کانون‌های مساجد بسترساز رشد و توسعه فرهنگ در جامعه

امروزه کانون های فرهنگی هنری مساجد، بسترساز رشد و توسعه فرهنگ در جامعه‌ محسوب می‌شوند و فعالیت‌های فرهنگی تضمینی بر تقویت و ارتقای فرهنگ جامعه را ایفا می کنند.

خبرگزاری شبستان_ منطقه آزاد اروند، اسماعیل آریانیا: کانون های فرهنگی هنری مساجد در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری به منظور ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و خون شهدای گرانقدر اسلام و تحقق اهداف و انگیزه های فرهنگی مصرح در قانون اساسی و همچنین سایر مقررات و قوانین موضوعه کشوری و به خصوص تلاش در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص)، مقابله اصولی و منطقی با تهاجم فرهنگی منحط و مبتذل بیگانگان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۸ اسفندماه سال ۷۱ پیرو صورتجلسه شماره ۳۰۲ تاسیس شد.

 

به موجب این صورتجلسه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مامور شد تا به منظور ارائه طرح هایی تحت عنوانین مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای نفس واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات دستگاه های دولتی که امکان بهره وری فرهنگی دارند، ستادی با عنوان ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد را تشکیل دهد.

 

بر این اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای فرهنگ عمومی در مهرماه ۱۳۷۲ اهداف و وظایف دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد ابلاغ شد.

 

تبلیغ و گسترش و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکید بر آرمان ها و ارزش های معنوی و فرهنگ اسلامی، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی و ...، همگانی و عمومی کردن تمامی عرصه های فرهنگی هنری و تحقق آزادی مناسبت های فرهنگی مردمی، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیت های فرهنگی هنری و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و همچنین استفاده از اوقات فراغت جوانان در جهت حفظ و ترویج فرهنگ بسیجی، ارائه و عرضه فعالیت های فرهنگی هنری بر اساس موازین و ضوابط اسلامی و ایجاد جاذبه های فرهنگی هنری و کانون های پرتحرک و فعال مذهبی، اجتماعی و مردمی در مقابله با تهاجم فرهنگی مبتذل استکبار و کفر جهانی؛ پنج هدف کلی تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای تحقق ارزش ها و اصول سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

 

امروزه کانون های فرهنگی هنری مساجد، بسترساز رشد و توسعه فرهنگ در هر جامعه‌ای هستند و فعالیت‌های فرهنگی تضمینی بر تقویت و ارتقای فرهنگ جامعه را ایفا می کنند.

 

بی‌شک برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی، متولیان امر و دستگاه های فرهنگی باید بتوانند در این حوزه فعالیت گسترده ای را انجام دهند.

 

از این رو راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور گامی برای توسعه و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در کشور است و اعضای این کانون‌ها در سطح شهر و روستا با استفاده از ظرفیت مساجد باید بتوانند برای تحقق اهداف فرهنگی گام بردارند.

 

اهمیت این کانون‌ها بگونه‌ای است که مقام معظم رهبری در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ در توصیه‌های ارزشمند در مورد کانون‌ها بیان کردند؛ من سفارش می‌کنم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید ... و بی‌شک این سخن ارزشمند نقشه راهی برای فعالیت‌های کانون‌های مساجد به شمار می‌رود.

 

در منطقه آزاد اروند نیز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد برای تحقق این مهم با راه‌اندازی این کانون‌ ها و فعالیت بچه‌های مسجدی در راستای پیشبرد اهداف این ستاد فعالیت خود را در دو شهرستان آبادان و خرمشهر به منصه ظهور می گذارد.

 

«حجت الاسلام حمید سیلاوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با تبریک فرارسیدن ۱۸ اسفندماه سالروز تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: اقدام پيامبر اکرم (ص) پس از رسیدن به حکومت اسلامی، ساخت مسجد بود، چراکه به اقتضای آیه ۴۱ سوره حج، دستور خداوند تبارک و تعالی این بوده است. 

 

امام جمعه چوئبده افزود: عمل به دستورات خداوند از جمله اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر از اولین و مهمترین ماموریت های رسول اکرم (ص) بود که در مسجد تحقق پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه مسجد النبی در آغاز حکومت پیامبر اسلام به مکانی مقدس و محل تجمع مسلمانان تبدیل و عقد اخوت بین آنها جاری شد تصریح کرد: همچنین مسجد النبی محل مبارزه با جهل و فقر بود که با محوریت توحید و اطاعت از پیامبر اکرم (ص)  به همه امور جامه عمل پوشاند.

 

حجت الاسلام سیلاوی با اشاره به نقش و ظرفیت بزرگ مسجد در تربیت نیروهای متخصص، متعهد و کارآمد عنوان کرد: از صدر اسلام تا امروز نیروهای متعهد و کارآمد، تربیت شده های مسجد بوده و هستند و فرزندان دیروز و پدران امروز مسجد را خانه دوم خود می دانند و همواره از کلاس ها و برنامه های سیاسی و اجتماعی مسجد بهره می برند.

 

وی اضافه کرد: مساجد امروز به محلی برای کسب تجربه و علم و ایجاد رابطه با مسلمانان تبدیل شده اند به گونه ای که افرادی نخبه و با تجربه با ظرفیت‌های بسیار فراوان در آن برای تقبل مسئولیت های سنگین و مهم تربیت می شوند که توانستند رسالت اسلام را به جهانیان برسانند.

 

امام جمعه چوئبده همچنین به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انجام فعالیت ها و برنامه ها با محوریت مسجد اشاره کرد و ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر محوریت مساجد در فعالیت های اجتماعی این است که همواره فعالیت ها رنگ توحیدی و الهی خود را از دست ندهد و محوریت مساجد از عوامل موثر در صیانت از حرکت صحیح انقلاب اسلامی به سوی آرمان ها بوده است.

 

وی با اشاره به فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد شهر چوئبده ابراز کرد: ۲ کانون از چهار کانون فرهنگی هنری مساجد چوئبده که فعال هستند خوشبختانه توانسته‌اند با استمرار در کارهای فرهنگی و هنری، دانش آموزان را با فرهنگ قرآن آشنا کرده و با تربیت حافظان قرآن و تقویت دروس و آموزش کامپیوتر و مسابقات ورزشی حرفی برای برای گفتن داشته باشند، البته اگر فرماندهان پایگاه ها با آنها بیشتر همکاری می‌کردند امکان توسعه فعالیت ها بیش از این بود.

 

حجت الاسلام سیلاوی بیان کرد: امیدوارم مسئولین کانون‌ها این فرصت را غنیمت شمرده و با استفاده از امکانات در دسترس به تربیت افراد نخبه و کادرسازی که امروز برای استمرار مقتدرانه نظام اسلامی به شدت به آن نیازمندیم این راه را ادامه دهند تا جوانان ما از فرهنگ غنی اسلامی نهایت استفاده را ببرند.

 

وی ادامه داد: اگر جوانان ما این نعمت را قدر ندانند در دام های پر از ابتذال شیاطین گرفتار خواهند شد.

 

کد خبر 1155795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha