لزوم ساخت خوابگاه های متاهلی در دانشگاهها

دادش پور با اشاره به اینکه سن حضور در دانشگاه افزایش یافته است، گفت: باید به سمت خوابگاه سازی متاهلی به جای خوابگاه مجردی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «هاشم داداش‌پور» عصر امروز (18 اسفند) در مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به اینکه طی سال های اخیر ورودی دانشجو به مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاههای کشور روند کاهشی داشته است، اظهار داشت: دلیل این موضوع را می توان عامل مهم کاهش فرزندآوری در دهه 70 به بعد دانست.

 

وی با بیان اینکه روند پرشتاب جذب دانشجو در دانشگاههای کشور از سال 93 به بعد متوقف شده است، گفت: امروز گسترش فضای فیزیکی دانشگاه ها دیگر توجیه ندارد و باید به جای آن به دنبال تجمیع دانشگاهها باشیم.

 

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه تقاضا برای تحصیل در آموزش عالی در کشور در یک دهه اخیر تغییر کرده است، افزود: نیازهای کشور در حوزه های مهارتی و مهارت محوری است اما ورودی به دانشگاهها بیشتر به سمت رشته های انسانی و تجربی رفته است.

 

دادش پور با تاکید بر اینکه سال 95 حدود 25 درصد کل جمعیت دانشجویی کشور در مقطع کاردانی بود اما امروز 14 درصد دانشجویان در مقطع کاردانی، 62 درصد کارشناسی، 16 درصد ارشد، سه درصد دکترای حرفه ای و پنج درصد هم دکترای تخصصی هستند، ادامه داد: امروز 50 درصد کل دانشجویان ایران در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند و سهم علوم پایه تنها هفت درصد، پزشکی هشت درصد و فنی و مهندسی 26 درصد است.

 

وی با بیان اینکه گرایش به سمت رشته های فنی و مهندسی در اوایل دهه 90 باعث شد تا دانشگاههای صنعتی در کشور افزایش پیدا کنند، گفت: طبق آخرین آماری که از سازمان سنجش دریافت کردیم، برای کنکور 1401 از حدود یک میلیون و 145 هزار داوطلب، 574 هزار نفر یعنی 40 درصد داوطلبین برای رشته های علوم تجربی ثبت نام کردند.

 

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه کمترین استقبال برای رشته های فنی و علوم پایه بوده است، افزود: این ها در حالی است که کاربرد علم در حوزه های علوم پایه و فنی و مهندسی است.

 

دادش پور با بیان اینکه امسال 8 درصد دانشجویان کشور در دانشگاههای علوم پزشکی پذیرفته خواهند در حالی که بیش از 40 درصد داوطلبین کنکور امسال در رشته تجربی ثبت نام کردند، گفت: این نشان می دهد که از این به بعد دانشگاههای صنعتی کشور خالی تر از قبل و دانشگاههای پزشکی فشردگی بیشتری خواهند داشت.

 

وی این آمارها را یک خطر برای کاهش جمعیت دانشگاههای صنعتی کشور عنوان کرد و ادامه داد: امسال حتی داوطلبان رشته های زبان انگلیسی و هنر هم افزایش بیشتری نسبت به قبل در ثبت نام کنکور 1401 را نشان می دهد.

 

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه دانشگاههای کشور امروز به سمت تحصیلات تکمیلی و افزایش جمعیت دانشجویی در تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: متاسفانه هنوز دانشگاههای کشور مهارت محور نشدند.

 

دادش پور با بیان اینکه بازار کشور به سمت خدماتی شدن رفته است، افزود: باید تجمیع دانشگاهها اتفاق افتد تا دانشگاه بتواند ماموریت خود را انجام دهد.

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر رشته هایی که در دانشگاه بیرجند وجود دارد، در دانشگاه صنعتی بیرجند هم وجود دارد، گفت: دانشگاه باید ماموریت گرا باشد.

 

دادش پور در پایان با اشاره به اینکه سن حضور در دانشگاه افزایش یافته است، یادآور شد: باید به سمت خوابگاه سازی متاهلی به جای خوبگاه مجری برویم.

 

 

 

کد خبر 1156071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha