ضرورت بهره گیری از  ظرفیت عظیم کانون های مساجد در کشور برای توسعه فرهنگی

ترقی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در بهره گیری از کانون های مساجد گفت : بهره گیری از ظرفیت عظیم کانون های مساجد در کشور برای توسعه فرهنگی امری ضروری در کشور است.

حمیدرضا ترقی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد جایگاه کانون های فرهنگی هنری مساجد در جهاد تبیین گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد در واقع با هدف جامعه سازی اسلامی و کمک به گسترش ارزش های دینی و اسلامی در جامعه از طریق کانون های فرهنگی محلات و مساجد به وجود آمدند تا سرعت جامعه پذیری دینی مردم در انقلاب اسلامی افزایش یابد.

 

عضو شورای موتلفه اسلامی افزود: در این راستا مدیریتی که حاکم بر این کانون های فرهنگی در کشور بود از یک انسجام و هماهنگی و برنامه ریزی واحدی در طول این سال ها برخوردار نشده است. برخی کانون ها در اختیار بسیج و برخی در اختیار هیئت امنای مساجد قرار گرفت و هیچ تکلیف مشخصی برای دستگاه های اجرایی در جهت تامین منابع مالی مورد نظر یا مورد نیاز این کانون ها تدبیر نشد تا استمرار داشته باشد و دستخوش سلایق دولت ها قرار گرفت که در این میان دولت هایی به مسایل فرهنگی توجه داشته و دولت هایی بی توجه نسبت به این موضوع بودند.

 

وی گفت: این موضوع موجب شد تا کارایی و نقش لازم کانون های فرهنگی در جامعه پذیری دینی نسل جدید و توسعه ارزش های انقلابی و دینی نداشته باشند و جاذبه لازم را به دلیل کمبود ابزار و امکانات و عدم نوآوری برای جذب جوانان در همه جا کسب نکنند.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی کانون ها در اختیار کسانی قرار گرفت که از این ویژگی ها برخوردار بوده و توانستند موفقیت هایی کسب کنند اما متأسفانه موقعیت خوبی پیدا نکردند و کانون های محدودی توانستند از این شرایط برخوردار شوند.

 

وی گفت: به نظر می رسد ما در بهره برداری از این ظرفیت عظیم و بزرگ که در کشور پدید آمده است و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت تا این مراکز و پایگاه برای تقویت ارزش های اسلامی در جامعه و گسترش فرهنگ دینی استفاده شود، آن بهره لازم و کافی برده نشد.

 

ترقی اظهار کرد: اکنون به نظر می رسد به لحاظ قانونگذاری باید در جهت تقویت، تثبیت و سازماندهی و برنامه ریزی این کانون ها تدابیری بیندیشیم و قوانینی تصویب شود تا بتواند به عنوان یک جایگاه مشخص و مورد حمایت و پشتیبانی نظام اسلامی بتوانند فعالیت کنند و هم اعتبارات لازمی به آنها تخصیص داده شود تا در حوزه فعالیت خود بتوانند با برنامه های کیفی و جاذب نسل جوان را به این کانون ها جلب کنند و هم به لحاظ عمرانی باید کمک هایی به کانون های فرهنگی هنری انجام شود. برخی کانون ها جای مناسبی برای فعالیت و برنامه های خود ندارند و نیازمند به آن هستند تا از ابزار و امکانات تاسیساتی استفاده کنند تا کارآیی لازم برای انجام ماموریت ها داشته باشند.

 

 

کد خبر 1155771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha