کانون های فرهنگی هنری مساجد در ایجاد اشتغال در محلات می توانند سهیم باشند

کامرانی گفت: دعوت از ساکنان محله در کانون های فرهنگی هنری مساجد برای آموزش های اشتغال زایی مانند قالیبافی و ... و همچنین ارائه آموزش ها با هزینه مناسب، ضمن جذب ساکنان محلات به مساجد موجب محوریت مساجد در حوزه اشتغال زایی خواهد شد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا (ص)، منشا تحولات و خدمات و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی به شمار می رفته است.

مسجد موضوعی است که از جهات گوناگون در گذر زمان مورد توجه همه مسلمانان بوده و هیچ حرکت و تحولی را در سرزمین های اسلامی نمی توان یافت که مسجد در آن نقش نداشته باشد.

در حال حاضر نیز مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیت های گسترده هستند و هر قدر این فعالیت ها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیش تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه به ویژه قشر جوان قرار می گیرد که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه است.

 

در آستانه 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد به سراغ «سعیدرضا کامرانی»، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس رفتیم و نظر وی را در مورد کارکردهای مساجد و ویژگی آن در جامعه امروز جویا شدیم که متن این گفتگو به شرح زیر است:

مساجد در دین اسلام از چه جایگاهی برخوردارند؟

مساجد از صدر اسلام همواره مامن و کانونی برای حل و فصل مسائل مختلف بوده اند و در دوره امامت امام علی (ع) شاهد رفع بسیاری مشکلات در مساجد هستیم.

مساجد چه جایگاهی در انقلاب اسلامی دارند؟

در پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و پس از آن، مساجد نقش محوری مهمی داشته اند و حضور مردم در مساجد تنها به عبادت و فرایض دینی انجام نمی شود و مسجد به یک پایگاه فعالیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری تبدیل شده است.

چه راهکارهایی برای جذب جوانان در مساجد از نظر شما کارایی دارند؟

برگزاری فعالیت های متعددی مانند امور ورزشی، فرهنگی باید توسط کانون های مساجد پررنگ تر شود تا شاهد افزایش جذب نوجوانان و جوانان به مساجد باشیم و از نیروهای جوان در برگزاری اردوهای جهادی مساجد برای ایجاد یک جاذبه و هدایت انرژی جوانان باید استفاده شود.

حضور روحانیون جوان چه تاثیرات مطلوبی در مساجد در پی دارد؟

در کنار ائمه جماعت مساجد باید از طلاب جوان آموزش دیده و آشنا با نیازها و مشکلات نسل جوان استفاده شود زیرا کاهش فاصله سنی روحانیون در مساجد با نوجوانان و جوانان باعث ایجاد درک بهتر و برنامه ریزی بهتر برای امور نوجوانان و جوانان می شود.

برگزاری برنامه های فرهنگی توسط کانون های مساجد چه پیامدهای مطلوبی در پی دارد؟

زمانی که برنامه هایی مانند کوهنوردی، ورزشی ، فوتبال و فوتسال با محوریت مسجد برای نسل جوان برگزار شود، آنها بیشتر برای گذراندن وقت خود در مسجد تمایل نشان می دهند و به امور مذهبی و اقامه نماز در مسجد تمایل بیشتری خواهند یافت.

در مساجد باید در تمام ساعات روز به روی مردم باز باشد و برنامه های مختلفی برای ساعات مختلف در نظر گرفته شود و در مجموع می توان گفت که اسلام دین جوانان است و کانون های فرهنگی مساجد در هدایت نشاط جوانی و برنامه ریزی هدفمند برای جوانان نقش موثری دارند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد چه نوآوری هایی در برگزاری برنامه های فرهنگی می توانند ایفا کنند؟

کانون های فرهنگی مساجد با همکاری مدارس می توانند جاذبه هایی مانند اردوهای جهادی برای کمک به نقاط محروم برای جوانان ایجاد کنند و در دوران دفاع مقدس شاهد این بودیم که مساجد با امور فرهنگی بسیاری از جوانان را جذب جبهه های حق علیه باطل کردند و نقش موثری در ترویج فرهنگ ایثار داشتند.

همچنین ائمه جماعت در مساجد ساعاتی در روز را به گفتگو با مردم محل و شنیدن درد دل آنها بنشینند و از احوال مردم محله با خبر باشند.

برای بازگرداندن کارکرد واقعی به مساجد چه اقداماتی باید انجام شود؟

 در مساجد در صورت امکان سالن چند منظوره برای برگزاری مراسم شادی، اعیاد مذهبی، مراسم سوگواری، برگزاری کارگاه سفال گری و آموزشی و ... در نظر گرفته شود تا مردم محله، مسجد محور شوند و دعوت از ساکنان محله در کانون های فرهنگی هنری مساجد برای آموزش های اشتغال زایی مانند قالیبافی و ... و همچنین ارائه آموزش ها با هزینه مناسب، ضمن جذب ساکنان محلات به مساجد موجب محوریت مساجد در حوزه اشتغال زایی خواهد شد که این جمله اقدامات کارکردهای مساجد را گسترده تر خواهد کرد.

کد خبر 1155608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha