اشتغالزایی به شیرینی طعم عسل/ حمایت از تولید  بستر رونق اقتصاد جامعه است

تقویت حمایت از پرورش دهندگان زنبود عسل بستر رونق اشتغالزایی و شیرینی زندگی مردم می شود.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ این روزها طعم تلخ بیکاری جوانان، کام بسیاری از خانواده را تلخ کرده است در حالی که توانمند سازی نسل جوان می تواند گامی مهم در راستای اشتغال جوانان جوانان باشد.

 

توجه به زنبورداري و ايجاد زنبورستان ها طعم تلخ بيكاري جوانان را به کام جوانان بیکار و خانواده های آنی به طعم شیرین عسل تبدیل می کند.

 

زنبور داری از دیر باز در استان لرستان مرسوم بوده و توجه به توسعه این صنعت زمينه اشتغالزايي و توسعه اقتصادی را درپی دارد و ظرفيت مناسبي براي ايجاد اشتغال به شمار مي رود.

 

توسعه این حرفه زمينه اشتغال جوانان، توليد و صادرات عسل و در نتيجه، ارز آوري براي كشور فراهم مي شود.

 

برای توسعه این حرفه لازم است از شیوه سنتی فاصله بگیریم چراکه شيوه توليد سنتي عسل و موم نيز زنبورداري ها را از استانداردهاي جهاني دور می کند.

 

اطلاع‌رساني در مورد تشخيص عسل مرغوب از نوع تقلبي، اعطاي تسهيلات زودبازده و برخورد با توليدكنندگان عسل هاي نا مرغوب مي‌تواند در حل مشكلات چرخه توليد عسل كمك كند.

 

همچنین حمایت از زنبورداران در قالب تسهيلات اعطايي دولتي و بانك‌ها می تواند در رفع مشکلات موثر باشد.

 

« محمد مقدسی» از زنبورداران شهرستان بروجرد و مدیر عامل شرکت تعاونی زنبورداران همت زاگرس شهرستان بروجرد اظهار داشت: در سال 1376 در سن 18 سالگی از طریق یکی از دوستانم با یکی از زنبورداران آشنا شدم.

 

وی افزود: کار زنبور داری خودم را  با پنج کلونی کار را شروع کردم و در کنار دوستم مشغول یادگیری زنبور عسل شدم.

 

مقدسی ادامه داد: به علت پوشش گیاهی در روستا وجود داشت و علاقه خودم به زنبورداری باعث شد وارد این شغل شوم و تا حدودی در کارم موفق بودم.

 

وی افزود: برای توسعه کار به فکر دریافت تسهیلات افتادم، ادامه داد: با حمایت بسیج سازندی شهرستان بروجرد در سال 1394-1393 موفق به اخذ تسهیلات شدم و شغلم را گسترش دادم.

 

این تولید کننده لرستانی ادامه داد: به همت بسیج سازندگی و تعدادی از بسیجیان که در شغل زنبورداری مشغول به کار بودند در سال 1395 شرکت تعاونی زنیورداران همت زاگرس بروجرد را تاسیس کردیم.

 

وی بیان کرد: به حمد الله در کنار خودم چهار نفر به صورت کارآموز مشغول به کار می باشند و درنظر داریم از طریق تعاونی زنبورداران همت زاگرس بروجرد شروع به عضو گیری کنیم و کارمان را گسترش دهیم و افراد بیشتری را مشغول به کار کنیم.

 

مقدسی ادامه داد: در حال حاضرسرمایه خودم به تنهایی 150-200میلیون تومان است.

 

وی با اشاره به برنامه های خود جهت گسترش و توسعه کار بیان کرد: جهت توسعه و گسترش در نظر داریم علاوه بر تولید عسل، فراورده های دیگر زنبورعسل ماننده گرده گل، ژله رویال و زهر زنبور عسل را تولید کنیم.

 

مقدسی  با اشاره به میزان تولید عسل سالانه، افزود" تولید در سال بستگی به تعداد کلونی و سال دارد اما می توان گفت میانگین از  هر کلونی در سال 4کیلوگرم عسل طبیعی برداشت می کنیم.

 

وی همچنین با اشاره به میزان فروش ادامه داد: الان چند سالی است که به دلیل عسل های صنعتی و عسل های تقلبی و دست ساز بازار آنچنانی نداریم .

 

مقدسی خاطرنشان کرد: میزان در آمد سالیانه به طور میانگین 70 میلیون تومان است.

 

این پرورش دهنده زنبوز عسل افزود: بازار هدف ما شهرستان بروجرد و حومه و شهرستان های اطراف  است.

 

گفتنی است، زنبور عسل علاوه بر تولید عسل قابلیت تولید محصولات متنوع دیگری را دارد که هر کدام از این محصولات در صنایع گوناگون به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

قابلیت تکثیر و زاد و ولد این حشره به عنوان یکی از مزیت های این حرفه محسوب میشود که پرورش دهندگان با رعایت کلیه اصول فنی می توانند از کلنی های پرجمعیتی برخوردار شوند که در نتیجه باعث ارتقاء کمی و کیفی می شود.

 

در مجموع حمایت های بسیج در راستای اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی و ایجاد اشتغال باعث رونق اقتصادی شده و امیدواریم با روند رو به رشد و نظارت ها بر اجرای دقیق طرح ها بتوان خلأ های اقتصادی جامعه را ترمیم کرد و به سمتی برویم که بتوانیم با تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی کشور را از وابستگی اقتصادی نجات دهیم.

کد خبر 1155437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha