رشد و تحول نماز جمعه باید متناسب با گام دوم انقلاب باشد

آیت الله کعبی با بیان اینکه نماز جمعه از برکات معنوی نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: رشد و تحول نماز جمعه باید متناسب با گام دوم انقلاب باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، آیت الله کعبی در چهارمین جلسه نقد و گفت و گوی نخبگانی به میزبانی نهاد نماز جمعه گفت: یکی از نعمت ها و برکات معنوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقامه و احیای نماز جمعه است و نماز جمعه در چهار دهه گذشته انقلاب با یک نگاه صریح می توانیم بگوییم که کارکرد بسیار اثرگذار در ساخت جامعه بر مدار ایمان و تواصی به حق و تواصی به صبر و حضور مردم در صحنه، انسجام ملی، اقتدار ملی، فعال سازی مردم در صحنه، ساخت جریان و شبکه ای از مومنان پایگاه محصول نماز جمعه است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نماز جمعه را نباید دست کم گرفت و به تدریج ما شاهد رشد کمی و کیفی نمازهای جمعه در سطح کشور هستیم. برای درک اهمیت نماز جمعه در عمل کافیه تصور کنیم که در یک محل و یا شهر امام جمعه نباشد و نماز جمعه ای اقامه نشود، مانند این است که نخ تسبیح از بین رفته باشد.

 

وی گفت: طبیعی است متناسب با گام دوم انقلاب نماز جمعه و امامت جمعه و اقامه جمعه باید حرکت رو به رشد و متناسب با اهداف، وظایف، ماموریت ها و سیاست ها و راهبردهای ولی امر در جهت خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی داشته باشد و نماز جمعه و کارکرد آن و تاثیرگذاری آن و نقشی که نمایندگان ولی فقیه در استان ها و امامان جمعه می توانند در این نهاد داشته باشند، می تواند رو به رشد و تحول گرا باشد.

 

وی اظهار کرد: زنده بودن نماز جمعه اقتضا می کند که این نهاد زاینده باشد. زنده، متحرک، چابک، تاثیرگذار، کنش گرا، جریان ساز، مردم نهاد، ولایت محور با رصد و پایش به همراه حضور میدانی و ارتقا و تعمیق ایمان داشته باشد که رسالت نهاد نماز جمعه و امامان جمعه است.

 

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: رشد و تحول نماز جمعه و نهاد جمعه متناسب با گام دوم انقلاب باید باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد امام جمعه گفت: امام جمعه منصوب ولی امر است و سخن گوی ولی امر محسوب می شود و تبلور شخصیت ولی فقیه در جامعه است البته در حال حاضر ائمه جمعه مراکز استان ها ائمه جمعه ویژه هستند که حکم نمایندگی ولی فقیه را می گیرند و ائمه جمعه شهرستان ها فقط امام جمعه هستند و نماینده ولی فقیه نیستند اما در شرع مقدس چون امام جمعه با نصب ولی فقیه است و این جایگاه شارع مقدس برای ولی فقیه و حاکم مسلمین قرار داده است و منصوب به ائمه اطهار است در واقع امام جمعه باید تبلور شخصیت رسول الله و ائمه اطهار و ولی فقیه در عصر غیبت باشد و هم در اقامه نماز جمعه و در خطبه ای که یاد می کند، تبلور این جایگاه باشد.

 

آیت الله کعبی تصریح کرد: خطیب موظف است در دو خطبه رهنمودهای ولی فقیه را تبیین کند و حق ندارد هم عرض ولی فقیه و یا در دیدگاه دیگری غیر از دیدگاه ولی فقیه مطالبی را در نماز جمعه بیان کند. امام جمعه در این جایگاه باید تجلی شخصیت اخلاقی، تقوا و بصیرتی ولی فقیه باشد که بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 1154408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha