کمرنگ شدن مرزهای جهانی عامل رشد شبکه هیسپان تی وی

عضو پژوهشکده روابط بین الملل اسلامی و مطالعات امنیت و تروریسم کمرنگ شدن مرزها در سالیان اخیر را عاملی برای رشد و توسعه شبکه هیسپان تی وی دانست و قرابت فرهنگی و تاریخی ایران و کشورهای اسپانیولی زبان را در این راستا موثر دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، غلامرضا کحلکی عضو پژوهشکده روابط بین الملل اسلامی و مطالعات امنیت و تروریسم درباره اهمیت اطلاع رسانی و فعالیت های رسانه ای برای مردم امریکای لاتین گفت: از حیث ژئوپلتیک، جمهوری اسلامی ایران با بازیگری در این میدان و با کمک رسانه ها می تواند نقش موثری را در توسعه و گسترش کنشگری و ضریب نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این حوزه جغرافیایی داشته باشد. در واقع، عرصه سیاست خارجی دکمه ای است که توقف ندارد و یک سیاست خارجی موفق سیاستی است که برای تک تک مناطق و جغرافیای عرصه بین الملل برنامه و استراتژی خاص به خود را داشته باشد.


 این کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به گستردگی زبان اسپانیولی در سراسر جهان، گفت: از آنجایی که جمعیت، عامل بسیار مهمی در مولفه های سیاست داخلی و به تبع آن سیاست خارجی است، از این رو بحث زبان اسپانیولی از اهمیت بسیار زیادی برخورد است. شبکه هیسپان تی وی نیز به واسطه همین امر گستره وسیعی از مخاطبان را پیش روی خودش می بیند و این امر می طلبد که برنامه ریزی ویژه ای برای مخاطبان خود داشته باشد.  
 وی به ویژگی های مشترک میان مردم امریکای لاتین خاصه آرژانتین با ایران اشاره و تصریح کرد: مردم این کشورها از ادبیات بسیار غنی برخوردار هستند، هم چنین در بستر تاریخ، ادبیات ملی گرایانه و ناسیونالیسم در بین آن ها بسیار رواج دارد. همینطور که ما هم در این حوزه از ادبیات اساسا با یک روحیه ناسیونالیستی در بستر تاریخ دارای شاهکار های ادبی خاصی هستیم. بسیاری از مولفه های دیگر نظیر گرایش به هنر های نمایشی، فیلم، تئاتر، مجسمه سازی و ... اساسا بحث هنر و فرهنگ در هر دو ملت یک پشتوانه قوی دارد.


 کحلکی درباره مولفه های فرهنگی دینی به عنوان یکی دیگر از مشترکات مردم امریکای لاتین و ایران گفت: بزرگترین مسجدها در امریکای لاتین و در آرژانتین است. این قرابت های فرهنگی و دینی می تواند ملت های ما را به هم نزدیک کند. از طرفی دیگر، امروزه دنیا با یک اسلام هراسی گسترده رو به رو است و تغییر این رویه با مولفه های رسانه ای قابل انجام است.


 وی گفت: تصویری که رسانه های خارجی از جمهوری اسلامی ایران ارائه می دهند، یک تصویر نامعقول و نامناسب است. در این میان، اگرچه رسانه هایی مثل هیسپان تی وی تلاشش را می کنند و موفقیت نسبی حاصل شده است اما این به معنای کمال کار نیست و هنوز خیلی جای کار دارد. 


کحلکی با تاکید بر اینکه زبان علم، زبان مشترک بشری است، تصریح کرد: همکاری های علمی و فرهنگی می تواند یکی از راه ها نزدیک شدن کشورها به یکدیگر باشد. می توانیم این ظرفیت برای همکاری را از طریق شبکه هایی چون هیسپان تی وی برجسته کنیم و با ارائه تصویری مناسب از ایران به مخاطبان کشورهای اسپانیولی زبان، کشورمان را به عنوان مقصد گردشگری و همفکری های علمی و فرهنگی معرفی کنیم. 


وی در پایان با عنوان اینکه در این عصر مرزها کمرنگ شده اند، گفت: نه تنها شبکه هیسپان تی وی بلکه تمام شبکه های برون مرزی، آینده روشنی دارند و علت آن هم این است که با محو شدن مرزها، تبادل و ارتباط بین ملت ها سریع تر انجام می شود و اگر رسانه ها هوشمندانه عمل کنند می توانند نقش بسیار مهمی را در شناساندن ملت ها به یکدیگر و نزدیکی فرهنگ ها ایفا کنند.

 

کد خبر 1154867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha