جاذبه های گردشگری دهستان ناصرآباد بخش جغین

دهستان ناصرآباد با هزار و۶۰۰ نفر جمعیت در فاصله ۱۰ کیلومتری مرکز بخش جغین و ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان رودان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، ناصرآباد، دهستانی متشکل از چندین پارچه آبادی با جاذبه های گردشگری فراوان ازجمله « امامزاده شاه محمد(ع) »، « جنگل و رودخانه کهنک »، « سنگ گُوَسپُوهنُو »، « قلعه باستانی »، « قبرستان قدیمی »، « تپه تاریخی »(رند مراد)، « تپه های شنی »(ریگ)، « رودخانه دائمی و جنگل »، « باغات و نخیلات » و ... است و مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد.

 

این دهستان امامزاده ای به نام « شاه محمد(ع) » دارد که در منطقه کوهستانی جنوب غربی روستای کم باران واقع شده. بدنه و سقف بنای امامزاده بسیار قدیمی و از سنگ و ساروج است که متاسفانه سقف آن فرو ریخته و بدنه نیز در حال تخریب شدن است.

 

در گذشته های نه چندان دور و قبل از آغاز دوره خشکسالی طولانی مدت در سال 1374، زوار برای رفتن به این امامزاده باید از جنگلی سرسبز و زیبا و رودخانه دائمی « کهنک » عبور می کردند، اما در حال حاضر از جنگل و رودخانه جز چند بوته درخت « گز » و « کرت » و زمینی خشک و بدون آب باقی نمانده است.

 

اگر چه بارندگی های بسیار خوب در سال جاری که موجب تخریب راه خاکی روستای کم باران به امامزاده شده، امید را در دل اهالی برای رویش دوباره جنگل و جاری شدن آب زلال در رودخانه، زنده کرده است.

 

 

« قلعه باستانی »، « قبرستان قدیمی » و « تپه تاریخی » که در فاصله یک کیلومتر غرب روستای قوچی واقع شده اند نیز از دیگر جاذبه های دهستان ناصرآباد به شمار می روند که با توجه به وجود قبرهایی بسیار قدیمی، نشان از قدمت و پیشینه تاریخی این آثار به جای مانده از پیشینیان دارد.

 

متاسفانه به دلیل غفلت و بی تفاوتی متولیان نسبت به این آثار ارزشمند، برخی افراد سوجو و فرصت طلب به حریم این بناهای تاریخی تجاوز کرده و خساراتی را به این آثار وارد کرده اند.

 

 

« سنگ گُوَسپُوهنُو » یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این دهستان است که در بخش جنوبی روستای کم باران قرار دارد و در ایام نوروز به علت سرسبزی می تواند مورد توجه طبیعت گردان قرار گیرد.

 

وجود چندین تپه‌های شنی که تحت عنوان « ریگ » از آنها نام برده می شود از « ریگ گزنبور » از دیگر جاذبه های گردشگری است که در قسمت شرقی روستای پاریگ و بخش جنوبی مرکز دهستان ناصرآباد واقع شده اند.

 

باتوجه به نامرغوب و شوره زار بودن خاک در سطح روستاهای دهستان ناصرآباد، بخش اعظمی از این تپه ها تخریب شده و از شن های آن برای اصلاح خاک جهت انجام زارعت و کشت مرکبات و نخیلات استفاده شده است.

 

 

« جنگل های سرسبز » در ضلع جنوبی رودخانه بزرگ جغین که بخشی از آب سد استقلال میناب را تامین می کند یکی دیگر از نقاط گردشگری این دهستان به شمار می رفت که طی سال های کم باران و خشکسالی به کلی از بین رفت و با بارش های امسال برخی از بوته های به جای مانده از درختان جنگلی در حال جوانه زدن هستند که سرسبزی خاصی را به منطقه بخشیده است و می تواند در ایام نوروز میزبان دوستداران طبیعت باشد.

 

وجود مزارع سرسبز و باغات در روستاهای ناصرآباد مرکزی، پاریگ، زگشکی، کم باران، کهرگویی، تهمان صبحاحی از دیگر جاذبه های گردشگری است.

 

عدم توجه به پتانسیل و ظرفیت های گردشگری بکر و منحصر به فرد در اقصی نقاط استان هرمزگان به نحوی مشهود است اما این مسئله در بخش جغین شهرستان رودان که دارای مناطق بسیار زیبا و دیدنی است و می توان از طریق معرفی این نقاط و جذب گردشگر به رونق اقتصادی این منطقه کمک شایانی کرد، به شکل حادتری نمود پیدا کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1154882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha