نقش مساجد در غنی سازی فکری در جامعه/ پیوند میان آموزش و پرورش و مساجد بیشتر شود

مولوی مساجد را همیار و کمک کننده در امر مفاهیم دینی، اخلاقی و اجتماعی جامعه دانست و گفت: مساجد می توانند به ساختار جامعه ما در غنی سازی فکر و اندیشه کمک بسزایی کنند و همچنان نیز این توانمندی را دارند.

«سید محمد مولوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد و تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: جایگاه مساجد در اسلام جایگاه بی نظیری است که اگر به تاریخ و سابقه مساجد مروری داشته باشیم این مکان ها پناهگاه بودند و علاوه بر اینکه نمازگزاران فرایند فریضه نماز را اقامه می کنند، محلی برای مشورت، دیدارهای مردم محل، کسب تجربه‌ ها، تبادل نظر محلی بوده که مردم می توانستند مسائل اجتماعی را دنبال کنند.

 

نماینده مردم آبادان و نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسجد در دل محله و هر منطقه‌ای نقش کلیدی دارد افزود: در دوران دفاع مقدس حتی در شهرستان آبادان که زیر بمباران توپخانه های دشمن بود، مساجد به پناهگاه رزمندگان تبدیل شد و اکنون نیز هستند افرادی که سنگرشان در مسجد است، مسجد هم سنگر دینی و هم سنگر دفاع بوده، لذا مسجد در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

وی مساجد را همیار و کمک کننده در امر مفاهیم دینی، اخلاقی و اجتماعی جامعه دانست و تصریح کرد: مساجد می توانند به ساختار جامعه ما در غنی سازی فکر و اندیشه کمک بسزایی داشته باشند و همچنان نیز این توانمندی را دارند، گرچه این ایام به علت بیماری کرونا برخی مساجد خلوت شدند اما در جایگاه تاریخی همیشگی با همان قدرت در دل مردم جای دارند.

 

مولوی به نقش جوانان در فعالیت های مساجد اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر جوانان به طور خود جوش مساجد را کنترل و فعالیت ها را پیش می برند.

 

وی اضافه کرد: آنچه که می‌ تواند در حوزه آموزش و پرورش و مساجد حلقه وصل بسیاری خوبی باشد کانون مدرسه است که به عنوان کانون تربیت و پیشرفت شناخته می شود، از طریق اولا نیز مسجد هم همین حکم را می تواند اجرا کند.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خواستار پیوند میان آموزش و پرورش و مسجد شد و تاکید کرد: مدارس تکمیل کننده و مکمل فعالیت‌های فوق برنامه‌ های مساجد هستند که همجواری مدارس و مساجد راه دسترسی و اجرای برنامه های فرهنگی را آسان تر می کند.

 

وی ابراز کرد: می توان بسیاری از فعالیت‌ها و تشکلاتی که دانش‌آموزان دارند در بخش هلال احمر، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی و... را در دل مساجد جای داد و این ارتباط باعث شود که بچه ها بیشتر با فضای مسجد آشنا شوند.

 

مولوی خاطر نشان کرد: مطمئنا اگر ما پای بچه‌ها را به مساجد باز کنیم در توسعه مهارت‌های اجتماعی نیز کمک کننده است.

 

وی نقش کانون‌های مساجد آبادان در برهه های مختلف را بسیار موثر خواند و عنوان کرد: برخی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس که در آن ایام فعالیت های فرهنگی داشتند مکاتباتی را با بنده داشته‌اند و برایم بسیار جالب بود که آنها چه حجمی از فعالیت‌ها را در حوزه های مختلفی اجرا می کردند و در حال حاضر هم علاوه بر مسائل فرهنگی و هنری و دینی باید در مساجد بتوانیم به صورت منظم تر حرکت کنیم تا آن گسل هایی که بین نسل جوانان و فضای تعلیم و تربیت و بین جامعه و مسجد است از طریق کانون های فرهنگی هنری مساجد رفع کرده و از بین ببریم و باعث پیوند جامعه و مسجد شود تا بتوان به نسل جوان کمک بسزایی کنیم.

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی همچنین به فعالیت های خبرگزاری شبستان در راستای انعکاس اخبار کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و ایاد آور شد: خوشبختانه شاهدیم که این خبرگزاری در همه حوزه های مختلف از جمله ورزشی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ... ورود کرده و فعالیت‌شان برای همگان محرز است لذا جا دارد از همه دست اندرکاران فعال این عرصه در خبرگزاری شبستان تشکر ویژه ای داشته باشم.

 

کد خبر 1155754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha