حضرت عباس (ع) شاخص ولایت مداری است

حجت الاسلام والمسلمین پیکری گفت: ولایت‌پذیری مهم‌ترین ویژگی حضرت عباس(ع) برای الگوبرداری سبک زندگی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  عباس بن علی مشهور به ابوالفضل در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. پدر ایشان حضرت علی (ع) و مادرش ام‌البنین نام داشت. حضرت عباس (ع) دارای قد بلند، بدن قوی و چهره زیبایی بودند و مطابق احادیث برای ایشان مقام والایی در بهشت در نظر گرفته شده است. به دلیل کراماتی که خداوند به ایشان عطا کرده است، قدرت رسیدگی به حاجات مردم را دارد. شیعیان از این حضرت با عنوان‌های زیادی همچون علمدار کربلا، قمر بنی هاشم و باب‌الحوائج یاد می‌کنند. نسل حضرت عباس (ع) بسیار گسترده است. فروتنی را از ویژگی‌های بارز حضرت ابوالفضل (ع) می‌توان دانست که در برابر برادران خود باز هم از لفظ «یا سیدی» بهره می‌بردند و خود را همیشه فرمان‌بردار آنها می‌دانستند.

 

به مناسبت اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «محمد پیکری» استاد حوزه و دانشگاه انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

حضرت ابوالفضل (ع) در واقعه کربلا چه نقش و جایگاهی داشتند؟

طبق شواهد تاریخی حضرت عباس (ع) در تمام عرصه ها کنار امام حسین (ع) بودند و نقش مهمی نیز در واقعه کربلا ایفا کردند. طبق روایات تاریخی در وفاداری حضرت ابوالفضل (ع) به امام حسین (ع) تردیدی وجود ندارد و این وفاداری از امتیازات و فضایل حضرت ابوالفضل (ع) می باشد.

امام صادق (ع) با بیان ویژگی های خاص حضرت ابوالفضل (ع) می فرمایند: عموی ما، عباس بن علی علیهما السلام، بصیرتی نافذ و ایمانی استوار داشت و همراه برادرش اباعبدالله علیه السلام جهاد کرد و نیکو از امتحان برآمد و به شهادت رسید. امام صادق (ع) به بصیرت حضرت عباس (ع) اشاره می کند که به معنی بصیرت در امور سیاسی و اجتماعی است که بازتاب آن را در همراهی و وفاداری حضرت عباس (ع) با امام خود در واقعه کربلا مشاهده می کنیم.

 

حضرت ابوالفضل (ع) دارای چه کراماتی بودند؟ درباره ویژگی های اخلاقی حضرت ابوالفضل (ع) توضیح دهید؟

حضرت عباس (ع) به دلیل کرامات زیادی که خداوند به ایشان عطا کرده است، قدرت رسیدگی به حاجات مردم را دارد. حضرت عباس (ع) در واقعه کربلا همراه امام حسین (ع) بودند و حتی امان نامه ای که برای ایشان ارسال شده بود را نپذیرفتند. حضرت عباس (ع) در روز تاسوعا که برای آوردن آب به اردوگاه به رود فرات رفته بود، مورد حمله سپاهیان شمر قرار گرفت و پس از رویارویی و مبارزه طولانی ایشان به شهادت رسید. با توجه به میزان ارادت و وفاداری حضرت عباس (ع) آرامگاه ایشان در شمال غربی حرم امام حسین (ع) در شهر کربلا قرار دارد و فاصله بین حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را بین الحرمین نامگذاری کرده اند.

حضرت عباس (ع) به رغم امان نامه ای که برایشان ارسال شده بود در کربلا و در کنار امام و مولای خود ماند و در نهایت ادب و شجاعت مردانه به میدان رفت و در دفاع از حریم با کرامت اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) جانباز شد و پس از جانبازی به مقام شامخ شهادت نایل آمد.

در فرازی از زیارتنامه حضرت عباس(ع) آمده است: «اشهد لک بالتسلیم و التصدیق» بنابراین می توان گفت: تسلیم و تصدیق از صفات بارز قمر بنی هاشم(ع) است و این دو ویژگی به خوبی در وجود حضرت تجلی یافته است و در برابر امر و فرمان امام عصر خود یعنی امام حسین (ع) مطیع محض بودند.

 

درباره ولایت مداری حضرت ابوالفضل (ع) توضیح دهید.

شهادت و جانبازی حضرت ابوالفضل(ع) در کنار علقمه بیانگر اطاعت از فرمان حضرت سیدالشهدا(ع) است. در واقعه کربلا، تسلیم و مطیع امر امام بودن و ولایتمداری در وجود مبارک قمر بنی هاشم(ع) نمایان است. تسلیم و تصدیق، وفا و خیرخواهی و عبد صالح از ویژگی های حضرت ابوالفضل (ع) است. قمر بنی هاشم(ع) در صحنه کربلا با تحمل رنج ها و سختی ها از امام حسین(ع) و حریم ولایت دفاع کرد و در دفاع از امام و ولایت جان خود را ایثار کردند. عبد صالح شدن قمر بنی هاشم(ع)، ثمره مجاهدت، التزام عملی به فرمان خدا و عمل بر مدار دین و شریعت است و این خصوصیات آن حضرت را به درجه والای معنوی رسانده است.

 

چگونه می توان از سجایای اخلاقی و سبک زندگی حضرت ابوالفضل (ع) به عنوان الگوی زندگی استفاده کرد؟

ولایت‌پذیری مهم‌ترین ویژگی حضرت عباس(ع) برای الگوبرداری سبک زندگی اسلامی است. همانطور که در دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام در دفاع از ولایت و کیان مقدس جمهوری اسلامی ایثارگری کردند و به تأسی از حضرت عباس (ع) برای دفاع از حریم ولایت به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافتند. در عصر حاضر نیز باید به تاسی از حضرت عباس (ع)، بصیرت داشته باشیم و زمان شناس بوده و ولایت پذیر باشیم.

 

کد خبر 1154385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha