ویژه‌نامه نوروزی سیاست‌نامه منتشر شد

شماره ۲۱ سیاست‌نامه به عنوان شماره مخصوص نوروز به روی دکه‌های مطبوعاتی رفت.

خبرگزاری شبستان،گروه اندیشه،حامد زارع صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول مجله در یادداشتی کوتاه درباره شماره جدید سیاست‌نامه نوشته است: «سیاست‌نامه ۲۱ با همه شماره‌های پیشین متفاوت است. مجله‌ای که به عنوان ویژه‌نامه نوروز ۱۴۰۱ فراهم کرده‌ایم، حاوی تاریخچه یک قرن علم سیاست در ایران است. سیاست‌نامه با همیاری استادان معاصر علوم سیاسی در این شماره دایره‌المعارف تاریخ معاصر علم سیاست در ایران را در سیصد و چهل صفحه تدوین و منتشر کرده است. این شماره ویژه حاوی چهار بخش ویژه است که هر کدام گوشه و گونه‌ای از تبارشناسی دانش سیاسی از سال ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ خورشیدی را بر عهده دارد. تقریباً همه نامداران علم سیاست ایران در این مجله مطلب نگاشته‌اند و مهمتر از آن اینکه در نظرسنجی سیاست‌نامه در باب یک قرن علم سیاست در ایران مشارکت کرده و چهره‌های ممتاز صدسال علوم سیاسی ایران را انتخاب کرده و درباره آنها نوشته‌اند. اگر علاقمندید درباره نتایج نظرسنجی سیاست‌نامه و یا مفردات و محتوای چهار بخش این ویژه نامه را بدانید»

 

سیاست‌نامه نوروزی از پنج بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش سرمقاله، احمد نقیب زاده، رئیس شورای علمی سیاست‌نامه یکی از مفصل‌ترین و پراهمیت‌ترین مقالات سال‌های اخیر خود را نوشته است. استاد ممتاز دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سرمقاله خود صد سال علوم سیاسی ایران را با نگاهی انتقادی و بدون محافظه‌کاری نقد و بررسی کرده است. در بخش جستارها مقالاتی مهم و استراتژیک پیرامون علوم سیاسی درج شده است. در این بخش تحلیل استادان و پژوهشگران معاصر ایرانی را درباره وضعیت علوم سیاسی در ایران می‌خوانید. این تحلیل در دو سرفصل کلی معرفت‌شناسی و آسیب‌شناسی دسته‌بندی و سامان داده شده است. سیاست‌نامه در بخش جشن‌نامه بر آن شده تا جشن سده علوم سیاسی برپا کند. همه ما می‌دانیم از سال ۱۳۰۰ تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی علوم سیاسی در ایران روزهای خوش و ناخوش زیادی را پشت سرگذاشته است. در این بخش نگاهی نوستالوژیک و خاطره‌محور به این صدسال انداخته شده است.در بخش نظرسنجی ویژه‌نامه‌ای برای قرن سیاست در ایران فراهم آورده شده است.

 

به مناسبت ویژه‌نامه صدسالگی علوم سیاسی در ایران، استادان، پژوهشگران و روزنامه‌نگاران اندیشه سیاسی با مشارکت در نظرسنجی سیاست‌نامه، برترین‌های علم سیاست در قرن گذشته را انتخاب کرده‌اند.

 

در بخش کارنامه نیز آراء و آثارحسین بشیریه را در گفتگو با شاگردانش مورد بررسی قرار داده شده است. در نظرسنجی سیاست‌نامه تنها کسی که به طور همزمان در دو بخش مهمترین بهترین مدرس و مهمترین مولف حائز رتبه نخست شده است، حسین بشیریه است.

 

در این بخش نگاهی به آثار و آراء او شده است. سیاست‌نامه به عنوان مجله اندیشه سیاسی ایران به سردبیری حامد زارع منتشر می‌شود.

 

کد خبر 1155317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha