اقدام ارتش در جذب نخبگان، امید به ماندن در کشور و جایگاه تاثیرگذاری آنها را افزایش داده است

امیر شیخ با اشاره با افزایش درصد رضایتمندی نخبگان در همکاری با نیروهای مسلح به خصوص ارتش گفت: اقدام ارتش در جذب نخبگان و کسر خدمت سربازی امید به ماندن در کشور و جایگاه تاثیرگذاری آنها را افزایش داده است.

امیر شیخ در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد سیاست های کلی جذب نخبگان در نیروهای مسلح به خصوص ارتش گفت: نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی نخبگان عرصه فعالیت های دانشجویان نخبه ای است که در ارتش جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده اند و از ظرفیت علمی این عزیزان برای ساخت محصولات دفاعی بهره بردیم. ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای وظیفه ذاتی خود در زمینه آموزش نخبگان وظیفه، مدت زمان دوره سربازی را بر اساس نیاز جامعه هدف که نخبگان هستند و ما از آنها به عنوان سرمایه های نظام یاد می کنیم، فرآیند آموزش آنها را به گونه ای مدیریت کرده که بتوانند در پایان دوره از ظرفیت علمی آنها بهره بگیرد و در ضمن بتواند حوزه های نیاز خود را به آنها نشان دهد.

 

معاون تربیت و آموزش ارتش افزود: ما برای نخبگان فرآیند دوره آموزشی خاصی را تدارک دیدم که متفاوت از دوره های آموزشی سربازی است. ما نخبگان را در سه سطح کلی به کار می بریم. بخش اول از ظرفیت علمی نخبگان در حوزه دفاعی استفاده می کنیم که این نمایشگاه بخشی از دستاوردهای علمی و دفاعی آنها و کمک آنها به ارتش است. بخش دوم ما در عرصه رسیدگی به مسایل و مشکلات نخبگان پل های ارتباطی ایجاد کردیم که صدای نخبگان به گوش مسئولان برسد.

وی گفت: هیچ دستگاهی قادر نیست در یک لحظه این تعداد نخبه در یک زمان و مکان واحد جمع کند و در یک مدت زمان کوتاه بتواند با آنها کار کند. ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح این قدرت را دارند که این نخبگان را در یک نمایشگاه بزرگ کنار یکدیگر جمع آوری کند.

 

امیر شیخ گفت: این نمایشگاه زمینه آشنایی نخبگان با ظرفیت های گوناگون یکدیگر را فراهم کرده است تا با هم رشته های خود در سراسر کشور آشنا شود. در این نمایشگاه ها تیم هایی شکل می گیرد که تیم های کاری را شکل می دهد.

 

معاون تربیت و آموزش ارتش ادامه داد: نخبگان بعد از ورود به واحد سربازی بر اساس رشته در آسایشگاه ها و گروهان ها سازماندهی می شوند و برنامه هایی به عنوان حلقه های مهارتی در راستای دانش و تخصص آنها و آشنایی با سایر نخبگان در سراسر کشور برای آنها اجرا می شود. نخبگان با آشنایی با ظرفیت یکدیگر تیم سازی کرده و فعالیت های خود را آغاز می کنند.

 

معاون تربیت و آموزش ارتش گفت: ما در مدت کوتاه سربازی ظرفیت بسیار عظیمی از کارگاه نخبگانی را برای آنها فراهم می کنیم و برنامه های خاصی برای آنها طراحی کرده ایم تا بتوانیم از ظرفیت علمی آنها استفاده کنیم. تنها جایی که توانسته ایم منویات رهبر انقلاب در جامعه نخبگان را صددرصد جامه عمل بپوشانیم این است که نخبگان را توانسته ایم در ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای رشته تخصصی شان به کار ببریم.

 

امیر شیخ اظهار کرد: این نمایشگاه در حقیقت تخصص نخبگان را تبدیل به یک محصول کرده و به نمایش گذاشته است.

 

وی گفت: نخبگان بعد از ورود به ارتش با نظام مسایل ارتش آشنا می شوند و با توجه به تخصص خود موضوعی را انتخاب می کنند و در آن زمینه فعالیت می کنند. نخبگان این موضوعات را در قالب خدمت سربازی و یا به عنوان همکار پژوهشی بهره می برند و ارتش از دانش علمی آنها در طی خدمت سربازی و پس از آن استفاده می کند.

 

امیر شیخ با اشاره به ارتباط خوب میان ارتش و نخبگان یادآور شد: ارتباط خوب میان ارتش و نخبگان خاستگاه اش مرکز آموزش و نمایشگاه نخبگانی ارتش است. ما از هر ظرفیتی که در داخل نخبگان وجود داشته باشد که نیاز عملیاتی ارتش باشد، قطعا وارد مذاکره می شویم و از آنها بهره می بریم و جایی که می توان ادعا کنیم که از ظرفیت نخبگانی استفاده بهینه می شود، نیروهای مسلح است که نیازهای خود را به صورت پروژه به نخبگان معرفی می کنند.

 

معاون تربیت و آموزش ارتش گفت: ضعف ما در کشور عدم مسئله یابی است در حالی که در ارتش ما مسایل را احصا کردیم و در قالب نظام مسایل در اختیار نخبگان قرار داده و نخبگان در این موضوعات به ارتش کمک می کنند. در فرآیند نخبگان آنچه مهم است درصد رضایتمندی نخبگان است و اقدام ارتش در جذب نخبگان و کسر خدمت سربازی امید به ماندن در داخل کشور را افزایش داده است زیرا ما برای آنها جایگاه تاثیرگذاری و کارآفرینی ایجاد کرده ایم و این امر موجب انگیزه و مانع خروج آنها از کشور شده است و آمارها نشان می دهد که درصد قابل توجه از نخبگان که در مصاحبه های خود قصد رفتن به خارج از کشور را داشته اند، قصد آنها تغییر کرده و در کشور با رضایتمندی می مانند.

کد خبر 1155132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha