هشدار پلیس فتا در خصوص پیامک های جعلی/ شیوه ها و شگردهای کلاهبرداران تشریح شد

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان با هشدار دادن نسبت به پیامک های جعلی برای کلاهبرداری های اینترنتی، شیوه های کلاهبرداری را توضیح داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سرهنگ امین یادگار نژاد، یکشنبه (15 اسفند) در نشست خبری از افزایش 18 درصدی وقوع جرایم سایبری در استان طی یکسال اخیر خبر داد.

 

 

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان دلیل افزایش این جرایم را عدم برخورداری از حداقل های آگاهی های کاربران فضای مجازی خواند و افزود: اگر افراد این حداقل ها را در خصوص استفاده از فضای مجازی نداشته باشند به دام کلاهبرداران می افتند.

 

 

وی با بیان اینکه 96 درصد از پرونده های سایبری کشف شده را می توان با همکاری اصحاب رسانه پیشگیری کرد؛ افزود: در راستای آگاهی بخشی 13 برنامه رادیویی،17 برنامه با همکاری صدا و سیما با موضوعات کلاهبرداری پیامکی و اینترنتی، 411 خبر آگاه سازی از طریق سایت ها و مطبوعات، 461 کلاس آگاه سازی برای ارگان ها و نهادها، بیش از 67 مورد تولید محتوا در 162 کانال و صفحه پرمخاطب که بیش از یک و نیم میلیون بازدید داشته، در یک سال اخیر انجام شده است.

 

 

سرهنگ یادگارنژاد اظهار کرد: بیشترین کلاهبرداری ها مربوط به کلاهبرداری های رایانه ای است که 42 درصد کل پرونده های پلیس فتا را تشکیل می دهند و این پرونده ها نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

 

 

وی 21 درصد پرونده ها را مربوط به برداشت های غیرمجاز، 63 درصد مجموع کلاهبرداری های رایانه ای و برداشت های غیرمجاز، 12 درصد مزاحمت های اینترنتی ، 7 درصد مربوط به هتک حیثیت و نشر اکاذیب و 19 درصد سایر است که انگیزه متهمین در وقوع جرایم سایبری، کسب منابع مالی، انگیزه های ضداخلاقی، رقابت شغلی، سرگرمی و کنجکاوی است.

 

 

رییس پلیس فتا استان کرمان ارزش ریالی پرونده های جرایم اینترنتی را 140 میلیارد ریال اعلام کرد که به صاحبان آنها برگشت داده شده و افزود: همچنین 10 باند کلاهبرداری منهدم شده که 6 باند مربوط به کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز و 4 باند هم هتک حرمت و حیثیت افراد و جرایم ضداخلاقی در فضای مجازی منهدم شده است.

 

 

وی ادامه داد: زمینه جرایم اینترنتی را خود قربانی ایجاد می کند و اگر این زمینه ها از بین برود 63 درصد پرونده ها کاهش پیدا می کند؛ گفت: شیوه و شگرد های کلاهبرداران باید به مردم اطلاع رسانی شود.

 

 

یادگارنژاد یکی از شیوه های کلاهبرداری اینترنتی را از طریق پیامک های حاوی لینک های آلوده دانست که قبلاً از طریق تبلیغ کالا به قیمت پایین بود و الان شگرد کلاهبرداران به سمت این رفته که ترسی بر کاربران غالب کنند مبنی بر اینکه شما متهم هستید و برای اطلاع از پرونده، قربانی را وادار به تصمیم عجولانه می کنند که وارد لینک شود.

 

 

وی افزود: وقتی کاربر وارد لینک شد، اول گوشی او آلوده به نرم افزار کلاهبرداران می شود که در این صورت باید آن نرم افزار را پاک کرد و یا گوشی را به تنظیمات کارخانه برگرداند.

 

 رییس پلیس فتا استان دومین اتفاق پس از ورود به لینک آلوده را ورود به درگاه جعلی دانست که اطلاعات کارت بانکی کاربر را در اختیار می گیرد و سوم اینکه به محض ورود، با شماره تلفن و کارت ملی اقدام به فعال کردن همراه بانک قربانی می شود و کد احراز هویت را برمی دارد و از حساب های او به راحتی می تواند برداشت غیرمجاز انجام دهد.

 

 

وی تأکید کرد: هر پیامکی با هر زمینه ای که حاوی لینک یا دریافت خدمات بود و درخواست پرداخت پول کرد، حتماً جعلی است زیرا اطلاع رسانی های قوه قضائیه و دولت همه رایگان است و درخواست وجه نمی کند.

 

 

یادگار نژاد با اشاره به ایام پرداخت سود سهام عدالت، نسبت به پیامک های جعلی هشدار داد و افزود:  پیامک های حاوی لینک، جعلی است و وقتی کاربر وارد آن شد، گوشی او آلوده شد می شود و این پیامک برای کسانی که حتی مخاطبین او هم نیستند ارسال می شود و آنها شاکی کسی می شوند که این پیامک از طریق گوشی او برای آنان ارسال شده است.

 

 

وی تأکید کرد: چنانچه در این شگردها، همراه بانک شخص فعال شد فوری آن را با همکاری بانک غیرفعال کند و یا رمز خود را تغییر دهد.

 

 

رییس پلیس فتا استان کرمان ادامه داد: روش دوم کلاهبرداری این است کلاهبرداری از طریق تماس های تلفنی یا از طریق واتساپ است که کلاهبردار پروفایل خود را صدا وسیما گذاشته و ترتیب یک مصاحبه جعلی با مدیرعامل همراه اول می دهد و بعد می خواهند کدی که تحت عنوان برنده شدن برای او ارسال شده را بخوانند در حالیکه این کد، همراه بانک او را فعال می کند.

 

 

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد کلاهبرداری ها در بین همین پیامک ها است؛ از شهروندان خواست موارد مشکوک را به دفتر رییس پلیس فتا استان با شماره  03421824603 تماس بگیرند.

 

 

یادگار نژاد  در خصوص چهارشنبه آخر سال هم گفت: خرید مواد محترقه در فضای مجازی و هر گونه آموزش برای ساخت و استفاده ممنوع است و پلیس فتا از امروز به طور شبانه روزی فضای مجازی را رصد می کند و موارد تخلف را برابر قانون برخورد می کند.

 

 

وی با تأکید بر مراقبت و هوشیاری نسبت به حراجی های آنلاین و سایت های جعلی برای پیش فروش اماکن، بلیط قطار یا رزرو هتل ها و...در شب عید؛ با بیان اینکه در استخراج ارز دیجیتال 2826 سخت افزار که از صحنه جرم جمع آوری شده بود و ادله جرم مبنی بر اثبات جرم یا شناسایی متهم بود، استخراج شد و به 684 پرونده رسیدیم.

 

 

رییس پلیس فتا استان کرمان گفت: در مجموع همه شهرستان های استان به جز فاریاب، دارای پلیس فتا است و یکی از وظایف پلیس فتا پشتیبانی اطلاعاتی از سایر رده ها است و در صورت مشاهده هر تخلفی در فضای مجازی به رده مربوطه اطلاع داده می شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: پلیس فتا سراسر کشور  در لحظه با یکدیگر مرتبط هستند و با اولین جرم، اطلاع رسانی می شود اما سعی بر پیشگیری و آگاه سازی داریم که متأسفانه سادگی و عدم اطلاع و آگاهی افراد بیش از پیش در وقوع جرائم تاثیر گذار است.

کد خبر 1154495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha