حل معضل سد معبر، شاید وقتی دیگر

تجاوز به پیاده رو و سد معبر شرعاً جایز نیست، به جهت این‌که سد معبر، زشت‌ترین نوع تجاوز به حقوق و آزادی‌های مشروع دیگران است، وجود یک شهر سالم و سازمان یافته تنها در گرو پرهیز جدی از تخلفات شهری و پرهیز از نقض حقوق شهروندی است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ معابر پیاده، از مهمترین فضاهای شهری به شمار می آید که نه تنها نقش عمده ای در تامین دسترسی فیزیکی دارد بلکه موجب می شود عابر پیاده در فضایی امن و به دور از معضلات اجتماعی و موانع، تردد کنند اما بخشی از این فضا توسط مغازه داران و کاسبان اشغال می شود که عابران برای عبور و مرور با سختی مواجه می شوند.

 

در برخی از نقاط اصلی شهر بجنورد این امر بیشتر به چشم می خورد و حتی به اجبار عابران پیاده باید از سطح خیابان ها عبور کنند که بعضا دچار حادثه و تصادف نیز خواهند شد .چالش سد معبر، سال های سال است که در شهر بجنورد وجود دارد و برای رفع آن نیز کار اساسی و جدی از سوی دستگاه های مربوط انجام نشده که در برخی از موارد طرح های برخوردی وجود دارد اما چاره اساسی اندیشیده نشده است.

 

با توجه به افزایش جمعیت شهر و به دنبال آن افزایش نرخ بیکاری و نداشتن شغل ثابت، تعداد دست فروشان و به دنبال آن ایجاد سد معبر پدیده ای گریز ناپذیر شده اما در شهر بجنورد مغازه داران و کاسبان با گذاشتن بخشی از اجناس و کالاهای خود در مقابل واحد تجاری خود بیشتر مزاحمت ایجاد می کنند.

 

یکی از ساکنان بجنوردی که ساکن خیابان شهید بهشتی جنوبی است، گفت: متاسفانه در میدان اصلی شهر و میدان کارگر بیشتر مغازه داران از جمله سبزی فروشی ها، فروشندگان مواد پروتئینی و میوه فروشی ها در این خیابان بخش زیادی از کالاها و اجناس خود را در بیرون از مغازه برای عرضه گذاشته اند که سد معبری برای عبور و مرور شهروندان است.

 

«وحید کریمی راد» افزود: متاسفانه تا بحث سد معبر به میان می آید بیشتر با دست فروشان برخورد می شود و اجناس آنان را جمع آوری می کنند اما مشکل اصلی در این شهر بیشتر از ناحیه مغازه داران و کاسبان است که بخش زیادی از پیاده روها توسط آنان گرفته می شود.

 

وی اظهارداشت: معمولا سبزی فروشان و میوه فروشان نیز بخش زیادی از فضای پیاده روها را حتی به انبار و دپوی زباله های خود تبدیل کرده اند و از سوی شهرداری با این واحدهای تجاری برخورد جدی نیز انجام نمی شود در حالی که بارها شاهد این بوده ایم که سبزی و میوه پلاسیده سطح پیاده رو باعث افتادن شهروندان شده است.

 

یکی دیگر از شهروندان نیز اشاره ای به بنگاه داران در سطح شهر بجنورد کرد و افزود: بخش زیادی از پیاده روها و حتی حاشیه برخی از خیابان ها به فضایی اختصاصی و همیشگی برای بنگاه داران خودرو تبدیل شده که هیچ برخوردی نیز با آنان نمی شود.

 

«سمانه رحمانی» که ساکن خیابان امام خیمنی (ره) بجنورد است، افزود: متاسفانه تمام سطح پیاده روها و خیابان این منطقه به پارکینگ بنگاه داران اختصاص پیدا کرده است که به اجبار برای عبور و مرور در این مسیر باید چندین بار وارد خیابان و پیاده رو بشوی تا بتوانی مسیر کوتاهی را طی کنی، حتی بنگاه داران چنان خودروها را در این خیابان پارک کرده اند که بعضاً فضای نیم متری هم برای عبور یک نفر باقی نگذاشته اند حتی در چندین موارد وارد مغازه آنان شده ام و از سوی دیگر خارج شده ام چرا که خودرو را افقی پارک کرده بودند و تمام فضای پیاده رو بسته شده بود.

 

وی گفت: خانواده هایی که کودک دارند و از کالسکه استفاه می کنند و  یا افرادی که ویلچری هستند  و یا افراد مسن به هیچ وجه نمی توانند از این مسیر عبور کنند چرا که تمامی بنگاه داران ماشین ها را افقی و عمودی پارک کرده اند و به نوعی راه را کامل بسته اند اما متاسفانه شهرداری در این خصوص سکوت کرده است.

 

وی افزود: متاسفانه تنها در سد معبر با دست فروشی برخورد می شود که در گوشه ای بساط کرده، حتی اگر سد معبر نکرده باشد با آنان برخورد می شود اما مغازه داران  و بنگاه داران و سایر کسبه به راحتی مقابل مغازه خود حتی خیابان را اشغال کرده اند و این فضاها را جزیی از واحد تجاری خود قلمداد می کنند و حتی بعضاً اگر اجناسی هم نگذارند مانعی می گذارند.

 

اصول معماری و شهرسازی در برخی از معابر بجنورد به طور دقیق و کامل رعایت نشده و بسیاری از پیاده روها از عرض کافی برخوردار نیست و نیز اندک راهی که به عنوان پیاده رو در نظر گرفته شده که ان هم توسط مغازه داران تصرف می شود.

 

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی گفت: در سال های گذشته با حضور مدیران مختلف در بخش های گوناگون دخیل، برخوردهایی با عوامل سدمعبر از جمله دستفروش ها صورت گرفته که معمولا در شبکه های اجتماعی ظاهر می شود ولی این برخوردها هم راه به جایی نبرده است.

 

«محمد فدایی» افزود: هم اکنون مشکلات اقتصادی در جامعه وجود دارد و باید دستفروشان در فضاهایی مناسب ساماندهی شوند، در سطح شهرها فضاهای خالی زیادی وجود دارد که شهرداری باید این فضاها را در اختیار دستفرشان قرار دهد.

 

اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان شهرداری با بازدید از سطح شهر از کسبه خواستند که سد معبر نداشته باشند و حقوق شهرندی را رعایت کنند.

 

حضور میدانی «جواد حمیدی» شهردار بجنورد و «جمشید عین بیگی» رییس شورای شهر بجنورد درسطح شهر برای دعوت از کسبه به رعایت حقوق شهروندی و رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر و درخواست از کسبه تا در آخرین ماه سال که حجم مراجعات شهروندان بیشتر می شود، کسبه با رعایت قوانین و رفع سد معبر، مشارکت لازم را با شهرداری داشته باشند.

 

شهرتکانی با اجرای طرح گسترده نظافت محلات بجنورد
 

«جواد حمیدی» شهردار بجنورد به تداوم اجرای طرح نظافت محلات شهر درقالب شهرتکانی و در راستای اقدامات استقبال از بهار اشاره کرد و گفت: در شهرتکانی، کلیه اقدامات از جمله نظافت، شست‌وشو، لایروبی جوی و کانال‌ها و ... محله محور انجام می گیرد.

 

به گفته شهردار، تجمع لای و لجن در کانال‌های شهری به دلیل ازدحام زباله های رها شده یکی از معضلات و چالش های پیش روی خدمات شهری است که تهدیدی بر بهداشت محیطی محسوب می شود وعمده ترین این خدمات بر نظافت اراضی، لایروبی کانال‌ها و لجن برداری متمرکز است.

 

لغو حفاری ها در شهر با هدف بهبود منظرشهری در استقبال از بهار


«محمدعلی کشمیری» معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بجنورد هم در راستای اجرای مصوبات ستاد استقبال از بهار شهرداری، با دستگاه های خدمات رسان تشکیل جلسه داد تا موضوع حفاری ها و اخذ مجوزها و لغو آن را در آستانه خدمات نوروزی ساماندهی شود.

 

 

کد خبر 1154335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha