عقل با فطرت و حقیقت انسان آمیخته است

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: عقل با فطرت و حقیقت انسان آمیخته است و انبیا آمدند تا این دفینه های عقل را استخراج کنند و هر چه بیشتر استخراج شده انسان به تعالی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،حجت الاسلام والمسلمین حمید پاسانیا امروز در آئین رونمایی از نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه عقل سراسر نور است عنوان کرد: درک انسانی از عقل برای بشری و امتداد فرهنگ سازی و تمدن سازی و منطق اقتضائات خاص خود را دارد و نقش کتابت در دنیای موجود اهمیت زیادی دارد.

 

 استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: نرم افزارهای جامعی در علوم عقلانی طراحی شده و این ابتکار در سه دهه، خلاء دوران معاصر را تا حدی جبران کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پاسانیا تصریح کرد: در معنای عقل در متون اسلامی ما روایات زیادی وجود دارد،عقل آدمی چون چراغ است و از عقل مانند فرشته ای نام برده است تا انسان بتواند حکیمانه و عاقلانه زندگی می‌کند و انسان به حد بلوغ برسد و عقل در او رشد پیدا کند.

 

وی عنوان کرد: برای کسب آگاهی از جهان از عقل به عنوان موجودی متعالی یاد می شود که زمین و زمان در آن اثر ندارد و از انسان که با این عقل پیوند دارد و مراتبی را از بالقوه بودن تا بالفطر بودن در رابطه با انسانها ایجاد می کند.

 

 استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: عقل با فطرت و حقیقت انسان آمیخته است و انبیا آمدند تا این دفینه های عقل را استخراج کنند و هر چه بیشتر استخراج شده انسان به تعالی رسیده است.

 

وی افزود: عقل قابل حذف شدن نیست، هر چند فیلسوفان عالم در صدد حذف عقل هستند که به جای اینکه نور ببخشد بر عالم سایه می اندازند، عقل یک حقیقت مستقل است، آن وقت در خدمت انسان قرار می گیرد اما اگر عقل را ابزار بدانیم این گونه نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین پاسانیا بیان کرد: در اندیشه اسلامی عقل نور است و عقل نوری است که انسان را هدایت و فرشته ای که انسان را رام می کند علم و معرفت را با کتابت حفظ کنیم، بسیاری از یافته های جهان با کتابت حفظ شده است وگرنه اندیشمندان این یافته ها را با خود به گور می بردند، پس کتابت سهم عمده ای در حفظ علم دارد و وقتی حوزه کتابت آسیب ببیند این فرهنگ رو به زوال است.

کد خبر 1154766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha