کم دریافت می کنند و از مزایای دیگری بهره مند نیستند و همچنین امنیت شغلی نیز ندارند که تعداد زیادی از این افراد با وجود اینکه حتی 10 سال سابقه کار و بالاتر دارند، مجرد باقی مانده اند.

 

صادقی گفت: بخشی از جمعیت نیز بنا به دلایل و مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی در جامعه با وجود اشتغال و درآمد مناسب هنوز تجردگرا هستند.

 

وی اظهارکرد: بیشتر جوانان پسر روستایی در این استان برای کار به استان های تهران، مشهد، مازندران و سایر استان ها مهاجرت کرده اند که برای ازدواج به روستا باز نمی گردند که این امر یکی از مشکلات اساسی این خطه است که بیش از 44 درصد جمعیت آن روستا نشین هستند.

 

وی افزود: باید زمینه و بستر ایجاد کار در روستاها و مناطق عشایری فراهم شود تا آنان به اجبار به سایر استان ها و حتی به سایر کشورها برای کار مهاجرت نکنند، حتی اخیرا تعداد زیادی از جوانان این استان که در حرفه های مختلف استاد کار هستند به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند، با مهاجرت پسران به خارج از کشور دختران این مناطق مجرد می مانند.

 

یکی از مادران بجنوردی که دارای یک فرزند دختر 10 ساله است، گفت: هم اکنون 43 ساله هستم که تمایلی به داشتن فرزند دوم نیز ندارم چرا که مشکلات اقتصادی هم اکنون معیشت خانواده را با مشکل مواجه کرده است.

 

«مریم کریمی راد» افزود: هم اکنون بیشتر خانواده ها در فضای کوچک آپارتمانی زندگی می کنند که مشکلات زیادی دارند، همچنین درآمد خانوارها هم اکنون بسیار پایین است و تکافوی هزینه های چند نفر را نمی کند، دادن تسهیلات موردی و تشویق هایی که همه به سرانجام نمی رسد نمی تواند تشویق واقعی برای فرزند آوری باشد اگر خانواده ها شخصا مشکلات اقتصادی و اشتغال و سن بالا را نداشته باشند خود برای فرزند آوری اقدام می کنند.

 

وی گفت: این در حالی است که من سه برادر مجرد بین 30 تا 40 سال دارم و هم اکنون از مسئولان می خواهم که زمینه ازدواج برای جوانان مجرد فراهم شود.

 

وی افزود: هم اکنون بیشتر مادران و پدران 50 تا 60 سال به بالا از مشکلات و ناراحتی های زیادی از جمله فشار خون، دیابت، تیروئید و سایر موارد رنج می برند و این افراد در آینده چگونه می توانند از کودکان و نوجوانان نگهداری کنند، مسئولان باید به فکر جوانان مجرد و همچنین زوج های جوان نابارور باشند.

 

یکی از زنان شاغل در مرکز بهداشتی بجنورد هم گفت: بر اساس آمار موجود درصد بسیاری از زوجین در کشور و این استان نابارور هستند که برای بسیاری از آنها می توان با درمان به موقع، اقدامات فرزندآوری را داشته باشیم.

 

«سکینه درتومی» افزود: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیش از 20 درصد زوج ها در کشور نابارور هستند اما رقم دقیقی از زوج های نابارور در خراسان شمالی وجود ندارد.

 

وی گفت: شاخص جمعیتی نرخ باروری کل عبارت است از میانگین تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوران بارداری خود معمولا از ۱۵ تا ۴۹ سال به دنیا می‌آورد.

 

وی افزود: متاسفانه زوج های نابارور استان، برای درمان به استان های تهران، خراسان رضوی و سایر استان ها سفر می کنند که متحمل هزینه های زیادی می شوند این در حالی است که در این استان در این خصوص با کم ترین امکانات مواجه هستیم، دولت و مسئولان مربوطه باید امکانات و زیرساخت های بهداشتی و درمانی در این حوزه را فراهم کنند و یا تسهیلاتی به افراد بدهند.

 

 

 

کد خبر 1154300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha